Difference between revisions of "Kora"
(Új oldal, tartalma: „Toumani Diabaté beszél a jelikről és életéről, és bemutatja a korát: <websiteFrame> website=http://www.youtube.com/embed/-hVZ96W61Eo height=290 width=380 border…”) |
|||
1. sor: | 1. sor: | ||
− | |||
− | |||
− | |||
<websiteFrame> | <websiteFrame> | ||
website=http://www.youtube.com/embed/-hVZ96W61Eo | website=http://www.youtube.com/embed/-hVZ96W61Eo | ||
9. sor: | 6. sor: | ||
scroll=no | scroll=no | ||
</websiteFrame> | </websiteFrame> | ||
+ | Toumani Diabaté beszél a jelikről és életéről, és bemutatja a korát | ||
<br> | <br> | ||
− | [[Fájl:African-Kora,-sm.jpg|bélyegkép| | + | [[Fájl:African-Kora,-sm.jpg|bélyegkép|150 px|Kora]] |
A három hárfaszerű hangszer ([[A vadászok hangszerei|bolon, simbi,]] kora) a nyugat-afrikai hárfa-hangszerek kultúrájának három szintjét is mutatja, hiszen ebben a sorrendben az egyszerűbbtől a bonyolultabbig juthatunk. A hangszer bonyolultságának foka mindazonáltal nem befolyásolja a zene értékét. A kora egészen más hangszer, mint a bolon, holott eredetét tekintve, belőle származtatható, ám más stílusban és más-más alkalommal szólaltatják meg. | A három hárfaszerű hangszer ([[A vadászok hangszerei|bolon, simbi,]] kora) a nyugat-afrikai hárfa-hangszerek kultúrájának három szintjét is mutatja, hiszen ebben a sorrendben az egyszerűbbtől a bonyolultabbig juthatunk. A hangszer bonyolultságának foka mindazonáltal nem befolyásolja a zene értékét. A kora egészen más hangszer, mint a bolon, holott eredetét tekintve, belőle származtatható, ám más stílusban és más-más alkalommal szólaltatják meg. | ||
A bolonról és a simbiről a [[A vadász-zenészek a mande társadalomban – A hősök és tetteik megéneklői|vadászok]] kapcsán volt már szó, ezeket a hangszereket a jelik is használják. A jelik másik, viszonylag új keletű hangszere, a huszonegy húros kora, melyet elsősorban a mandinkák használnak. A kora feltehetőleg a mai [[:Kategória:Mandék|Guinea-Bissau, Gambia és Dél-Szenegál]] területéről származik, és nagyon kevés kivétellel, csak a jelik játszottak rajta. | A bolonról és a simbiről a [[A vadász-zenészek a mande társadalomban – A hősök és tetteik megéneklői|vadászok]] kapcsán volt már szó, ezeket a hangszereket a jelik is használják. A jelik másik, viszonylag új keletű hangszere, a huszonegy húros kora, melyet elsősorban a mandinkák használnak. A kora feltehetőleg a mai [[:Kategória:Mandék|Guinea-Bissau, Gambia és Dél-Szenegál]] területéről származik, és nagyon kevés kivétellel, csak a jelik játszottak rajta. | ||
Egyes források szerint a 18. századtól beszélhetünk róla, ám meglehet, már korábban, a 15. században is létezett, sőt elképzelhető, hogy Sunjata idejében került az első kora Maliba. Ma egész Nyugat-Afrikában ismert. | Egyes források szerint a 18. századtól beszélhetünk róla, ám meglehet, már korábban, a 15. században is létezett, sőt elképzelhető, hogy Sunjata idejében került az első kora Maliba. Ma egész Nyugat-Afrikában ismert. | ||
− | |||
'''A kora hangolása, jellemzői'''<br> | '''A kora hangolása, jellemzői'''<br> | ||
24. sor: | 21. sor: | ||
Az igazán professzionális és gyakorlott játékos hihetetlen hangzásvilágot képes a kora által megjeleníteni, hiszen játéka közben egyszerre játszik alapdallamot, melyet többféleképpen követhet kísérettel, s melyre pedig ráépíti a szólórészt – mindezt egyedül.<br> | Az igazán professzionális és gyakorlott játékos hihetetlen hangzásvilágot képes a kora által megjeleníteni, hiszen játéka közben egyszerre játszik alapdallamot, melyet többféleképpen követhet kísérettel, s melyre pedig ráépíti a szólórészt – mindezt egyedül.<br> | ||
