Difference between revisions of "Korunk őslakos zenéje Ausztráliában, előadók, zenekarok"

26. sor: 26. sor:
 
*Saltwater Band – a ma egyik legsikeresebb őslakos zenekara észak-ausztráliából, Elcho-szigetről; rock, ska, reggae… http://www.myspace.com/saltwatergapu<br>
 
*Saltwater Band – a ma egyik legsikeresebb őslakos zenekara észak-ausztráliából, Elcho-szigetről; rock, ska, reggae… http://www.myspace.com/saltwatergapu<br>
 
*Wanduk Marika – zenész/didjeridu  játékos, festő, színész, tolmács, földjogi-aktivista, az Arnem-földi Riratjingu klán tagja. A Wandjuk Marika in Port Moresby című, a ’70-es években készült lemez a tradicionális didjeridu játék egyik gyöngyszeme. (+1987).  http://en.wikipedia.org/wiki/Wandjuk_Marika<br>
 
*Wanduk Marika – zenész/didjeridu  játékos, festő, színész, tolmács, földjogi-aktivista, az Arnem-földi Riratjingu klán tagja. A Wandjuk Marika in Port Moresby című, a ’70-es években készült lemez a tradicionális didjeridu játék egyik gyöngyszeme. (+1987).  http://en.wikipedia.org/wiki/Wandjuk_Marika<br>
*Warumpi Band az Északi Területről származó rockzenekar, az egyik frontember, George R******u szólóénekesként futott be karriert. http://www.myspace.com/WarumpiBand  http://en.wikipedia.org/wiki/George_Burarrwanga<br>
+
*[http://www.myspace.com/WarumpiBand/ Warumpi Band]: az Északi Területről származó rockzenekar, az egyik frontember, [http://en.wikipedia.org/wiki/George_Burarrwanga/ George R******u] szólóénekesként futott be karriert.<br>
 
*[http://www.whitecockatoo.com/about/ White Cockatoo Performing Group]: nyugat Arnhem-földön élő gunborg hagyomány neves zenészeiből álló világhírű csoport.<br>
 
*[http://www.whitecockatoo.com/about/ White Cockatoo Performing Group]: nyugat Arnhem-földön élő gunborg hagyomány neves zenészeiből álló világhírű csoport.<br>
 
*[http://www.williambarton.com.au/ William Barton]: kortárs didzseridu játékos és zeneszerző.<br>
 
*[http://www.williambarton.com.au/ William Barton]: kortárs didzseridu játékos és zeneszerző.<br>

A lap 2011. április 10., 21:42-kori változata

A hagyományos és a kortárs, modern őslakos zene közötti határokat meghúzni néha igen nehéz. Kérdés, hogy mi alapján kategorizálunk – hangszerelés, a dalok témája, az előadásmód, vagy az előadók eredetisége, mondjuk úgy, a hagyományhoz való kötődése szerint.
Zenei szempontból kézenfekvő a zenei jegyek eredetiségéből kiindulni, vagyis a ritmusok, dallamok, hangszerelés figyelembe vételével. Ez azonban egy meglehetősen szűk kör, mely nem minden esetben fedi le a tradicionális dalok birodalmát. Az őslakos kultúra folyton változik, a külső hatásokra érzékenyen és meglehetősen gyorsan reagál, mely tulajdonsága nyitottságából fakad. Az utóbbi pár száz évben megjelent újdonságok – az ausztrál őslakosoktól idegen kultúrák jelenléte, tárgyai, hangszerei – gyorsan beépültek a hagyományos zenébe (lásd például az észak-kelet Arnhem-földön élő djatpangari dalok témáit), a zenei kíséretben megjelentek a húros hangszerek (gitár, ukulele). Az utóbbi pár évtizedben a kontinensen kívülről érkező zenei stílusok hatottak az őslakosok zenéjére (country, pop, rock, reggae), mely immár új hangszereléssel, új hangzásvilággal él tovább.
Az őslakos kulturális hagyomány felé a ’70-es években megindult érdeklődés a tradicionális zenét egy addig számára ismeretlen közegbe helyezte – a színpadra. Tánccsoportok kezdtek turnézni szerte a világon, melyek az ősi, rituális és hétköznapi előadásmódokat és dalokat vitték a nagyközönség elé.

Az alábbi felsorolásban korunk legnagyobb őslakos zenészei, előadóit találjuk:

További előadók listája

Személyes eszközök