Difference between revisions of "Koni"

(Kapcsolódó szócikkek)
1. sor: 1. sor:
 
[[Fájl:Ngoni.jpg|bélyegkép|200 px|Ngoni]]
 
[[Fájl:Ngoni.jpg|bélyegkép|200 px|Ngoni]]
[[Fájl:Bassekou-kouyate.jpg|bélyegkép|balra|200 px|Bassekou Kouyate<ref><center>
+
[[Fájl:Bassekou-kouyate.jpg|bélyegkép|balra|200 px|Bassekou Kouyate<ref>
 +
Bassekou Kouyate sátra előtt ülve megpendíti a húrokat egy sivatagi fesztivál pihenőideje alatt: <br><br>
 +
<center>
 
<websiteFrame>
 
<websiteFrame>
 
website=http://www.youtube.com/embed/jIvzR5NcjzU
 
website=http://www.youtube.com/embed/jIvzR5NcjzU
7. sor: 9. sor:
 
border=0
 
border=0
 
scroll=no
 
scroll=no
</websiteFrame>
+
</websiteFrame></center>
 
<br><br>
 
<br><br>
 
E másik videóban zenekarával a Ngoni Ba nevű formációjával. Két méretű ngonit is láthatunk, illetve hallhatunk. A jobb oldali immár modern, kulccsal hangolható. Bassekou (középen) hagyományos hangszerén játszik.<br><br>
 
E másik videóban zenekarával a Ngoni Ba nevű formációjával. Két méretű ngonit is láthatunk, illetve hallhatunk. A jobb oldali immár modern, kulccsal hangolható. Bassekou (középen) hagyományos hangszerén játszik.<br><br>
 +
<center>
 
<websiteFrame>
 
<websiteFrame>
 
website=http://www.youtube.com/embed/znH1DtD9UBE
 
website=http://www.youtube.com/embed/znH1DtD9UBE
19. sor: 22. sor:
 
</center>
 
</center>
 
</ref>]]
 
</ref>]]
A koni<ref><center>
+
A koni, avagy általában a lantfélék egész Nyugat-Afrikában elterjedtek, a mai Szenegál, Mali<ref>E videó Maliban készült, és a mesterek (Madu Koné és édesapja, Djeli Makan Koné)  Sunjata Keita, államalapító vadász történetét mesélik el<center>
 
<websiteFrame>
 
<websiteFrame>
website=http://youtube.com/embed/gbxcAi6T1yE
+
website=http://www.youtube.com/embed/Ef9gRL4n7U4
 
height=390
 
height=390
 
width=480
 
width=480
28. sor: 31. sor:
 
</websiteFrame>
 
</websiteFrame>
 
</center>
 
</center>
</ref>, avagy általában a lantfélék egész Nyugat-Afrikában elterjedtek, a mai Szenegál, Mali<ref>E videó Maliban készült, és a mesterek (Madu Koné és édesapja, Djeli Makan Koné)  Sunjata Keita, államalapító vadász történetét mesélik el<center>
+
 
 +
</ref> és Niger egyes területeit beleértve, bár elnevezése és hangolása a [[:Kategória:Mandék|mande]] területeken belül is eltérő. A maninkáknál ''koni'', a mandinkáknál ''kontingo'', a xasonkáknál ''koni'' vagy kontin, a bamanáknál ''ngoni'', illetve a soninkék ''gambareként'' ismerik. Sok forrás azonban a donso ngonit is egyszerűen csak ngoninak titulálja, mely megtévesztő lehet. Az e fejezetben említett koni vagy ngoni <ref>Bamana ngoni blues
 +
<center>
 
<websiteFrame>
 
<websiteFrame>
website=http://www.youtube.com/embed/Ef9gRL4n7U4
+
website=http://youtube.com/embed/gbxcAi6T1yE
 
height=390
 
height=390
 
width=480
 
width=480
37. sor: 42. sor:
 
