Difference between revisions of "Kezdőlap"

(legnépszerűbb lapjaink frissítése)
(legnépszerűbb lapjaink ki)
 
(18 közbeeső változat nincs mutatva)
18. sor: 18. sor:
 
* [[:Kategória:Ország|Ország]]
 
* [[:Kategória:Ország|Ország]]
 
*[[:Kategória:Hangszerek|Hangszerek]]
 
*[[:Kategória:Hangszerek|Hangszerek]]
 +
*[[:Kategória:Képek|Képek]]
 
|}
 
|}
 
</div>
 
</div>
27. sor: 28. sor:
 
{{Kezdőlap rovat
 
{{Kezdőlap rovat
 
| szín = #A53529
 
| szín = #A53529
| cím = Az ausztrál zene általános jellemzői
+
| cím = Angol népzene Észak-Amerikában
| tartalom = [[Fájl: Keregfestmeny.jpg|bélyegkép|balra|Kéregfestmény Közép-Arnhem-földről (részlet)]] Mivel az őslakóknak nincs írott hagyománya, így tudásukat, a hitviláguk gerincét képező mítoszokat és történeteiket szájhagyomány útján adják tovább. E szóbeli hagyomány dalok formájában száll generációról generációra. Az őslakosok zenéjével kapcsolatban fontos megérteni azokat a zenei jegyeket és alapfogalmakat, melyek egy előadóban, előadók csoportjában, a hallgatóságban és e zenei hagyományokat kutatókban élnek a szélesebb körben értelmezett zenével kapcsolatban. Ezek nélkül nehéz lenne értelmezni, és esztétikailag értékelni Ausztrália zenei kultúráját.<br><br> Az emberi hangnak, a hang által artikulált szavaknak, az ezeket formába öntő dallamnak, illetve a mindezeket kísérő hangszereknek mágikus erejük van. Ezek az erők önmagukból fakadnak – nem imitációi, hanem hordozói, ha úgy tetszik, különböző aspektusai annak, amit az élet esszenciájaként fejezhetünk ki. [[Az ausztrál zene általános jellemzői|tovább >>]]
+
| tartalom = [[Fájl: EDinner.jpg|bélyegkép|balra|Amerikai favágók]] Az amerikai fehérek legkorábbi és legteljesebb hagyománya Nagy-Britanniából származik. Az amerikai dalok nagy része Angliából, Skóciából ered. Erre a zenei talapzatra épül az autentikus amerikai népdalkincs, amelyet brit minták alapján az amerikai kultúra jellegzetességei alakítanak tovább. Az amerikai angol hagyományban a legfontosabb dalok a balladák. Manapság elsősorban a keleti és déli területeken találkozunk velük, főként a New England és az Appalache viszonylag elszigetelt hegységeiben. [[Angol népzene Észak-Amerikában. Az amerikai brit hagyomány – általános|tovább >>]]
 
}}
 
}}
  
 
{{Kezdőlap rovat
 
{{Kezdőlap rovat
 
| szín = #A53529
 
| szín = #A53529
| cím = A nyugat-afrikai zenéről általában
+
| cím = Indiai hangszerek
| tartalom = Nyugat-Afrika zenéje, ahogyan kultúrája, s hagyományai is, igen sokrétű és színes, s rá is jellemző, mely általában a világ más népeinek zenei világára, hogy csak felszínesen érthető meg anélkül, hogy ismernénk, az miképpen ágyazódik bele a kultúrába, melyben megszületett. [[A nyugat-afrikai zenéről általában|tovább >>]]
+
| tartalom = [[Fájl: Bánszuri.jpg|bélyegkép|balra|Bánszuri]] Az indiai klasszikus zene hangszerei (mind az észak-, mind a dél-indiai klasszikus zenét tekintve) négy fő csoportra bonthatók: húros-pengetős, fúvós, vonós és ütőhangszerekre. A már említett, forrásműként kezelt szanszkrit írások számos hangszerről szólnak, olyanokról, amelyek pontos formáját ma már egyáltalán nem ismerjük. Ennek oka, hogy az indiai zenészek gyakran végeznek maguk jelentős módosításokat hangszereiken annak megfelelően, amilyen stiláris jegyek stílusukat jellemzik. [[Indiai hangszerek|tovább >>]]
 
