Difference between revisions of "A zene és annak szerepe a tigrinya és az amhara kultúrákban"
1. sor: | 1. sor: | ||
+ | {{Hangszer infobox | ||
+ | |kép = [[Fájl:meszenko.jpg|220px]] | ||
+ | |képaláírás = Meszenko | ||
+ | |név = Meszenko | ||
+ | |dátum = | ||
+ | |zenei kultúra = etióp | ||
+ | |hangszercsoport = [http://hu.wikipedia.org/wiki/Kordofon_hangszerek Kordofon hangszerek]] | ||
+ | |forrás = Meg and Raul | ||
+ | }} | ||
+ | |||
Mind az egyházi, mind a világi zene az amhara és tigrinya hétköznapok meghatározó szereplője. Zene kíséri az egyházi ünnepeket, az élet nagy eseményeit, de az önmagáért való szórakozást is. Az ember életében a legnagyobb közösségi ünneplésre okot adó esemény az esküvő, amire leggyakrabban a rokonokat, ismerősöket, szomszédokat, falubelieket mind meghívják, így akár több száz főssé is duzzadhat a násznép. A széles közönség az esti zenész-táncos mulatságban gyűlik össze, amihez gondosan kiválasztott zenészek szolgáltatják az élő zenét. A meghívott zenészektől elvárják, hogy hagyományos és modern zenéket egyaránt előadjanak, és emeljék a jelenlévők hangulatát. A ritmusos zene hallatán szinte mindenki csatlakozik a kört alkotó táncolók tömegéhez, akik a zene ütemétől függően hol gyorsabban, hol lassabban haladnak körbe-körbe, majd a pergősebb ütemeknél megállnak, kisebb köröket formálnak, és egymás felé fordulva rázzák ütemesen a vállukat. Ezt a hömpölygő mozgást csak a zene elcsendesedése állítja meg, amikor az ünnepi eseményt köszöntők, bejelentések ideiglenesen megszakítják. | Mind az egyházi, mind a világi zene az amhara és tigrinya hétköznapok meghatározó szereplője. Zene kíséri az egyházi ünnepeket, az élet nagy eseményeit, de az önmagáért való szórakozást is. Az ember életében a legnagyobb közösségi ünneplésre okot adó esemény az esküvő, amire leggyakrabban a rokonokat, ismerősöket, szomszédokat, falubelieket mind meghívják, így akár több száz főssé is duzzadhat a násznép. A széles közönség az esti zenész-táncos mulatságban gyűlik össze, amihez gondosan kiválasztott zenészek szolgáltatják az élő zenét. A meghívott zenészektől elvárják, hogy hagyományos és modern zenéket egyaránt előadjanak, és emeljék a jelenlévők hangulatát. A ritmusos zene hallatán szinte mindenki csatlakozik a kört alkotó táncolók tömegéhez, akik a zene ütemétől függően hol gyorsabban, hol lassabban haladnak körbe-körbe, majd a pergősebb ütemeknél megállnak, kisebb köröket formálnak, és egymás felé fordulva rázzák ütemesen a vállukat. Ezt a hömpölygő mozgást csak a zene elcsendesedése állítja meg, amikor az ünnepi eseményt köszöntők, bejelentések ideiglenesen megszakítják. | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
Más ünnepeket is kísérhet hasonló zenés-táncos mulatság, bár azok volumene messze elmarad az esküvőé mögött. Ilyenek a keresztelők, egy diploma sikeres megszerzése vagy egy rokon hazalátogatása. Ezeken az alkalmakon a leggyakoribb hangszerek egyike a dob, aminek megszólaltatásához nem kell semmilyen szakképzettség, és nők, férfiak egyaránt ismerik. A dob, a ''krar'' és a ''wata (meszenko)'' hangszerek épp annyira vannak jelen a mindennapokban, mint amennyire a múlthoz való szimbolikus kötődés kifejeződései. Az ünnepeken folyamatosan peregnek a dobok, az utcákon gyakorolnak az ifjú krarosok, és a piacokon mindegyik hangszert meg lehet vásárolnj, igaz ugyan, hogy csak a jóval gyakoribb dobokból van széles választék. A használható darabok mellett helyezik el a hangszerek díszített, kicsinyített mását, melyek alkalmasak arra, hogy elajándékozzák, falra akasszák, és az elszármazott