Difference between revisions of "A sotho és tswana zene"

1. sor: 1. sor:
 +
[[Fájl: sotho.jpg|bélyegkép|balra|Sotho harcos.]]
 +
 
A sotho/tswana és a [[:Kategória:ngunik|nguni]] népek zenéje közötti legnagyobb különbség a vokális zenében megjelenő dicsőítő elem. Valószínűsítik, hogy a sothok és tswanák gyorsabb ritmusai és tempói a nguni típusú zenékhez képest inkább alkalmasak a gyorsabb, narratív jellegű dicsőítő énekek előadására, amelyek történelmi eseményeket vagy híres hősök, családok életét beszélik el. Az ilyen dicsőítő énekeket csoportos éneklés kíséri a háttérben. <br>
 
A sotho/tswana és a [[:Kategória:ngunik|nguni]] népek zenéje közötti legnagyobb különbség a vokális zenében megjelenő dicsőítő elem. Valószínűsítik, hogy a sothok és tswanák gyorsabb ritmusai és tempói a nguni típusú zenékhez képest inkább alkalmasak a gyorsabb, narratív jellegű dicsőítő énekek előadására, amelyek történelmi eseményeket vagy híres hősök, családok életét beszélik el. Az ilyen dicsőítő énekeket csoportos éneklés kíséri a háttérben. <br>
 
<br>
 
<br>
A sotho énekes zene főképp [[http://hu.wikipedia.org/wiki/Pentat%C3%B3nia pentaton]] vagy pentaton-jellegű és kérdés-felelet forma jellemzi. A csoport által előadott válasz általában statikus, míg a szóló rugalmas; a vezetőket gyakran úgy választják ki, hogy mennyire szuggesztíven tudják előadni a narratív szólamot. A régebbi stílusú énekes előadásokban sotho férfiak adtak elő dicsőítő énekeket, lábukkal dobolva a ritmust.<br><br>
+
A sotho énekes zene főképp [http://hu.wikipedia.org/wiki/Pentat%C3%B3nia pentaton] vagy pentaton-jellegű és kérdés-felelet forma jellemzi. A csoport által előadott válasz általában statikus, míg a szóló rugalmas; a vezetőket gyakran úgy választják ki, hogy mennyire szuggesztíven tudják előadni a narratív szólamot. A régebbi stílusú énekes előadásokban sotho férfiak adtak elő dicsőítő énekeket, lábukkal dobolva a ritmust.<br><br>
  
 
A tswanákra is a vokális zene jellemző. A zenét a társadalmon belül betöltött funkciója szerint osztályozzák. Ezek közé tartoznak a tswana fiúk beavatási rituáléján énekelt dalok, amelyeket a körülmetélést oktató iskolában hosszú ideig tanulnak, külön vezető segítségével.  A fiatal tswana lányok serdülőkorukban oktatásban részesülnek, melyben a zene és a tánc fontos szerepet kap. Egyik speciális táncuk a ''radikgaratlane'', melynek alkalmával a nőket istennek maszkírozzák, és agyagszarvakat viselnek. Egy egész éjszakán át tartó táncos szertartás során minden fiatal lány felkészül a házasságra, és amikor visszatérnek a családjukhoz, a család különleges dalokkal fogadja őket.<br>
 
A tswanákra is a vokális zene jellemző. A zenét a társadalmon belül betöltött funkciója szerint osztályozzák. Ezek közé tartoznak a tswana fiúk beavatási rituáléján énekelt dalok, amelyeket a körülmetélést oktató iskolában hosszú ideig tanulnak, külön vezető segítségével.  A fiatal tswana lányok serdülőkorukban oktatásban részesülnek, melyben a zene és a tánc fontos szerepet kap. Egyik speciális táncuk a ''radikgaratlane'', melynek alkalmával a nőket istennek maszkírozzák, és agyagszarvakat viselnek. Egy egész éjszakán át tartó táncos szertartás során minden fiatal lány felkészül a házasságra, és amikor visszatérnek a családjukhoz, a család különleges dalokkal fogadja őket.<br>

A lap 2011. május 14., 23:30-kori változata

Sotho harcos.

A sotho/tswana és a nguni népek zenéje közötti legnagyobb különbség a vokális zenében megjelenő dicsőítő elem. Valószínűsítik, hogy a sothok és tswanák gyorsabb ritmusai és tempói a nguni típusú zenékhez képest inkább alkalmasak a gyorsabb, narratív jellegű dicsőítő énekek előadására, amelyek történelmi eseményeket vagy híres hősök, családok életét beszélik el. Az ilyen dicsőítő énekeket csoportos éneklés kíséri a háttérben.

A sotho énekes zene főképp pentaton vagy pentaton-jellegű és kérdés-felelet forma jellemzi. A csoport által előadott válasz általában statikus, míg a szóló rugalmas; a vezetőket gyakran úgy választják ki, hogy mennyire szuggesztíven tudják előadni a narratív szólamot. A régebbi stílusú énekes előadásokban sotho férfiak adtak elő dicsőítő énekeket, lábukkal dobolva a ritmust.

A tswanákra is a vokális zene jellemző. A zenét a társadalmon belül betöltött funkciója szerint osztályozzák. Ezek közé tartoznak a tswana fiúk beavatási rituáléján énekelt dalok, amelyeket a körülmetélést oktató iskolában hosszú ideig tanulnak, külön vezető segítségével. A fiatal tswana lányok serdülőkorukban oktatásban részesülnek, melyben a zene és a tánc fontos szerepet kap. Egyik speciális táncuk a radikgaratlane, melynek alkalmával a nőket istennek maszkírozzák, és agyagszarvakat viselnek. Egy egész éjszakán át tartó táncos szertartás során minden fiatal lány felkészül a házasságra, és amikor visszatérnek a családjukhoz, a család különleges dalokkal fogadja őket.

A zene természetesen a hagyományos esküvő részét is képezi, ahol a résztvevők táncot adnak elő. Emellett a varázslók a rossz szellemek elűzésére gyakran kérik a közönséget, hogy énekeljenek és tapsoljanak a gyógyító ceremóniák során. A temetéseken is gyakran zenélnek, valamint előfordulnak esőhívó rituálék is. A gyermekek énekes zenéjében jellemzőek a kiszámolók, mondókák és az énekes játékok. A felnőtt munkadalok és a sörözések során előadott énekek szintén gazdagítják a tswana énekes zenét.

A tswana közösségi énekes zene gyakran kapcsolódik az éves mezőgazdasági ciklushoz, a betakarítás utáni időszakban gyakoribb a zenei tevékenység, a sörözés közben előadott éneklés és táncok. Ősszel a munkadalok, télen a gyermekeknek a tűz mellett énekelt dalok jellemzőek. Tavasszal a nők és gyermekek énekléssel űzik ki a vetésből a madarakat. A nyár a sörfőzés és a sörözést kísérő táncok ideje.


Személyes eszközök