Difference between revisions of "Maloya"

5. sor: 5. sor:
 
<br>  
 
<br>  
 
Réunion népe korábbi elképzelésekkel ellentétben nem csak az afrikai szárazföldről származó felmenőkkel rendelkeznek – feltételezések szerint az Indiai-félszigetről is érkezett behatás, mely a kultúrájukat, így természetesen a zenéjüket is meghatározza.  Bár az amerikai és réunion-sziget rabszolgák sorsa hasonló tematikájú stílust hozott létre, a környezetük és a gyarmatosítóik kulturális behatása meghatározó különbségekhez vezetett. A maloya zenében kizárólag ütős hangszereket szólaltatnak meg a kántálás jellegű ének mellett – kétfenekű dobok, a ''piké'' (bambusz harangjáték), a ''kayamb'' (cukornádból és apró magvakból készített séker). Számos dobos zenél egyszerre, zenéjüket egyszerű ritmikus tánccal kísérik, miközben a vezető énekes sorait ismételve énekelnek. A 2010-es World Music Expo fődíját Danyèl Waro réunioni maloya zenész nyerte el.  
 
Réunion népe korábbi elképzelésekkel ellentétben nem csak az afrikai szárazföldről származó felmenőkkel rendelkeznek – feltételezések szerint az Indiai-félszigetről is érkezett behatás, mely a kultúrájukat, így természetesen a zenéjüket is meghatározza.  Bár az amerikai és réunion-sziget rabszolgák sorsa hasonló tematikájú stílust hozott létre, a környezetük és a gyarmatosítóik kulturális behatása meghatározó különbségekhez vezetett. A maloya zenében kizárólag ütős hangszereket szólaltatnak meg a kántálás jellegű ének mellett – kétfenekű dobok, a ''piké'' (bambusz harangjáték), a ''kayamb'' (cukornádból és apró magvakból készített séker). Számos dobos zenél egyszerre, zenéjüket egyszerű ritmikus tánccal kísérik, miközben a vezető énekes sorait ismételve énekelnek. A 2010-es World Music Expo fődíját Danyèl Waro réunioni maloya zenész nyerte el.  
 
+
<br><br><br><br><br><br><br>
 
[[Kategória: Afrika]]
 
[[Kategória: Afrika]]
 
[[Kategória: Stílusok]]
 
[[Kategória: Stílusok]]
 
[[Kategória: Réunion-szigetbeliek]]
 
[[Kategória: Réunion-szigetbeliek]]

A lap 2011. május 11., 22:00-kori változata

A 2010-es World Music Expo fődíját Danyèl Waro réunioni maloya zenész nyerte el. Fotó: Anthony Chinnici.

A maloya tradícionális Réunion-szigeti stílus, mely a francia gyarmatosítok által rabszolgasorba hajtott benszülöttektől származik és réunioni creol nyelven szólal meg. Tartalmát és hátterét tekintve sok hasonlóság említhető meg az amerikai blues zenével, mely szintén a rabszolgák sajátja volt és az ő nyomorúságukat beszélte el, bár a maloya lázadóbb, több politikiai üzenettel, melyek miatt a ‘80-as évekig be is volt tiltva.

Réunion népe korábbi elképzelésekkel ellentétben nem csak az afrikai szárazföldről származó felmenőkkel rendelkeznek – feltételezések szerint az Indiai-félszigetről is érkezett behatás, mely a kultúrájukat, így természetesen a zenéjüket is meghatározza. Bár az amerikai és réunion-sziget rabszolgák sorsa hasonló tematikájú stílust hozott létre, a környezetük és a gyarmatosítóik kulturális behatása meghatározó különbségekhez vezetett. A maloya zenében kizárólag ütős hangszereket szólaltatnak meg a kántálás jellegű ének mellett – kétfenekű dobok, a piké (bambusz harangjáték), a kayamb (cukornádból és apró magvakból készített séker). Számos dobos zenél egyszerre, zenéjüket egyszerű ritmikus tánccal kísérik, miközben a vezető énekes sorait ismételve énekelnek. A 2010-es World Music Expo fődíját Danyèl Waro réunioni maloya zenész nyerte el.






Személyes eszközök