Difference between revisions of "Gricsöpa"
a (Levédte a(z) Gricsöpa lapot ([edit=sysop] (határozatlan) [move=sysop] (határozatlan))) |
|||
1. sor: | 1. sor: | ||
Gricsöpa (t: sgri-mchod-pa) éneklő edény (singing bowls). Az éneklő edény eredtét tekintve egy a buddhista oltáron felajánlási tálként használatos szakrális eszközből, a tingből (t: ting) avanzsálódott hangszerré. A szertartási tálban benne lévőket, mint árpa, virág, rizs, víz, vaj a közepén kanóccal, rendre az isteneknek kínálják fel. Bár az éneklő edény csodálatos zengzetes hanggal bír, mégsem hangszer, sokkal inkább a meditációs gyakorlatok praktikus eszköze. Az éneklő edényt meditáció elősegítése mellett, még gyógyításra és a negatív energiáktól való megtisztításra használják Tibetben. Néhány bön iskola máig gondosan titokban tartja, az ennek az eszköznek a használatához kötődő tudását. Az éneklő edényeket a hagyományos tibeti kultúrában nem is alkalmazták hangszerként, az ilyenfajta használata egészen új keletű. Hangszerként a nyugati zenekultúrában indult el a karrierje. | Gricsöpa (t: sgri-mchod-pa) éneklő edény (singing bowls). Az éneklő edény eredtét tekintve egy a buddhista oltáron felajánlási tálként használatos szakrális eszközből, a tingből (t: ting) avanzsálódott hangszerré. A szertartási tálban benne lévőket, mint árpa, virág, rizs, víz, vaj a közepén kanóccal, rendre az isteneknek kínálják fel. Bár az éneklő edény csodálatos zengzetes hanggal bír, mégsem hangszer, sokkal inkább a meditációs gyakorlatok praktikus eszköze. Az éneklő edényt meditáció elősegítése mellett, még gyógyításra és a negatív energiáktól való megtisztításra használják Tibetben. Néhány bön iskola máig gondosan titokban tartja, az ennek az eszköznek a használatához kötődő tudását. Az éneklő edényeket a hagyományos tibeti kultúrában nem is alkalmazták hangszerként, az ilyenfajta használata egészen új keletű. Hangszerként a nyugati zenekultúrában indult el a karrierje. | ||
− | + | Az éneklő edény 10-50 cm átmérőjű, fekete vagy aranyszínű tál, amelynek a külső oldalára körbe az „Om mani padme hum” mantrát írják fel. A kézi munkával előállított edényeknek egyedi hangja van. Hagyományosan hét fém ötvözetéből készítik őket. A hét fém a hét bolygó hatását, befolyását testesíti meg, ezek: az arany a Napét, az ezüst a Holdét, a higany a Merkúrét, a réz a Vénuszét, a vas a Marsét, az ón a Jupiterét és az ólom a Szaturnuszét. A tibeti éneklő edény hangja a „hum” mantra természetes harmóniáját fejezi ki. Ezt a hangzást úgy lehet elérni, hogy egy fa rudat a tál szélének belső felén, gyengéden fokozatosan körkörösen végighúzunk. Ilyenkor az edény rezonálni kezd, és a hangja egyre erősödik. | |
==Kapcsolódó oldalak== | ==Kapcsolódó oldalak== | ||
− | [[Tibeti hangszerek]] | + | *[[Tibeti hangszerek]] |
A lap jelenlegi, 2013. április 3., 09:58-kori változata
Gricsöpa (t: sgri-mchod-pa) éneklő edény (singing bowls). Az éneklő edény eredtét tekintve egy a buddhista oltáron felajánlási tálként használatos szakrális eszközből, a tingből (t: ting) avanzsálódott hangszerré. A szertartási tálban benne lévőket, mint árpa, virág, rizs, víz, vaj a közepén kanóccal, rendre az isteneknek kínálják fel. Bár az éneklő edény csodálatos zengzetes hanggal bír, mégsem hangszer, sokkal inkább a meditációs gyakorlatok praktikus eszköze. Az éneklő edényt meditáció elősegítése mellett, még gyógyításra és a negatív energiáktól való megtisztításra használják Tibetben. Néhány bön iskola máig gondosan titokban tartja, az ennek az eszköznek a használatához kötődő tudását. Az éneklő edényeket a hagyományos tibeti kultúrában nem is alkalmazták hangszerként, az ilyenfajta használata egészen új keletű. Hangszerként a nyugati zenekultúrában indult el a karrierje.
Az éneklő edény 10-50 cm átmérőjű, fekete vagy aranyszínű tál, amelynek a külső oldalára körbe az „Om mani padme hum” mantrát írják fel. A kézi munkával előállított edényeknek egyedi hangja van. Hagyományosan hét fém ötvözetéből készítik őket. A hét fém a hét bolygó hatását, befolyását testesíti meg, ezek: az arany a Napét, az ezüst a Holdét, a higany a Merkúrét, a réz a Vénuszét, a vas a Marsét, az ón a Jupiterét és az ólom a Szaturnuszét. A tibeti éneklő edény hangja a „hum” mantra természetes harmóniáját fejezi ki. Ezt a hangzást úgy lehet elérni, hogy egy fa rudat a tál szélének belső felén, gyengéden fokozatosan körkörösen végighúzunk. Ilyenkor az edény rezonálni kezd, és a hangja egyre erősödik.