</websiteFrame>
 
</websiteFrame>
 
</center>
 
</center>
 
+
</ref> nagyban eltér a donso ngonitól.<br>
</ref> és Niger egyes területeit beleértve, bár elnevezése és hangolása a [[:Kategória:Mandék|mande]] területeken belül is eltérő. A maninkáknál ''koni'', a mandinkáknál ''kontingo'', a xasonkáknál ''koni'' vagy kontin, a bamanáknál ''ngoni'', illetve a soninkék ''gambareként'' ismerik. Sok forrás azonban a donso ngonit is egyszerűen csak ngoninak titulálja, mely megtévesztő lehet. Az e fejezetben említett koni vagy ngoni nagyban eltér a donso ngonitól.
+
Ősi hangszerről van szó, mely az egész Szahelben (Szaharától délre eső területek) megtalálható, s melynek gyökerei az ókori Egyiptomba vezetnek (gunbri, gunibri). E szó pedig a marokkói lant nevéből, a gembriből vagy gimbriből eredeztethető, melyet elsősorban a ngawa zenei stílusban használnak (lásd marokkói zenénél), bár tényleges eredete nem tisztázott, ám az, akárcsak hatása, mindenképpen összetett. A soninke eredetű lanttal (gambare) is kapcsolatba hozható, amely a fekete-marokkói, az előbbiekben említett gembri őse lehetett, soninke, bamana és hausa eredettel. <br>
Ősi hangszerről van szó, mely az egész Szahelben (Szaharától délre eső területek) megtalálható, s melynek gyökerei az ókori Egyiptomba vezetnek (gunbri, gunibri). E szó pedig a marokkói lant nevéből, a gembriből vagy gimbriből eredeztethető, melyet elsősorban a ngawa zenei stílusban használnak (lásd marokkói zenénél), bár tényleges eredete nem tisztázott, ám az, akárcsak hatása, mindenképpen összetett. A soninke eredetű lanttal (gambare) is kapcsolatba hozható, amely a fekete-marokkói, az előbbiekben említett gembri őse lehetett, soninke, bamana és hausa eredettel.  
+
A koni vagy ngoni őse a korai időkben Északkelet-Afrikából Európába (és Nyugat-Afrikába is) került, majd Európából ismét visszatért Afrikába. Források mutatnak rá, hogy például az Újvilág [[Bendzsó (Észak-Amerika)|bendzsója]] a nyugat-afrikai lantok modelljéből eredeztethető. <br>
A koni vagy ngoni őse a korai időkben Északkelet-Afrikából Európába (és Nyugat-Afrikába is) került, majd Európából ismét visszatért Afrikába. Források mutatnak rá, hogy például az Újvilág [[Bendzsó (Észak-Amerika)|bendzsója]] a nyugat-afrikai lantok modelljéből eredeztethető.  
+
E hangszerek nehéz áttekinthetősége rendszerint abból ered, hogy Észak- és Nyugat-Afrikában sokféle lantszerű hangszer terjedt el, melyek később egymásra is hatottak.<br>
E hangszerek nehéz áttekinthetősége rendszerint abból ered, hogy Észak- és Nyugat-Afrikában sokféle lantszerű hangszer terjedt el, melyek később egymásra is hatottak.
+
E lantok lehettek a legrégebbi hangszerek, melyeken azok az énekmondók játszottak, akik nem használták a vadászok hárfaszerű hangszereit, mindazonáltal egyetlen jeli sem állítja, hogy ők használták volna a lantszerű hangszereket először, ahogyan azt pedig a [[bala (balafon)]] hangszer (bala, balafon) esetében megteszik. A lant eredete, így e területen homályba vész.
E lantok lehettek a legrégebbi hangszerek, melyeken azok az énekmondók játszottak, akik nem használták a vadászok hárfaszerű hangszereit, mindazonáltal egyetlen jeli sem állítja, hogy ők használták volna a lantszerű hangszereket először, ahogyan azt pedig a [[bala]] hangszer (bala, balafon) esetében megteszik. A lant eredete, így e területen homályba vész.
+
 
