Difference between revisions of "Korunk őslakos zenéje Ausztráliában, előadók, zenekarok"

14. sor: 14. sor:
 
*David Blanasi – a 20. század legnagyobb, Nyugat Arnhem-föld zenei hagyományához köthető didjeridu játékosa, a White Cockatoo Performing Group egyik alapító tagja. 2001 augusztusában rejtélyesen eltűnt. http://www.whitecockatoo.com/blanasi.htm http://www.myspace.com/davidblanasi http://www.youtube.com/watch?v=kmk5N1--GHs<br>
 
*David Blanasi – a 20. század legnagyobb, Nyugat Arnhem-föld zenei hagyományához köthető didjeridu játékosa, a White Cockatoo Performing Group egyik alapító tagja. 2001 augusztusában rejtélyesen eltűnt. http://www.whitecockatoo.com/blanasi.htm http://www.myspace.com/davidblanasi http://www.youtube.com/watch?v=kmk5N1--GHs<br>
 
*David Hudson – zenész, kortárs didjeridu játékos. http://www.davidhudson.com.au/<br>
 
*David Hudson – zenész, kortárs didjeridu játékos. http://www.davidhudson.com.au/<br>
*Djalu Gurruwiwi – az Észak-kelet Arnhem-földön élő hagyomány ma élő egyik legnagyobb didjeridu mestere; yidaki játékos, hangszerkészítő, festőművész. <br>
+
*Djalu Gurruwiwi – az Észak-kelet Arnhem-földön élő hagyomány ma élő egyik legnagyobb didjeridu mestere; yidaki játékos, hangszerkészítő, festőművész. Nemzetközileg elismerten a didjeridu játék hagyományának őrzője. http://www.djalu.com/djalu.html  KÉP - DJALU<br>
Nemzetközileg elismerten a didjeridu játék hagyományának őrzője. http://www.djalu.com/djalu.html  KÉP - DJALU
+
 
*Frank Yamma – kortárs zenész. http://en.wikipedia.org/wiki/Frank_Yamma<br>
 
*Frank Yamma – kortárs zenész. http://en.wikipedia.org/wiki/Frank_Yamma<br>
 
*Gallarwuy Yunupingu – a Yothu Yindi zenekar egyik alapítója, énekes emberként a Bungull hagyomány egyik őrzője, az őslakosok földhöz való jogáért vív politikai harcot. 1978-ban az Év Ausztrálja címmel jutalmazták. http://en.wikipedia.org/wiki/Galarrwuy_Yunupingu<br>
 
*Gallarwuy Yunupingu – a Yothu Yindi zenekar egyik alapítója, énekes emberként a Bungull hagyomány egyik őrzője, az őslakosok földhöz való jogáért vív politikai harcot. 1978-ban az Év Ausztrálja címmel jutalmazták. http://en.wikipedia.org/wiki/Galarrwuy_Yunupingu<br>

A lap 2011. április 10., 22:04-kori változata

A hagyományos és a kortárs, modern őslakos zene közötti határokat meghúzni néha igen nehéz. Kérdés, hogy mi alapján kategorizálunk – hangszerelés, a dalok témája, az előadásmód, vagy az előadók eredetisége, mondjuk úgy, a hagyományhoz való kötődése szerint.
Zenei szempontból kézenfekvő a zenei jegyek eredetiségéből kiindulni, vagyis a ritmusok, dallamok, hangszerelés figyelembe vételével. Ez azonban egy meglehetősen szűk kör, mely nem minden esetben fedi le a tradicionális dalok birodalmát. Az őslakos kultúra folyton változik, a külső hatásokra érzékenyen és meglehetősen gyorsan reagál, mely tulajdonsága nyitottságából fakad. Az utóbbi pár száz évben megjelent újdonságok – az ausztrál őslakosoktól idegen kultúrák jelenléte, tárgyai, hangszerei – gyorsan beépültek a hagyományos zenébe (lásd például az észak-kelet Arnhem-földön élő djatpangari dalok témáit), a zenei kíséretben megjelentek a húros hangszerek (gitár, ukulele). Az utóbbi pár évtizedben a kontinensen kívülről érkező zenei stílusok hatottak az őslakosok zenéjére (country, pop, rock, reggae), mely immár új hangszereléssel, új hangzásvilággal él tovább.
Az őslakos kulturális hagyomány felé a ’70-es években megindult érdeklődés a tradicionális zenét egy addig számára ismeretlen közegbe helyezte – a színpadra. Tánccsoportok kezdtek turnézni szerte a világon, melyek az ősi, rituális és hétköznapi előadásmódokat és dalokat vitték a nagyközönség elé.

Az alábbi felsorolásban korunk legnagyobb őslakos zenészei, előadóit találjuk:

Egy teljesebb listáért lásd.: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Indigenous_Australian_musicians

Személyes eszközök