eritreaiak, etiópok otthonában a hazájukat idézzék. | Más ünnepeket is kísérhet hasonló zenés-táncos mulatság, bár azok volumene messze elmarad az esküvőé mögött. Ilyenek a keresztelők, egy diploma sikeres megszerzése vagy egy rokon hazalátogatása. Ezeken az alkalmakon a leggyakoribb hangszerek egyike a dob, aminek megszólaltatásához nem kell semmilyen szakképzettség, és nők, férfiak egyaránt ismerik. A dob, a ''krar'' és a ''wata (meszenko)'' hangszerek épp annyira vannak jelen a mindennapokban, mint amennyire a múlthoz való szimbolikus kötődés kifejeződései. Az ünnepeken folyamatosan peregnek a dobok, az utcákon gyakorolnak az ifjú krarosok, és a piacokon mindegyik hangszert meg lehet vásárolnj, igaz ugyan, hogy csak a jóval gyakoribb dobokból van széles választék. A használható darabok mellett helyezik el a hangszerek díszített, kicsinyített mását, melyek alkalmasak arra, hogy elajándékozzák, falra akasszák, és az elszármazott eritreaiak, etiópok otthonában a hazájukat idézzék. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==Kapcsolódó szócikkek== | ||
+ | *[[Modern zenei irányzatok az etióp térségben]] | ||
+ | *[[Eritreai katonadalok és a nemzeti egységet erősítő dalok] | ||
[[Kategória: Etiópia]] | [[Kategória: Etiópia]] |
A lap 2011. május 14., 23:06-kori változata
Meszenko | |
Név | Meszenko |
Dátum | |
Zenei kultúra | etióp |
Hangszercsoport | Kordofon hangszerek] |
Forrás | Meg and Raul |
Mind az egyházi, mind a világi zene az amhara és tigrinya hétköznapok meghatározó szereplője. Zene kíséri az egyházi ünnepeket, az élet nagy eseményeit, de az önmagáért való szórakozást is. Az ember életében a legnagyobb közösségi ünneplésre okot adó esemény az esküvő, amire leggyakrabban a rokonokat, ismerősöket, szomszédokat, falubelieket mind meghívják, így akár több száz főssé is duzzadhat a násznép. A széles közönség az esti zenész-táncos mulatságban gyűlik össze, amihez gondosan kiválasztott zenészek szolgáltatják az élő zenét. A meghívott zenészektől elvárják, hogy hagyományos és modern zenéket egyaránt előadjanak, és emeljék a jelenlévők hangulatát. A ritmusos zene hallatán szinte mindenki csatlakozik a kört alkotó táncolók tömegéhez, akik a zene ütemétől függően hol gyorsabban, hol lassabban haladnak körbe-körbe, majd a pergősebb ütemeknél megállnak, kisebb köröket formálnak, és egymás felé fordulva rázzák ütemesen a vállukat. Ezt a hömpölygő mozgást csak a zene elcsendesedése állítja meg, amikor az ünnepi eseményt köszöntők, bejelentések ideiglenesen megszakítják.
Más ünnepeket is kísérhet hasonló zenés-táncos mulatság, bár azok volumene messze elmarad az esküvőé mögött. Ilyenek a keresztelők, egy diploma sikeres megszerzése vagy egy rokon hazalátogatása. Ezeken az alkalmakon a leggyakoribb hangszerek egyike a dob, aminek megszólaltatásához nem kell semmilyen szakképzettség, és nők, férfiak egyaránt ismerik. A dob, a krar és a wata (meszenko) hangszerek épp annyira vannak jelen a mindennapokban, mint amennyire a múlthoz való szimbolikus kötődés kifejeződései. Az ünnepeken folyamatosan peregnek a dobok, az utcákon gyakorolnak az ifjú krarosok, és a piacokon mindegyik hangszert meg lehet vásárolnj, igaz ugyan, hogy csak a jóval gyakoribb dobokból van széles választék. A használható darabok mellett helyezik el a hangszerek díszített, kicsinyített mását, melyek alkalmasak arra, hogy elajándékozzák, falra akasszák, és az elszármazott eritreaiak, etiópok otthonában a hazájukat idézzék.
Kapcsolódó szócikkek
- Modern zenei irányzatok az etióp térségben
- [[Eritreai katonadalok és a nemzeti egységet erősítő dalok]