<br><br>
 
<br><br>
  
 
'''A koni jellemzői, hangolása'''<br><br>
 
'''A koni jellemzői, hangolása'''<br><br>
  
A hangszer egy keskeny formájú, kivájt fatest (vannak más lantszerű hangszerek is, melyek készülhettek calabash-tökből), melyet bőrrel fednek. E testbe egyszerű, díszítetlen fanyelet erősítenek, mely a húrokat tartja. A húrok bőrszalagokkal való rögzítése jellegzetes módja a nyugat-afrikai lant- és hárfafélék felhúrozásának, mely alapján a húrok a hidat érintve a hangszer egész testén végigfutó nyakrészhez kapcsolódnak. Az egyes lantszerű hangszerek méretükben és húrjaik számában is különbözhetnek egymástól, valamint abban, hogy hídjaik legyező vagy cilinder-formájúak-e. A legnagyobb a bamana ngoni. A legyező-hidas hangszereken kizárólag a jelik játszottak, s játszanak, a másik típus inkább a távolabbi területeken elterjedt (a hauszák által Nigéria északi részén, vagy tőlük még keletebbre élő népek között). A calabash rezonátortestű hangszerek hídja cilinder formájú, s kevesebb húrjuk van, egy vagy kettő.
+
A hangszer egy keskeny formájú, kivájt fatest (vannak más lantszerű hangszerek is, melyek készülhettek calabash-tökből), melyet bőrrel fednek. E testbe egyszerű, díszítetlen fanyelet erősítenek, mely a húrokat tartja. A húrok bőrszalagokkal való rögzítése jellegzetes módja a nyugat-afrikai lant- és hárfafélék felhúrozásának, mely alapján a húrok a hidat érintve a hangszer egész testén végigfutó nyakrészhez kapcsolódnak. Az egyes lantszerű hangszerek méretükben és húrjaik számában is különbözhetnek egymástól, valamint abban, hogy hídjaik legyező vagy cilinder-formájúak-e. A legnagyobb a bamana ngoni. A legyező-hidas hangszereken kizárólag a jelik játszottak, s játszanak, a másik típus inkább a távolabbi területeken elterjedt (a hauszák által Nigéria északi részén, vagy tőlük még keletebbre élő népek között). A calabash rezonátortestű hangszerek hídja cilinder formájú, s kevesebb húrjuk van, egy vagy kettő.<br>
[[Fájl:Ngoni3.png|bélyegkép|200 px|Koni]]
+
 
 
A koni hangolását tekintve pentatonos, s a darabtól függően, melyet rajta játszanak, nevezik el a hangolást is (lemba, tutu jara, taara ardin stb.). Ha két konis játszik, a szólista (ardin) hangszere magasabbra hangolt.
 
A koni hangolását tekintve pentatonos, s a darabtól függően, melyet rajta játszanak, nevezik el a hangolást is (lemba, tutu jara, taara ardin stb.). Ha két konis játszik, a szólista (ardin) hangszere magasabbra hangolt.
 
(Videoanyag: Kouyate)<br><br><br><br><br><br><br><br><br><br>
 
(Videoanyag: Kouyate)<br><br><br><br><br><br><br><br><br><br>

A lap 2011. június 12., 10:52-kori változata

Ngoni
Bassekou Kouyate[1]