}}
 
}}
  
 
{{Kezdőlap rovat
 
{{Kezdőlap rovat
 
| szín = #A53529
 
| szín = #A53529
| cím = Rumba
+
| cím = Hangszerek Észtországban
| tartalom = [[Fájl: rumba1.jpg|bélyegkép|jobbra|Latin táncbajnoskág döntője, 2005, USA. Fotó: Valentin Chmerkovskiy és Valeriya Kozharinova. Szerző: Tendancer.]] A kubai zenében a rumba több ritmust és zenét jelöl. Jelen esetben az afrikai és spanyol hatások által kialakított tánczenéről beszélünk, amely nem azonos a báltermi rumbával, illetve afrikai névrokonával. A kubai rumba Havanna szegénynegyedeiben, kikötőiben, valamint Matanzas tartományban jött létre a 19. század vége körül. A spanyol gyarmatosítók által a szigetre hozott zenei kultúra és az afrikai rabszolgák tradicionális zenéi egyaránt hatással voltak rá.<br /><br />A fekete lakosság szegény rétegei a szertartásos zenék mellett egy olyan zenei formát hoztak létre, amelyben megjelenhettek a hétköznapi életük történései, valamint reflektálhattak szociális és politikai eseményekre is. A rumba különféle stílusai gúnyos történeteket mesélnek korrupt kormányzókról, búslakodnak egy elárult szerelem miatt, vagy éppen hétköznapi témákat emelnek szürreális magasságokba az improvizáció segítségével. [[Rumba|tovább >>]]
+
| tartalom = [[Fájl: Kannel.jpg|bélyegkép|balra|Kannel]] A legősibb, egyben a régió specifikus hangszereinek egyike a finn kantele észt megfelelője: a kannel. A kannel trapéz alakú, eredetileg 5-7 húros pengetős hangszer. Bár hangszerek szép számban maradtak fenn, játékmódról, kompozíciókról információnk a korai időkből nincs. Újabb fajtáikon jellemzően szórakoztató táncmuzsikát játszottak. [[Hangszerek Észtországban|tovább >>]]
 
}}
 
}}
  
 
{{Kezdőlap rovat
 
{{Kezdőlap rovat
 
| szín = #A53529
 
| szín = #A53529
| cím = Ritmusverő fa
+
| cím = Kalimba
| tartalom = [[Fájl:Ritmusverő_fa.jpg|100 px|bélyegkép|jobbra|'''Ritmusverő fa'''<br>Az ének és a zene "vezetője", a rimusverő fa. A képen látható hangszer Ausztrália középső részéről, Pitjantjatjara területről származik.<br> Fotó: Korecz Márk]] A legelterjedtebb [[:Kategória:idiofon hangszerek|idiofon hangszer]] Ausztráliában. Formájában, geometriájában, méretében és használatában egyaránt lehetnek apróbb eltérések. Párban használják, általában az egyik a rezonáns, ez nagyobb méretű, keményfából készült, míg a másik (mellyel az előzőt ütik) kisebb, puhafából készült. A zenében betöltött szerepe az ének (és esetenként más kísérőhangszer) számára adott alapritmus; jelenléte mindig meghatározó, elsődleges. [[Ritmusverő fa|tovább >>]]<br><br>
+
| tartalom = [[Fájl: kalimba3.jpg|bélyegkép|balra|Kalimba a latin térségből. Pablo Alberto Salguero Quiles fotója.]] A kalimba vagy hüvelykzongora [http://hu.wikipedia.org/wiki/Idiofon_hangszerek idiofon] afrikai hangszer, igen jelentős az afrikai zenében, és nagyon sokféle fajtája létezik. [[:kategória:Dél-Afrika|Afrika]] szubszaharai területein, illetve [[:kategória:Latin-Amerika|Latin-Amerikában]] található meg. A kalimbát a vékony, fémből, fából vagy más anyagból készült nyelvecskék vibrációja szólaltatja meg.   Akkor ad ki hangot, amikor az egyik oldalon (változatos módszerekkel) rögzített, a másik oldalon pedig szabadon álló lamellák (vagy nyelvecskék) vibrálni kezdenek, ahogy a játékos finoman lenyomja, majd felengedi őket. Bonyolultabb szerkezetű és technológiájú hüvelykzongorák csupán Afrika szub-szaharai részén fejlődtek ki. [[Kalimba|tovább >>]]
{{Zenelejátszó
+
| fájlnév = I2.mp3‎
+
| cím = Mook Mook (részlet)
+
| alcím = A ritmusverő fa használata, wongga stílus.<br> Észak Ausztrália, Mowanjum community, Nyugat-Kimberley.<br> Előadók: Dusty Legune és Arthur Toby ének, Nelson Barunga didzseridu. <br>Bushfire – Traditional Aboriginal Music (ARC Music EUCD1224)
+
 
