Difference between revisions of "Maloya"
(Új oldal, tartalma: „A 2010-es World Music Expo fődíját Danyèl Waro réunioni maloya zenész nyerte el. Fotó: Anthony Chinnici. A maloya tr…”) |
|||
7. sor: | 7. sor: | ||
[[Kategória: Afrika]] | [[Kategória: Afrika]] | ||
− | [[Kategória: | + | [[Kategória: Stílusok]] |
+ | [[Kategória: Réunion-szigetbeliek]] |
A lap 2011. május 11., 16:08-kori változata
A maloya tradícionális Réunion-szigeti stílus, mely a francia gyarmatosítok által rabszolgasorba hajtott benszülöttektől származik és réunioni creol nyelven szólal meg. Tartalmát és hátterét tekintve sok hasonlóság említhető meg az amerikai blues zenével, mely szintén a rabszolgák sajátja volt és az ő nyomorúságukat beszélte el, bár a maloya lázadóbb, több politikiai üzenettel, melyek miatt a ‘80-as évekig be is volt tiltva.
Réunion népe korábbi elképzelésekkel ellentétben nem csak az afrikai szárazföldről származó felmenőkkel rendelkeznek – feltételezések szerint az Indiai-félszigetről is érkezett behatás, mely a kultúrájukat, így természetesen a zenéjüket is meghatározza. Bár az amerikai és réunion-sziget rabszolgák sorsa hasonló tematikájú stílust hozott létre, a környezetük és a gyarmatosítóik kulturális behatása meghatározó különbségekhez vezetett. A maloya zenében kizárólag ütős hangszereket szólaltatnak meg a kántálás jellegű ének mellett – kétfenekű dobok, a piké (bambusz harangjáték), a kayamb (cukornádból és apró magvakból készített séker). Számos dobos zenél egyszerre, zenéjüket egyszerű ritmikus tánccal kísérik, miközben a vezető énekes sorait ismételve énekelnek. A 2010-es World Music Expo fődíját Danyèl Waro réunioni maloya zenész nyerte el.