Difference between revisions of "Kategória:Danzón"
(Új oldal, tartalma: „Danzón Az 1700-as években sok francia és haiti bevándorló érkezett a szigetre. Ők honosították meg a contradanse-t, melyet Kubában contradanzának neveztek. Hege…”) |
a (Levédte a(z) Kategória:Danzón lapot ([edit=sysop] (határozatlan) [move=sysop] (határozatlan))) |
||
(Egy közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
Danzón | Danzón | ||
− | Az 1700-as években sok francia és haiti bevándorló érkezett a szigetre. Ők honosították meg a contradanse-t, melyet Kubában contradanzának neveztek. Hegedűn, fuvolán és zongorán adták elő, majd később megjelentek benne tipikus afro-kubai ütőhangszerek is. A contradanza az 1800-as évekre vált igazán divatos és kifinomult tánccá, melynek koreográfiája négy részből állt: „paseo” (lépés), „cadena” (kézfogással alkotott lánc), „sostenido” (a partner átkarolása) és „cedazo” (átbújás a táncpartnerek karjai által alkotott kapun). A korai contradanzának két változata volt: a charanga és az orquesta típica. A charangát két fuvolán, zongorán, pailán (timbales), clavesen, güirón, egy pár tumbadorán (kongák), négy hegedűn és olykor csellón adták elő. Ezek voltak az előfutárai a danza, a danzón, a danzonete műfajainak, valamint később a mambónak és a chachachának is. A danza cubana egyenes leszármazottja a contradanzának. Előadói a francia charangák (charanga francesa) voltak. Az első danzónt Miguel Failde írta 1879-ben, Las Alturas de simpson címmel. Ez is társasági tánc volt, de sokkal összetettebb figurákat tartalmazott. Általában 2/4-ben adták elő. 1929-ben Aniceto Díaz a son és a danzón stíluselemeit ötvözve megalkotta a danzonete-t, melyben már vokál is szerepelt. A Rompiendo la rutina (’A szabályokat áthágva’) című szerzemény nyomán a danzonete népszerű, önálló műfajjá vált, később ennek továbbfejlesztésével jött létre a mambó és a chachachá. | + | [[Fájl: Ignacio Cervantes.jpg|bélyegkép|jobbra|Ignacia Cervantes Kawanagh (1847-1905), zongorista és komponista.]] |
+ | |||
+ | Az 1700-as években sok francia és haiti bevándorló érkezett a szigetre. Ők honosították meg a ''contradanse''-t, melyet Kubában contradanzának neveztek. Hegedűn, fuvolán és zongorán adták elő, majd később megjelentek benne tipikus afro-kubai ütőhangszerek is. A contradanza az 1800-as évekre vált igazán divatos és kifinomult tánccá, melynek koreográfiája négy részből állt: „paseo” (lépés), „cadena” (kézfogással alkotott lánc), „sostenido” (a partner átkarolása) és „cedazo” (átbújás a táncpartnerek karjai által alkotott kapun). | ||
+ | <br> | ||
+ | <br> | ||
+ | A korai contradanzának két változata volt: a ''charanga'' és az ''orquesta típica''. A charangát két fuvolán, zongorán, pailán (timbales), clavesen, güirón, egy pár tumbadorán (kongák), négy hegedűn és olykor csellón adták elő. Ezek voltak az előfutárai a danza, a danzón, a danzonete műfajainak, valamint később a mambónak és a chachachának is. A danza cubana egyenes leszármazottja a contradanzának. Előadói a francia charangák (charanga francesa) voltak. | ||
+ | <br> | ||
+ | <br> | ||
+ | Az első danzónt Miguel Failde írta 1879-ben, Las Alturas de simpson címmel. Ez is társasági tánc volt, de sokkal összetettebb figurákat tartalmazott. Általában 2/4-ben adták elő. 1929-ben Aniceto Díaz a son és a danzón stíluselemeit ötvözve megalkotta a danzonete-t, melyben már vokál is szerepelt. A Rompiendo la rutina (’A szabályokat áthágva’) című szerzemény nyomán a danzonete népszerű, önálló műfajjá vált, később ennek továbbfejlesztésével jött létre a mambó és a chachachá. | ||
[[Kategória:Kuba]] | [[Kategória:Kuba]] |
A lap jelenlegi, 2011. június 15., 06:49-kori változata
Danzón
Az 1700-as években sok francia és haiti bevándorló érkezett a szigetre. Ők honosították meg a contradanse-t, melyet Kubában contradanzának neveztek. Hegedűn, fuvolán és zongorán adták elő, majd később megjelentek benne tipikus afro-kubai ütőhangszerek is. A contradanza az 1800-as évekre vált igazán divatos és kifinomult tánccá, melynek koreográfiája négy részből állt: „paseo” (lépés), „cadena” (kézfogással alkotott lánc), „sostenido” (a partner átkarolása) és „cedazo” (átbújás a táncpartnerek karjai által alkotott kapun).
A korai contradanzának két változata volt: a charanga és az orquesta típica. A charangát két fuvolán, zongorán, pailán (timbales), clavesen, güirón, egy pár tumbadorán (kongák), négy hegedűn és olykor csellón adták elő. Ezek voltak az előfutárai a danza, a danzón, a danzonete műfajainak, valamint később a mambónak és a chachachának is. A danza cubana egyenes leszármazottja a contradanzának. Előadói a francia charangák (charanga francesa) voltak.
Az első danzónt Miguel Failde írta 1879-ben, Las Alturas de simpson címmel. Ez is társasági tánc volt, de sokkal összetettebb figurákat tartalmazott. Általában 2/4-ben adták elő. 1929-ben Aniceto Díaz a son és a danzón stíluselemeit ötvözve megalkotta a danzonete-t, melyben már vokál is szerepelt. A Rompiendo la rutina (’A szabályokat áthágva’) című szerzemény nyomán a danzonete népszerű, önálló műfajjá vált, később ennek továbbfejlesztésével jött létre a mambó és a chachachá.
Ebben a kategóriában pillanatnyilag egyetlen lap, médiafájl vagy alkategória sem szerepel.