A ma élő talán leghíresebb és legelismertebb kora-játékos Toumani Djabaté, aki az énekes hagyomány nélkül építi fel repertoárjait. | A ma élő talán leghíresebb és legelismertebb kora-játékos Toumani Djabaté, aki az énekes hagyomány nélkül építi fel repertoárjait. | ||
− | |||
<websiteFrame> | <websiteFrame> | ||
website=http://www.fszek.hu/~videotar/nepzenetar/kora.html | website=http://www.fszek.hu/~videotar/nepzenetar/kora.html | ||
− | height= | + | height=290 |
− | width= | + | width=80% |
border=0 | border=0 | ||
scroll=no | scroll=no | ||
</websiteFrame> | </websiteFrame> | ||
+ | |||
+ | |||
'''Soron'''<br><br> | '''Soron'''<br><br> | ||
A soron lényegében azonos a korával, Északkelet-Guineában találkozhatunk vele. A korával való történelmi és földrajzi kapcsolata nem tisztázott, több forrás a kora testvérének, illetve egyfajta korának nevezi. | A soron lényegében azonos a korával, Északkelet-Guineában találkozhatunk vele. A korával való történelmi és földrajzi kapcsolata nem tisztázott, több forrás a kora testvérének, illetve egyfajta korának nevezi. |
A lap 2011. június 5., 00:08-kori változata
<websiteFrame>
website=http://www.youtube.com/embed/-hVZ96W61Eo
height=290
width=380
border=0
scroll=no
</websiteFrame>
Toumani Diabaté beszél a jelikről és életéről, és bemutatja a korát
A három hárfaszerű hangszer (bolon, simbi, kora) a nyugat-afrikai hárfa-hangszerek kultúrájának három szintjét is mutatja, hiszen ebben a sorrendben az egyszerűbbtől a bonyolultabbig juthatunk. A hangszer bonyolultságának foka mindazonáltal nem befolyásolja a zene értékét. A kora egészen más hangszer, mint a bolon, holott eredetét tekintve, belőle származtatható, ám más stílusban és más-más alkalommal szólaltatják meg. A bolonról és a simbiről a vadászok kapcsán volt már szó, ezeket a hangszereket a jelik is használják. A jelik másik, viszonylag új keletű hangszere, a huszonegy húros kora, melyet elsősorban a mandinkák használnak. A kora feltehetőleg a mai Guinea-Bissau, Gambia és Dél-Szenegál területéről származik, és nagyon kevés kivétellel, csak a jelik játszottak rajta. Egyes források szerint a 18. századtól beszélhetünk róla, ám meglehet, már korábban, a 15. században is létezett, sőt elképzelhető, hogy Sunjata idejében került az első kora Maliba. Ma egész Nyugat-Afrikában ismert.
A kora hangolása, jellemzői
Többféle hangolása létezik, mely területenként eltérő. Ezek a tomoraba (Casamance és Nyugat-Gambia), tomora mesengo, hardino (Kelet-Gambia) és sauta (Mali), melyek közül a tomoraba lehet a legkorábbi, és amelyet valószínűleg a koni vagy ngoni (előbbi maninka, mandinka, utóbbi bamana) hangolása ihletett.
Videoanyag: Mohamed Bangoura
Nincs szabály vagy kötött rendszer arra vonatkozólag, ki, hogyan hangolja be a koráját. Ha két játékos játszik, megbeszélik a hangolást, ám szabadon választanak. Sokszor azonban az énekeshez kell igazodniuk, mely gyakran a játékos maga. A jobb kéz felőli első húr általában E és G között szól.
Az igazán professzionális és gyakorlott játékos hihetetlen hangzásvilágot képes a kora által megjeleníteni, hiszen játéka közben egyszerre játszik alapdallamot, melyet többféleképpen követhet kísérettel, s melyre pedig ráépíti a szólórészt – mindezt egyedül.
A ma élő talán leghíresebb és legelismertebb kora-játékos Toumani Djabaté, aki az énekes hagyomány nélkül építi fel repertoárjait.
<websiteFrame>
website=http://www.fszek.hu/~videotar/nepzenetar/kora.html
height=290
width=80%
border=0
scroll=no
</websiteFrame>
Soron
A soron lényegében azonos a korával, Északkelet-Guineában találkozhatunk vele. A korával való történelmi és földrajzi kapcsolata nem tisztázott, több forrás a kora testvérének, illetve egyfajta korának nevezi.