Difference between revisions of "A sotho és tswana zene"
a (Levédte a(z) A sotho és tswana zene lapot ([edit=sysop] (határozatlan) [move=sysop] (határozatlan))) |
|||
(Egy közbeeső változat nincs mutatva) | |||
5. sor: | 5. sor: | ||
A sotho énekes zene főképp [http://hu.wikipedia.org/wiki/Pentat%C3%B3nia pentaton] vagy pentaton-jellegű és kérdés-felelet forma jellemzi. A csoport által előadott válasz általában statikus, míg a szóló rugalmas; a vezetőket gyakran úgy választják ki, hogy mennyire szuggesztíven tudják előadni a narratív szólamot. A régebbi stílusú énekes előadásokban sotho férfiak adtak elő dicsőítő énekeket, lábukkal dobolva a ritmust.<br><br> | A sotho énekes zene főképp [http://hu.wikipedia.org/wiki/Pentat%C3%B3nia pentaton] vagy pentaton-jellegű és kérdés-felelet forma jellemzi. A csoport által előadott válasz általában statikus, míg a szóló rugalmas; a vezetőket gyakran úgy választják ki, hogy mennyire szuggesztíven tudják előadni a narratív szólamot. A régebbi stílusú énekes előadásokban sotho férfiak adtak elő dicsőítő énekeket, lábukkal dobolva a ritmust.<br><br> | ||
− | [[Fájl: sotho2.jpg|bélyegkép|balra|Sotho férfi. Fotó: Steve Evans. | + | [[Fájl: sotho2.jpg|bélyegkép|balra|Sotho férfi. Fotó: Steve Evans.]] |
− | ]] | + | |
A tswanákra is a vokális zene jellemző. A zenét a társadalmon belül betöltött funkciója szerint osztályozzák. Ezek közé tartoznak a tswana fiúk beavatási rituáléján énekelt dalok, amelyeket a körülmetélést oktató iskolában hosszú ideig tanulnak, külön vezető segítségével. A fiatal tswana lányok serdülőkorukban oktatásban részesülnek, melyben a zene és a tánc fontos szerepet kap. Egyik speciális táncuk a ''radikgaratlane'', melynek alkalmával a nőket istennek maszkírozzák, és agyagszarvakat viselnek. Egy egész éjszakán át tartó táncos szertartás során minden fiatal lány felkészül a házasságra, és amikor visszatérnek a családjukhoz, a család különleges dalokkal fogadja őket.<br> | A tswanákra is a vokális zene jellemző. A zenét a társadalmon belül betöltött funkciója szerint osztályozzák. Ezek közé tartoznak a tswana fiúk beavatási rituáléján énekelt dalok, amelyeket a körülmetélést oktató iskolában hosszú ideig tanulnak, külön vezető segítségével. A fiatal tswana lányok serdülőkorukban oktatásban részesülnek, melyben a zene és a tánc fontos szerepet kap. Egyik speciális táncuk a ''radikgaratlane'', melynek alkalmával a nőket istennek maszkírozzák, és agyagszarvakat viselnek. Egy egész éjszakán át tartó táncos szertartás során minden fiatal lány felkészül a házasságra, és amikor visszatérnek a családjukhoz, a család különleges dalokkal fogadja őket.<br> | ||
<br> | <br> | ||
+ | |||
+ | [[Fájl: tswana.jpg|bélyegkép|jobbra|Tswana táncosok.]] | ||
+ | |||
+ | |||
A zene természetesen a hagyományos esküvő részét is képezi, ahol a résztvevők táncot adnak elő. Emellett a varázslók a rossz szellemek elűzésére gyakran kérik a közönséget, hogy énekeljenek és tapsoljanak a gyógyító ceremóniák során. A temetéseken is gyakran zenélnek, valamint előfordulnak esőhívó rituálék is. A gyermekek énekes zenéjében jellemzőek a kiszámolók, mondókák és az énekes játékok. A felnőtt munkadalok és a sörözések során előadott énekek szintén gazdagítják a tswana énekes zenét.<br> | A zene természetesen a hagyományos esküvő részét is képezi, ahol a résztvevők táncot adnak elő. Emellett a varázslók a rossz szellemek elűzésére gyakran kérik a közönséget, hogy énekeljenek és tapsoljanak a gyógyító ceremóniák során. A temetéseken is gyakran zenélnek, valamint előfordulnak esőhívó rituálék is. A gyermekek énekes zenéjében jellemzőek a kiszámolók, mondókák és az énekes játékok. A felnőtt munkadalok és a sörözések során előadott énekek szintén gazdagítják a tswana énekes zenét.<br> | ||
<br> | <br> |
A lap jelenlegi, 2011. június 9., 16:33-kori változata
A sotho/tswana és a nguni népek zenéje közötti legnagyobb különbség a vokális zenében megjelenő dicsőítő elem. Valószínűsítik, hogy a sothok és tswanák gyorsabb ritmusai és tempói a nguni típusú zenékhez képest inkább alkalmasak a gyorsabb, narratív jellegű dicsőítő énekek előadására, amelyek történelmi eseményeket vagy híres hősök, családok életét beszélik el. Az ilyen dicsőítő énekeket csoportos éneklés kíséri a háttérben.
A sotho énekes zene főképp pentaton vagy pentaton-jellegű és kérdés-felelet forma jellemzi. A csoport által előadott válasz általában statikus, míg a szóló rugalmas; a vezetőket gyakran úgy választják ki, hogy mennyire szuggesztíven tudják előadni a narratív szólamot. A régebbi stílusú énekes előadásokban sotho férfiak adtak elő dicsőítő énekeket, lábukkal dobolva a ritmust.
A tswanákra is a vokális zene jellemző. A zenét a társadalmon belül betöltött funkciója szerint osztályozzák. Ezek közé tartoznak a tswana fiúk beavatási rituáléján énekelt dalok, amelyeket a körülmetélést oktató iskolában hosszú ideig tanulnak, külön vezető segítségével. A fiatal tswana lányok serdülőkorukban oktatásban részesülnek, melyben a zene és a tánc fontos szerepet kap. Egyik speciális táncuk a radikgaratlane, melynek alkalmával a nőket istennek maszkírozzák, és agyagszarvakat viselnek. Egy egész éjszakán át tartó táncos szertartás során minden fiatal lány felkészül a házasságra, és amikor visszatérnek a családjukhoz, a család különleges dalokkal fogadja őket.
A zene természetesen a hagyományos esküvő részét is képezi, ahol a résztvevők táncot adnak elő. Emellett a varázslók a rossz szellemek elűzésére gyakran kérik a közönséget, hogy énekeljenek és tapsoljanak a gyógyító ceremóniák során. A temetéseken is gyakran zenélnek, valamint előfordulnak esőhívó rituálék is. A gyermekek énekes zenéjében jellemzőek a kiszámolók, mondókák és az énekes játékok. A felnőtt munkadalok és a sörözések során előadott énekek szintén gazdagítják a tswana énekes zenét.
A tswana közösségi énekes zene gyakran kapcsolódik az éves mezőgazdasági ciklushoz, a betakarítás utáni időszakban gyakoribb a zenei tevékenység, a sörözés közben előadott éneklés és táncok. Ősszel a munkadalok, télen a gyermekeknek a tűz mellett énekelt dalok jellemzőek. Tavasszal a nők és gyermekek énekléssel űzik ki a vetésből a madarakat. A nyár a
sörfőzés és a sörözést kísérő táncok ideje.