Difference between revisions of "Kategória:Danzón"

(Új oldal, tartalma: „Danzón Az 1700-as években sok francia és haiti bevándorló érkezett a szigetre. Ők honosították meg a contradanse-t, melyet Kubában contradanzának neveztek. Hege…”)
 
1. sor: 1. sor:
 
Danzón
 
Danzón
Az 1700-as években sok francia és haiti bevándorló érkezett a szigetre. Ők honosították meg a contradanse-t, melyet Kubában contradanzának neveztek. Hegedűn, fuvolán és zongorán adták elő, majd később megjelentek benne tipikus afro-kubai ütőhangszerek is. A contradanza az 1800-as évekre vált igazán divatos és kifinomult tánccá, melynek koreográfiája négy részből állt: „paseo” (lépés), „cadena” (kézfogással alkotott lánc), „sostenido” (a partner átkarolása) és „cedazo” (átbújás a táncpartnerek karjai által alkotott kapun). A korai contradanzának két változata volt: a charanga és az orquesta típica. A charangát két fuvolán, zongorán, pailán (timbales), clavesen, güirón, egy pár tumbadorán (kongák), négy hegedűn és olykor csellón adták elő. Ezek voltak az előfutárai a danza, a danzón, a danzonete műfajainak, valamint később a mambónak és a chachachának is. A danza cubana egyenes leszármazottja a contradanzának. Előadói a francia charangák (charanga francesa) voltak. Az első danzónt Miguel Failde írta 1879-ben, Las Alturas de simpson címmel. Ez is társasági tánc volt, de sokkal összetettebb figurákat tartalmazott. Általában 2/4-ben adták elő. 1929-ben Aniceto Díaz a son és a danzón stíluselemeit ötvözve megalkotta a danzonete-t, melyben már vokál is szerepelt. A Rompiendo la rutina (’A szabályokat áthágva’) című szerzemény nyomán a danzonete népszerű, önálló műfajjá vált, később ennek továbbfejlesztésével jött létre a mambó és a chachachá.
+
[[Fájl: Ignacio Cervantes.jpg|bélyegkép|jobbra|Ignacia Cervantes Kawanagh (1847-1905), zongorista és komponista.]]
 +
 
 +
Az 1700-as években sok francia és haiti bevándorló érkezett a szigetre. Ők honosították meg a ''contradanse''-t, melyet Kubában contradanzának neveztek. Hegedűn, fuvolán és zongorán adták elő, majd később megjelentek benne tipikus afro-kubai ütőhangszerek is. A contradanza az 1800-as évekre vált igazán divatos és kifinomult tánccá, melynek koreográfiája négy részből állt: „paseo” (lépés), „cadena” (kézfogással alkotott lánc), „sostenido” (a partner átkarolása) és „cedazo” (átbújás a táncpartnerek karjai által alkotott kapun).  
 +
<br>
 +
<br>
 +
A korai contradanzának két változata volt: a ''charanga'' és az ''orquesta típica''. A charangát két fuvolán, zongorán, pailán (timbales), clavesen, güirón, egy pár tumbadorán (kongák), négy hegedűn és olykor csellón adták elő. Ezek voltak az előfutárai a danza, a danzón, a danzonete műfajainak, valamint később a mambónak és a chachachának is. A danza cubana egyenes leszármazottja a contradanzának. Előadói a francia charangák (charanga francesa) voltak.  
 +
<br>
 +
<br>
 +
Az első danzónt Miguel Failde írta 1879-ben, Las Alturas de simpson címmel. Ez is társasági tánc volt, de sokkal összetettebb figurákat tartalmazott. Általában 2/4-ben adták elő. 1929-ben Aniceto Díaz a son és a danzón stíluselemeit ötvözve megalkotta a danzonete-t, melyben már vokál is szerepelt. A Rompiendo la rutina (’A szabályokat áthágva’) című szerzemény nyomán a danzonete népszerű, önálló műfajjá vált, később ennek továbbfejlesztésével jött létre a mambó és a chachachá.
  
 
[[Kategória:Kuba]]
 
[[Kategória:Kuba]]

A lap 2011. május 22., 02:49-kori változata

Danzón

Ignacia Cervantes Kawanagh (1847-1905), zongorista és komponista.

Az 1700-as években sok francia és haiti bevándorló érkezett a szigetre. Ők honosították meg a contradanse-t, melyet Kubában contradanzának neveztek. Hegedűn, fuvolán és zongorán adták elő, majd később megjelentek benne tipikus afro-kubai ütőhangszerek is. A contradanza az 1800-as évekre vált igazán divatos és kifinomult tánccá, melynek koreográfiája négy részből állt: „paseo” (lépés), „cadena” (kézfogással alkotott lánc), „sostenido” (a partner átkarolása) és „cedazo” (átbújás a táncpartnerek karjai által alkotott kapun).

A korai contradanzának két változata volt: a charanga és az orquesta típica. A charangát két fuvolán, zongorán, pailán (timbales), clavesen, güirón, egy pár tumbadorán (kongák), négy hegedűn és olykor csellón adták elő. Ezek voltak az előfutárai a danza, a danzón, a danzonete műfajainak, valamint később a mambónak és a chachachának is. A danza cubana egyenes leszármazottja a contradanzának. Előadói a francia charangák (charanga francesa) voltak.

Az első danzónt Miguel Failde írta 1879-ben, Las Alturas de simpson címmel. Ez is társasági tánc volt, de sokkal összetettebb figurákat tartalmazott. Általában 2/4-ben adták elő. 1929-ben Aniceto Díaz a son és a danzón stíluselemeit ötvözve megalkotta a danzonete-t, melyben már vokál is szerepelt. A Rompiendo la rutina (’A szabályokat áthágva’) című szerzemény nyomán a danzonete népszerű, önálló műfajjá vált, később ennek továbbfejlesztésével jött létre a mambó és a chachachá.

Ebben a kategóriában pillanatnyilag egyetlen lap, médiafájl vagy alkategória sem szerepel.

Személyes eszközök