Difference between revisions of "A zene és ének szerepe a tuaregek társadalmában"

a (Levédte a(z) A zene és ének szerepe a tuaregek társadalmában lapot ([edit=sysop] (határozatlan) [move=sysop] (határozatlan)))
 
(4 közbeeső változat nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
 +
 +
[[Fájl: t1.jpg|bélyegkép|balra|Tuaregek közelednek magas fehér-tevéiken a Timbuktutól körülbelül 60km-re északnyugatra fekvő Essakane melletti sivatagban, Mali  A szerző saját felvétele]]
 +
 
A zene és költészet nagyon fontos a tuaregeknél, és a közösségi élet minden aspektusában, eseményében megtalálható, a születésnél, avatásnál, házasságnál, gyógyításnál és egyéb szociális eseményeknél, ünnepeknél. Zenéjük sok esetben lírikus, mely énekekkel tűzdelt, s melyekben a historizáló, dicső múltról emlékeznek, az aranykorra, mikor a kifejezés, illetve fogalom: a „sivatag urai” sokat jelentett a Szaharában. Dicsőítő verses dalkötegekben emlékeznek legendás uralkodóikra, vagy harcosaikra, azok tetteire, a régmúlt eseményeire, ám sok szerelmi témájú, vagy a sivatagról és hangulatairól, esetleg állataikról szólnak. Zenészeiket, különösen ha azok magas szintre jutnak tudásukban, nagyon megbecsülik. Sajnos a korabeli leírások inkább a háborúskodás történelmi eseményeit voltak hivatottak közölni, ritkán terjedtek ki a társadalom mélyebb szintű vizsgálatára, melynek egyik oka a tuaregek életterének nehéz megközelíthetősége lehetett, valamint az, hogy a tuaregek a legutóbbi időkig elzárkózott életmódot folytattak.
 
A zene és költészet nagyon fontos a tuaregeknél, és a közösségi élet minden aspektusában, eseményében megtalálható, a születésnél, avatásnál, házasságnál, gyógyításnál és egyéb szociális eseményeknél, ünnepeknél. Zenéjük sok esetben lírikus, mely énekekkel tűzdelt, s melyekben a historizáló, dicső múltról emlékeznek, az aranykorra, mikor a kifejezés, illetve fogalom: a „sivatag urai” sokat jelentett a Szaharában. Dicsőítő verses dalkötegekben emlékeznek legendás uralkodóikra, vagy harcosaikra, azok tetteire, a régmúlt eseményeire, ám sok szerelmi témájú, vagy a sivatagról és hangulatairól, esetleg állataikról szólnak. Zenészeiket, különösen ha azok magas szintre jutnak tudásukban, nagyon megbecsülik. Sajnos a korabeli leírások inkább a háborúskodás történelmi eseményeit voltak hivatottak közölni, ritkán terjedtek ki a társadalom mélyebb szintű vizsgálatára, melynek egyik oka a tuaregek életterének nehéz megközelíthetősége lehetett, valamint az, hogy a tuaregek a legutóbbi időkig elzárkózott életmódot folytattak.
 +
<br>
 
<br>
 
<br>
 
Nincs nagy hangszerrepertoár a tuaregeknél, mert a nomád életmód nem teszi lehetővé nagy hangszerarzenál tartását, mely a környezetükben, a Szaharán kívül élő népekre, s vele egész Nyugat és Észak, valamint Közép-Afrika északi területeire nagyon is jellemző.
 
Nincs nagy hangszerrepertoár a tuaregeknél, mert a nomád életmód nem teszi lehetővé nagy hangszerarzenál tartását, mely a környezetükben, a Szaharán kívül élő népekre, s vele egész Nyugat és Észak, valamint Közép-Afrika északi területeire nagyon is jellemző.
5. sor: 9. sor:
  
 
==Kapcsolódó szócikkek==
 
==Kapcsolódó szócikkek==
 +
[[Imzad]] <br>
 +
[[Tahardent]]<br>
 +
[[Tende]]<br>
 +
[[Tuareg hangszerek]]<br>
 +
[[Tuareg énekes hagyományok]]<br>
 +
[[Zenés gyógyító szertartás a tuaregeknél]]<br>
 +
 +
 +
 +
  
 
[[Kategória: tuareg]]
 
[[Kategória: tuareg]]

A lap jelenlegi, 2011. június 15., 16:24-kori változata

Tuaregek közelednek magas fehér-tevéiken a Timbuktutól körülbelül 60km-re északnyugatra fekvő Essakane melletti sivatagban, Mali A szerző saját felvétele

A zene és költészet nagyon fontos a tuaregeknél, és a közösségi élet minden aspektusában, eseményében megtalálható, a születésnél, avatásnál, házasságnál, gyógyításnál és egyéb szociális eseményeknél, ünnepeknél. Zenéjük sok esetben lírikus, mely énekekkel tűzdelt, s melyekben a historizáló, dicső múltról emlékeznek, az aranykorra, mikor a kifejezés, illetve fogalom: a „sivatag urai” sokat jelentett a Szaharában. Dicsőítő verses dalkötegekben emlékeznek legendás uralkodóikra, vagy harcosaikra, azok tetteire, a régmúlt eseményeire, ám sok szerelmi témájú, vagy a sivatagról és hangulatairól, esetleg állataikról szólnak. Zenészeiket, különösen ha azok magas szintre jutnak tudásukban, nagyon megbecsülik. Sajnos a korabeli leírások inkább a háborúskodás történelmi eseményeit voltak hivatottak közölni, ritkán terjedtek ki a társadalom mélyebb szintű vizsgálatára, melynek egyik oka a tuaregek életterének nehéz megközelíthetősége lehetett, valamint az, hogy a tuaregek a legutóbbi időkig elzárkózott életmódot folytattak.

Nincs nagy hangszerrepertoár a tuaregeknél, mert a nomád életmód nem teszi lehetővé nagy hangszerarzenál tartását, mely a környezetükben, a Szaharán kívül élő népekre, s vele egész Nyugat és Észak, valamint Közép-Afrika északi területeire nagyon is jellemző. A vokális zene talán a legfontosabb számukra, melyet férfiak és nők is művelnek, ám három hangszerük szintén fontos szerepet tölt be muzikalitásukban. Ilyen az egyhúros, kis vonós-hangszer, az imzad (északi dialektusban), vagy anzad (déli dialektus szerint), a nem túl nagy mozsárdob a tende, és a háromhúros lant a tahardent. E három hangszer nem túl sok, ám mindegyik nagyon szorosan kapcsolódik az általuk életre keltett darabokhoz, azok pedig mélyen kötődnek a közösségekhez. A zene, illetve vokális darabok nemektől, stílusoktól és eseményektől függően kerülnek előadásra, mindig csak bizonyos alkalmakkor. Meghatározott, ki énekel, vagy zenél, és mikor, zenélési alkalmakait nagyon megbecsülik, és igen fontosak a közösségek életében.

[szerkesztés] Kapcsolódó szócikkek

Imzad
Tahardent
Tende
Tuareg hangszerek
Tuareg énekes hagyományok
Zenés gyógyító szertartás a tuaregeknél

Személyes eszközök