A koni, avagy általában a lantfélék egész Nyugat-Afrikában elterjedtek, a mai Szenegál, Mali[2] és Niger egyes területeit beleértve, bár elnevezése és hangolása a mande területeken belül is eltérő. A maninkáknál koni, a mandinkáknál kontingo, a xasonkáknál koni vagy kontin, a bamanáknál ngoni, illetve a soninkék gambareként ismerik. Sok forrás azonban a donso ngonit is egyszerűen csak ngoninak titulálja, mely megtévesztő lehet. Az e fejezetben említett koni vagy ngoni [3] nagyban eltér a donso ngonitól.
Ősi hangszerről van szó, mely az egész Szahelben (Szaharától délre eső területek) megtalálható, s melynek gyökerei az ókori Egyiptomba vezetnek (gunbri, gunibri). E szó pedig a marokkói lant nevéből, a gembriből vagy gimbriből eredeztethető, melyet elsősorban a ngawa zenei stílusban használnak (lásd marokkói zenénél), bár tényleges eredete nem tisztázott, ám az, akárcsak hatása, mindenképpen összetett. A soninke eredetű lanttal (gambare) is kapcsolatba hozható, amely a fekete-marokkói, az előbbiekben említett gembri őse lehetett, soninke, bamana és hausa eredettel.
A koni vagy ngoni őse a korai időkben Északkelet-Afrikából Európába (és Nyugat-Afrikába is) került, majd Európából ismét visszatért Afrikába. Források mutatnak rá, hogy például az Újvilág bendzsója a nyugat-afrikai lantok modelljéből eredeztethető.
E hangszerek nehéz áttekinthetősége rendszerint abból ered, hogy Észak- és Nyugat-Afrikában sokféle lantszerű hangszer terjedt el, melyek később egymásra is hatottak.
E lantok lehettek a legrégebbi hangszerek, melyeken azok az énekmondók játszottak, akik nem használták a vadászok hárfaszerű hangszereit, mindazonáltal egyetlen jeli sem állítja, hogy ők használták volna a lantszerű hangszereket először, ahogyan azt pedig a bala (balafon) hangszer (bala, balafon) esetében megteszik. A lant eredete, így e területen homályba vész.

A koni jellemzői, hangolása

A hangszer egy keskeny formájú, kivájt fatest (vannak más lantszerű hangszerek is, melyek készülhettek calabash-tökből), melyet bőrrel fednek. E testbe egyszerű, díszítetlen fanyelet erősítenek, mely a húrokat tartja. A húrok bőrszalagokkal való rögzítése jellegzetes módja a nyugat-afrikai lant- és hárfafélék felhúrozásának, mely alapján a húrok a hidat érintve a hangszer egész testén végigfutó nyakrészhez kapcsolódnak. Az egyes lantszerű hangszerek méretükben és húrjaik számában is különbözhetnek egymástól, valamint abban, hogy hídjaik legyező vagy cilinder-formájúak-e. A legnagyobb a bamana ngoni. A legyező-hidas hangszereken kizárólag a jelik játszottak, s játszanak, a másik típus inkább a távolabbi területeken elterjedt (a hauszák által Nigéria északi részén, vagy tőlük még keletebbre élő népek között). A calabash rezonátortestű hangszerek hídja cilinder formájú, s kevesebb húrjuk van, egy vagy kettő.

A koni hangolását tekintve pentatonos, s a darabtól függően, melyet rajta játszanak, nevezik el a hangolást is (lemba, tutu jara, taara ardin stb.). Ha két konis játszik, a szólista (ardin) hangszere magasabbra hangolt. (Videoanyag: Kouyate)









Kapcsolódó videók

  1. Bassekou Kouyate sátra előtt ülve megpendíti a húrokat egy sivatagi fesztivál pihenőideje alatt:

    <websiteFrame> website=http://www.youtube.com/embed/jIvzR5NcjzU height=390 width=480 border=0 scroll=no

    </websiteFrame>



    E másik videóban zenekarával a Ngoni Ba nevű formációjával. Két méretű ngonit is láthatunk, illetve hallhatunk. A jobb oldali immár modern, kulccsal hangolható. Bassekou (középen) hagyományos hangszerén játszik.

    <websiteFrame> website=http://www.youtube.com/embed/znH1DtD9UBE height=390 width=480 border=0 scroll=no </websiteFrame>

  2. E videó Maliban készült, és a mesterek (Madu Koné és édesapja, Djeli Makan Koné) Sunjata Keita, államalapító vadász történetét mesélik el

    <websiteFrame> website=http://www.youtube.com/embed/Ef9gRL4n7U4 height=390 width=480 border=0 scroll=no </websiteFrame>

  3. Bamana ngoni blues

    <websiteFrame> website=http://youtube.com/embed/gbxcAi6T1yE height=390 width=480 border=0 scroll=no </websiteFrame>

Kapcsolódó szócikkek

Személyes eszközök