Difference between revisions of "Maloya"

(EmbedVideo csere)
 
(7 közbeeső változat nincs mutatva)
8. sor: 8. sor:
 
}}
 
}}
  
A maloya tradícionális Réunion-szigeti stílus, mely a francia gyarmatosítok által rabszolgasorba hajtott benszülöttektől származik és réunioni creol nyelven szólal meg. Tartalmát és hátterét tekintve sok hasonlóság említhető meg az amerikai [[blues]] zenével, mely szintén a rabszolgák sajátja volt és az ő nyomorúságukat beszélte el, bár a maloya lázadóbb, több politikiai üzenettel, melyek miatt a ‘80-as évekig be is volt tiltva.  
+
A maloya tradícionális Réunion-szigeti stílus, mely a francia gyarmatosítok által rabszolgasorba hajtott benszülöttektől származik és réunioni creol nyelven szólal meg. Tartalmát és hátterét tekintve sok hasonlóság említhető meg az amerikai [[:Kategória:blues|blues]] zenével, mely szintén a rabszolgák sajátja volt és az ő nyomorúságukat beszélte el, bár a maloya lázadóbb, több politikiai üzenettel, melyek miatt a ‘80-as évekig be is volt tiltva.  
 
<br>   
 
<br>   
 
<br>  
 
<br>  
 +
<br>
 +
<br>
 
Réunion népe korábbi elképzelésekkel ellentétben nem csak az afrikai szárazföldről származó felmenőkkel rendelkeznek – feltételezések szerint az Indiai-félszigetről is érkezett behatás, mely a kultúrájukat, így természetesen a zenéjüket is meghatározza.  Bár az amerikai és réunion-sziget rabszolgák sorsa hasonló tematikájú stílust hozott létre, a környezetük és a gyarmatosítóik kulturális behatása meghatározó különbségekhez vezetett. A maloya zenében kizárólag ütős hangszereket szólaltatnak meg a kántálás jellegű ének mellett – kétfenekű dobok, a ''piké'' (bambusz harangjáték), a ''kayamb'' (cukornádból és apró magvakból készített séker). Számos dobos zenél egyszerre, zenéjüket egyszerű ritmikus tánccal kísérik, miközben a vezető énekes sorait ismételve énekelnek. A 2010-es World Music Expo fődíját Danyèl Waro réunioni maloya zenész nyerte el.  
 
Réunion népe korábbi elképzelésekkel ellentétben nem csak az afrikai szárazföldről származó felmenőkkel rendelkeznek – feltételezések szerint az Indiai-félszigetről is érkezett behatás, mely a kultúrájukat, így természetesen a zenéjüket is meghatározza.  Bár az amerikai és réunion-sziget rabszolgák sorsa hasonló tematikájú stílust hozott létre, a környezetük és a gyarmatosítóik kulturális behatása meghatározó különbségekhez vezetett. A maloya zenében kizárólag ütős hangszereket szólaltatnak meg a kántálás jellegű ének mellett – kétfenekű dobok, a ''piké'' (bambusz harangjáték), a ''kayamb'' (cukornádból és apró magvakból készített séker). Számos dobos zenél egyszerre, zenéjüket egyszerű ritmikus tánccal kísérik, miközben a vezető énekes sorait ismételve énekelnek. A 2010-es World Music Expo fődíját Danyèl Waro réunioni maloya zenész nyerte el.  
<br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br>
+
 
[[Kategória: Afrika]]
+
{{#ev:youtube|i21qEIGLjSU|380|center|}}
[[Kategória: Stílusok]]
+
 
 +
<br><br><br><br><br><br><br><br><br><br>
 +
[[Kategória: Dél-Afrika]]
 +
[[Kategória: Műfajok]]
 
[[Kategória: Réunion-szigetbeliek]]
 
[[Kategória: Réunion-szigetbeliek]]

A lap jelenlegi, 2013. április 3., 11:45-kori változata

Danyél Waro

Danyèl Waro.jpg

Név Danyél Waro
Született 1955. május 10.
Elhunyt
Nemzetiség Réunion-szigetekbeli
Funkció maloya előadó
Forrás Fotó: Anthony Chinnici


A maloya tradícionális Réunion-szigeti stílus, mely a francia gyarmatosítok által rabszolgasorba hajtott benszülöttektől származik és réunioni creol nyelven szólal meg. Tartalmát és hátterét tekintve sok hasonlóság említhető meg az amerikai blues zenével, mely szintén a rabszolgák sajátja volt és az ő nyomorúságukat beszélte el, bár a maloya lázadóbb, több politikiai üzenettel, melyek miatt a ‘80-as évekig be is volt tiltva.



Réunion népe korábbi elképzelésekkel ellentétben nem csak az afrikai szárazföldről származó felmenőkkel rendelkeznek – feltételezések szerint az Indiai-félszigetről is érkezett behatás, mely a kultúrájukat, így természetesen a zenéjüket is meghatározza. Bár az amerikai és réunion-sziget rabszolgák sorsa hasonló tematikájú stílust hozott létre, a környezetük és a gyarmatosítóik kulturális behatása meghatározó különbségekhez vezetett. A maloya zenében kizárólag ütős hangszereket szólaltatnak meg a kántálás jellegű ének mellett – kétfenekű dobok, a piké (bambusz harangjáték), a kayamb (cukornádból és apró magvakból készített séker). Számos dobos zenél egyszerre, zenéjüket egyszerű ritmikus tánccal kísérik, miközben a vezető énekes sorait ismételve énekelnek. A 2010-es World Music Expo fődíját Danyèl Waro réunioni maloya zenész nyerte el.











Személyes eszközök