Difference between revisions of "Maloya"
(EmbedVideo csere) |
|||
(10 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
− | [[Fájl: Danyèl_Waro.jpg| | + | {{Személy infobox |
+ | |kép =[[Fájl:Danyèl_Waro.jpg|200 px]] | ||
+ | |név =Danyél Waro | ||
+ | |született = 1955. május 10. | ||
+ | |nemzetiség = Réunion-szigetekbeli | ||
+ | |funkció = maloya előadó | ||
+ | |forrás = Fotó: Anthony Chinnici | ||
+ | }} | ||
− | A maloya tradícionális Réunion-szigeti stílus, mely a francia gyarmatosítok által rabszolgasorba hajtott benszülöttektől származik és réunioni creol nyelven szólal meg. Tartalmát és hátterét tekintve sok hasonlóság említhető meg az amerikai [[blues]] zenével, mely szintén a rabszolgák sajátja volt és az ő nyomorúságukat beszélte el, bár a maloya lázadóbb, több politikiai üzenettel, melyek miatt a ‘80-as évekig be is volt tiltva. | + | A maloya tradícionális Réunion-szigeti stílus, mely a francia gyarmatosítok által rabszolgasorba hajtott benszülöttektől származik és réunioni creol nyelven szólal meg. Tartalmát és hátterét tekintve sok hasonlóság említhető meg az amerikai [[:Kategória:blues|blues]] zenével, mely szintén a rabszolgák sajátja volt és az ő nyomorúságukat beszélte el, bár a maloya lázadóbb, több politikiai üzenettel, melyek miatt a ‘80-as évekig be is volt tiltva. |
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
+ | <br> | ||
+ | <br> | ||
Réunion népe korábbi elképzelésekkel ellentétben nem csak az afrikai szárazföldről származó felmenőkkel rendelkeznek – feltételezések szerint az Indiai-félszigetről is érkezett behatás, mely a kultúrájukat, így természetesen a zenéjüket is meghatározza. Bár az amerikai és réunion-sziget rabszolgák sorsa hasonló tematikájú stílust hozott létre, a környezetük és a gyarmatosítóik kulturális behatása meghatározó különbségekhez vezetett. A maloya zenében kizárólag ütős hangszereket szólaltatnak meg a kántálás jellegű ének mellett – kétfenekű dobok, a ''piké'' (bambusz harangjáték), a ''kayamb'' (cukornádból és apró magvakból készített séker). Számos dobos zenél egyszerre, zenéjüket egyszerű ritmikus tánccal kísérik, miközben a vezető énekes sorait ismételve énekelnek. A 2010-es World Music Expo fődíját Danyèl Waro réunioni maloya zenész nyerte el. | Réunion népe korábbi elképzelésekkel ellentétben nem csak az afrikai szárazföldről származó felmenőkkel rendelkeznek – feltételezések szerint az Indiai-félszigetről is érkezett behatás, mely a kultúrájukat, így természetesen a zenéjüket is meghatározza. Bár az amerikai és réunion-sziget rabszolgák sorsa hasonló tematikájú stílust hozott létre, a környezetük és a gyarmatosítóik kulturális behatása meghatározó különbségekhez vezetett. A maloya zenében kizárólag ütős hangszereket szólaltatnak meg a kántálás jellegű ének mellett – kétfenekű dobok, a ''piké'' (bambusz harangjáték), a ''kayamb'' (cukornádból és apró magvakból készített séker). Számos dobos zenél egyszerre, zenéjüket egyszerű ritmikus tánccal kísérik, miközben a vezető énekes sorait ismételve énekelnek. A 2010-es World Music Expo fődíját Danyèl Waro réunioni maloya zenész nyerte el. | ||
− | <br><br><br><br><br><br><br> | + | |
− | [[Kategória: Afrika]] | + | {{#ev:youtube|i21qEIGLjSU|380|center|}} |
− | [[Kategória: | + | |
+ | <br><br><br><br><br><br><br><br><br><br> | ||
+ | [[Kategória: Dél-Afrika]] | ||
+ | [[Kategória: Műfajok]] | ||
[[Kategória: Réunion-szigetbeliek]] | [[Kategória: Réunion-szigetbeliek]] |
A lap jelenlegi, 2013. április 3., 11:45-kori változata
Danyél Waro | |
Név | Danyél Waro |
Született | 1955. május 10. |
Elhunyt | |
Nemzetiség | Réunion-szigetekbeli |
Funkció | maloya előadó |
Forrás | Fotó: Anthony Chinnici |
A maloya tradícionális Réunion-szigeti stílus, mely a francia gyarmatosítok által rabszolgasorba hajtott benszülöttektől származik és réunioni creol nyelven szólal meg. Tartalmát és hátterét tekintve sok hasonlóság említhető meg az amerikai blues zenével, mely szintén a rabszolgák sajátja volt és az ő nyomorúságukat beszélte el, bár a maloya lázadóbb, több politikiai üzenettel, melyek miatt a ‘80-as évekig be is volt tiltva.
Réunion népe korábbi elképzelésekkel ellentétben nem csak az afrikai szárazföldről származó felmenőkkel rendelkeznek – feltételezések szerint az Indiai-félszigetről is érkezett behatás, mely a kultúrájukat, így természetesen a zenéjüket is meghatározza. Bár az amerikai és réunion-sziget rabszolgák sorsa hasonló tematikájú stílust hozott létre, a környezetük és a gyarmatosítóik kulturális behatása meghatározó különbségekhez vezetett. A maloya zenében kizárólag ütős hangszereket szólaltatnak meg a kántálás jellegű ének mellett – kétfenekű dobok, a piké (bambusz harangjáték), a kayamb (cukornádból és apró magvakból készített séker). Számos dobos zenél egyszerre, zenéjüket egyszerű ritmikus tánccal kísérik, miközben a vezető énekes sorait ismételve énekelnek. A 2010-es World Music Expo fődíját Danyèl Waro réunioni maloya zenész nyerte el.