}}
 
}}
 +
 +
{{Kezdőlap rovat
 +
| szín = #A53529
 +
| cím = Az ausztrál zene általános jellemzői
 +
| tartalom = [[Fájl: Keregfestmeny.jpg|bélyegkép|balra|Kéregfestmény Közép-Arnhem-földről (részlet)]] Mivel az őslakóknak nincs írott hagyománya, így tudásukat, a hitviláguk gerincét képező mítoszokat és történeteiket szájhagyomány útján adják tovább. E szóbeli hagyomány dalok formájában száll generációról generációra. Az őslakosok zenéjével kapcsolatban fontos megérteni azokat a zenei jegyeket és alapfogalmakat, melyek egy előadóban, előadók csoportjában, a hallgatóságban és e zenei hagyományokat kutatókban élnek a szélesebb körben értelmezett zenével kapcsolatban. Ezek nélkül nehéz lenne értelmezni, és esztétikailag értékelni Ausztrália zenei kultúráját.<br><br> Az emberi hangnak, a hang által artikulált szavaknak, az ezeket formába öntő dallamnak, illetve a mindezeket kísérő hangszereknek mágikus erejük van. Ezek az erők önmagukból fakadnak – nem imitációi, hanem hordozói, ha úgy tetszik, különböző aspektusai annak, amit az élet esszenciájaként fejezhetünk ki. [[Az ausztrál zene általános jellemzői|tovább >>]]
 
}}
 
}}
  
58. sor: 60. sor:
 
<categorytree>Régiók</categorytree>
 
<categorytree>Régiók</categorytree>
 
<categorytree>Etnikum</categorytree>
 
<categorytree>Etnikum</categorytree>
 
+
<categorytree>Képek</categorytree>
 +
<!-- legnépszerűbb lapjaink volt -->
 +
<!--
 
|-
 
|-
 
| valign="top" style="width:70%; border:solid 1px #999999; " |
 
| valign="top" style="width:70%; border:solid 1px #999999; " |
 
{{Kezdőlap rovat
 
{{Kezdőlap rovat
 
| szín = #A53529
 
| szín = #A53529
| cím = Legnépszerűbb lapjaink 2011. szeptember 27-ig
+
| cím = Legnépszerűbb lapjaink 2013. március 17-ig
 
| tartalom =  
 
| tartalom =  
 
<ul>
 
<ul>
<li> [[Hangszerek Ausztráliában]] (1016 megtekintés)
+
<li> [[Az ausztrál őslakos zene globális hatása, avagy a didzseridu]] (2677 megtekintés)
<li> [[A didzseridu, vagy Yidaki mint stilisztikai jegy]] (637 megtekintés)
+
<li> [[Hangszerek Ausztráliában]] (2209 megtekintés)
<li> [[Az ausztrál zene általános jellemzői]] (589 megtekintés)
+
<li> [[Az ausztrál zene általános jellemzői]] (1759 megtekintés)
<li> [[Kelet-, Északkelet-Arnhem-föld zenéi]] (531 megtekintés)
+
<li> [[Néhány előadási és zenei stílus Ausztrália északi részéről]] (1682 megtekintés)
<li> [[Néhány előadási és zenei stílus Ausztrália északi részéről]] (510 megtekintés)
+
<li> [[A didzseridu, vagy Yidaki mint stilisztikai jegy]] (1399 megtekintés)
<li> [[Az ausztrál őslakos zene globális hatása, avagy a didzseridu]] ‎(383 megtekintés)
+
<li> [[Korunk őslakos zenéje Ausztráliában, előadók, zenekarok]] (1393 megtekintés)
 +
<li> [[Kelet-, Északkelet-Arnhem-föld zenéi]] (1344 megtekintés)
 +
<li> [[Kulturális jellemzők Ausztráliában]] (1138 megtekintés)
 +
<li> [[Kalimba]] (1077 megtekintés)
 +
<li> [[Didzseridu (didgeridoo, didjeridu, yidaki, mago, kenbi...)]] ‎(1 021 megtekintés)
 
</ul>
 
</ul>
 
}}
 
}}
 +
-->
 
|}
 
|}
 
{| cellspacing="5" style="width:99%; margin:10px 0px; border:1px solid #CCF; background-color:#FAECBD; vertical-align: top; color: #000000; padding: 5px;"
 
{| cellspacing="5" style="width:99%; margin:10px 0px; border:1px solid #CCF; background-color:#FAECBD; vertical-align: top; color: #000000; padding: 5px;"

