Difference between revisions of "Félklasszikus zenei műfajok Észak-Indiában"
2. sor: | 2. sor: | ||
A hindu eredetű dalforma – a ''gít'' – fejlődött, illetve változott át azokká a dallamokká, amelyet a thumri stílus előszeretettel alkalmaz. A thumri még azt is lehetővé teszi, hogy a zenész vagy énekes olyan hangokat is használjon egy rága hangkészletétől eltérően, amelyek „oda nem illőek”, valamint magán hordozza egy régi műforma, a ''rágamáliká'' jellegzetességeit is, amely a rágák gyors, kapcsolódó előadását jelenti, kizárólag egy előadás utolsó darabjaként. | A hindu eredetű dalforma – a ''gít'' – fejlődött, illetve változott át azokká a dallamokká, amelyet a thumri stílus előszeretettel alkalmaz. A thumri még azt is lehetővé teszi, hogy a zenész vagy énekes olyan hangokat is használjon egy rága hangkészletétől eltérően, amelyek „oda nem illőek”, valamint magán hordozza egy régi műforma, a ''rágamáliká'' jellegzetességeit is, amely a rágák gyors, kapcsolódó előadását jelenti, kizárólag egy előadás utolsó darabjaként. | ||
+ | |||
+ | {{Zenelejátszó | ||
+ | | fájlnév = thumri.mp3 | ||
+ | | cím = Dhrupad and Khyal Gopal Krishan - Thumri Raga Bhairavi Dadra (részlet) | ||
+ | | alcím = Gat <br> Album: Inde du Nord Kiadó: Buda musique | ||
+ | }} | ||
+ | |||
[[Kategória: India]] | [[Kategória: India]] | ||
[[Kategória: Stílusok és műfajok]] | [[Kategória: Stílusok és műfajok]] |
A lap 2011. június 5., 22:29-kori változata
A mogul udvarok kedvenc fél-klasszikus zenei formái ma is dominánsan vannak jelen az észak-indiai zenében és táncban. Ezek közül a thumri stílus a legjellemzőbb, mely nagyon könnyedén kezeli a klasszikus zene szabályait és a rágák belső szabályait is, de alapvetően mégiscsak a klasszikus zene jellegzetességeit hordozza.
A hindu eredetű dalforma – a gít – fejlődött, illetve változott át azokká a dallamokká, amelyet a thumri stílus előszeretettel alkalmaz. A thumri még azt is lehetővé teszi, hogy a zenész vagy énekes olyan hangokat is használjon egy rága hangkészletétől eltérően, amelyek „oda nem illőek”, valamint magán hordozza egy régi műforma, a rágamáliká jellegzetességeit is, amely a rágák gyors, kapcsolódó előadását jelenti, kizárólag egy előadás utolsó darabjaként.