Difference between revisions of "Félklasszikus zenei műfajok Észak-Indiában"
a (Levédte a(z) Félklasszikus zenei műfajok Észak-Indiában lapot ([edit=sysop] (határozatlan) [move=sysop] (határozatlan))) |
|||
(Egy közbeeső változat nincs mutatva) | |||
6. sor: | 6. sor: | ||
| fájlnév = thumri.mp3 | | fájlnév = thumri.mp3 | ||
| cím = Dhrupad and Khyal Gopal Krishan - Thumri Raga Bhairavi Dadra (részlet) | | cím = Dhrupad and Khyal Gopal Krishan - Thumri Raga Bhairavi Dadra (részlet) | ||
− | | alcím = | + | | alcím = Thumri <br> Album: Inde du Nord Kiadó: Buda musique |
}} | }} | ||
A lap jelenlegi, 2011. június 15., 06:59-kori változata
A mogul udvarok kedvenc fél-klasszikus zenei formái ma is dominánsan vannak jelen az észak-indiai zenében és táncban. Ezek közül a thumri stílus a legjellemzőbb, mely nagyon könnyedén kezeli a klasszikus zene szabályait és a rágák belső szabályait is, de alapvetően mégiscsak a klasszikus zene jellegzetességeit hordozza.
A hindu eredetű dalforma – a gít – fejlődött, illetve változott át azokká a dallamokká, amelyet a thumri stílus előszeretettel alkalmaz. A thumri még azt is lehetővé teszi, hogy a zenész vagy énekes olyan hangokat is használjon egy rága hangkészletétől eltérően, amelyek „oda nem illőek”, valamint magán hordozza egy régi műforma, a rágamáliká jellegzetességeit is, amely a rágák gyors, kapcsolódó előadását jelenti, kizárólag egy előadás utolsó darabjaként.