A lap jelenlegi, 2013. június 21., 13:14-kori változata

Üdvözöljük a Népzenetár oldalán!
Népzenetárunkat azoknak ajánljuk, akik szeretnék megismerni a zene sokszínűségét. Bátran keressenek a folyamatosan bővülő szócikkeink között. Szócikkeink száma: 351

Angol népzene Észak-Amerikában
Amerikai favágók
Az amerikai fehérek legkorábbi és legteljesebb hagyománya Nagy-Britanniából származik. Az amerikai dalok nagy része Angliából, Skóciából ered. Erre a zenei talapzatra épül az autentikus amerikai népdalkincs, amelyet brit minták alapján az amerikai kultúra jellegzetességei alakítanak tovább. Az amerikai angol hagyományban a legfontosabb dalok a balladák. Manapság elsősorban a keleti és déli területeken találkozunk velük, főként a New England és az Appalache viszonylag elszigetelt hegységeiben. tovább >>
Indiai hangszerek
Bánszuri
Az indiai klasszikus zene hangszerei (mind az észak-, mind a dél-indiai klasszikus zenét tekintve) négy fő csoportra bonthatók: húros-pengetős, fúvós, vonós és ütőhangszerekre. A már említett, forrásműként kezelt szanszkrit írások számos hangszerről szólnak, olyanokról, amelyek pontos formáját ma már egyáltalán nem ismerjük. Ennek oka, hogy az indiai zenészek gyakran végeznek maguk jelentős módosításokat hangszereiken annak megfelelően, amilyen stiláris jegyek stílusukat jellemzik. tovább >>
Hangszerek Észtországban
Kannel
A legősibb, egyben a régió specifikus hangszereinek egyike a finn kantele észt megfelelője: a kannel. A kannel trapéz alakú, eredetileg 5-7 húros pengetős hangszer. Bár hangszerek szép számban maradtak fenn, játékmódról, kompozíciókról információnk a korai időkből nincs. Újabb fajtáikon jellemzően szórakoztató táncmuzsikát játszottak. tovább >>
Kalimba
Kalimba a latin térségből. Pablo Alberto Salguero Quiles fotója.
A kalimba vagy hüvelykzongora idiofon afrikai hangszer, igen jelentős az afrikai zenében, és nagyon sokféle fajtája létezik. Afrika szubszaharai területein, illetve Latin-Amerikában található meg. A kalimbát a vékony, fémből, fából vagy más anyagból készült nyelvecskék vibrációja szólaltatja meg. Akkor ad ki hangot, amikor az egyik oldalon (változatos módszerekkel) rögzített, a másik oldalon pedig szabadon álló lamellák (vagy nyelvecskék) vibrálni kezdenek, ahogy a játékos finoman lenyomja, majd felengedi őket. Bonyolultabb szerkezetű és technológiájú hüvelykzongorák csupán Afrika szub-szaharai részén fejlődtek ki. tovább >>
Az ausztrál zene általános jellemzői
Kéregfestmény Közép-Arnhem-földről (részlet)
Mivel az őslakóknak nincs írott hagyománya, így tudásukat, a hitviláguk gerincét képező mítoszokat és történeteiket szájhagyomány útján adják tovább. E szóbeli hagyomány dalok formájában száll generációról generációra. Az őslakosok zenéjével kapcsolatban fontos megérteni azokat a zenei jegyeket és alapfogalmakat, melyek egy előadóban, előadók csoportjában, a hallgatóságban és e zenei hagyományokat kutatókban élnek a szélesebb körben értelmezett zenével kapcsolatban. Ezek nélkül nehéz lenne értelmezni, és esztétikailag értékelni Ausztrália zenei kultúráját.

Az emberi hangnak, a hang által artikulált szavaknak, az ezeket formába öntő dallamnak, illetve a mindezeket kísérő hangszereknek mágikus erejük van. Ezek az erők önmagukból fakadnak – nem imitációi, hanem hordozói, ha úgy tetszik, különböző aspektusai annak, amit az élet esszenciájaként fejezhetünk ki. tovább >>

Kategóriák

A Népzenetár a Föld népeinek zenéit mutatja be rendszerezetten, közérthető formában.
Anyagát zenei szakemberek készítették, jól alkalmazható oktatási és önművelődési célokra egyaránt.
Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár - www.fszek.hu

A weboldal fejlesztése a TÁMOP-3.2.4-08/1/KMR pályázat keretében az Európai Unió támogatásával,
az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség

Ujmagyarorszag.gif

Személyes eszközök