Korunk őslakos zenéje Ausztráliában, előadók, zenekarok

A lap korábbi változatát látod, amilyen Bandolo (vitalap | szerkesztései) 2011. április 10., 22:04-kor történt szerkesztése után volt.

A hagyományos és a kortárs, modern őslakos zene közötti határokat meghúzni néha igen nehéz. Kérdés, hogy mi alapján kategorizálunk – hangszerelés, a dalok témája, az előadásmód, vagy az előadók eredetisége, mondjuk úgy, a hagyományhoz való kötődése szerint.
Zenei szempontból kézenfekvő a zenei jegyek eredetiségéből kiindulni, vagyis a ritmusok, dallamok, hangszerelés figyelembe vételével. Ez azonban egy meglehetősen szűk kör, mely nem minden esetben fedi le a tradicionális dalok birodalmát. Az őslakos kultúra folyton változik, a külső hatásokra érzékenyen és meglehetősen gyorsan reagál, mely tulajdonsága nyitottságából fakad. Az utóbbi pár száz évben megjelent újdonságok – az ausztrál őslakosoktól idegen kultúrák jelenléte, tárgyai, hangszerei – gyorsan beépültek a hagyományos zenébe (lásd például az észak-kelet Arnhem-földön élő djatpangari dalok témáit), a zenei kíséretben megjelentek a húros hangszerek (gitár, ukulele). Az utóbbi pár évtizedben a kontinensen kívülről érkező zenei stílusok hatottak az őslakosok zenéjére (country, pop, rock, reggae), mely immár új hangszereléssel, új hangzásvilággal él tovább.
Az őslakos kulturális hagyomány felé a ’70-es években megindult érdeklődés a tradicionális zenét egy addig számára ismeretlen közegbe helyezte – a színpadra. Tánccsoportok kezdtek turnézni szerte a világon, melyek az ősi, rituális és hétköznapi előadásmódokat és dalokat vitték a nagyközönség elé.

Az alábbi felsorolásban korunk legnagyobb őslakos zenészei, előadóit találjuk:

Egy teljesebb listáért lásd.: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Indigenous_Australian_musicians

Személyes eszközök