Modern tuareg zene

A világ változik, ez alól a sivatag sem kivétel, az egykoron nagy karavánok által átszelt vidéken élő népek számára számos, a megszokott életviteltől merőben eltérő változásokat hozott a modernkor. A hagyományos életvitelük kényszer hatására történő megváltozása, illetve feladása elkerülhetetlenné vált, a nomád életmód megszűntével azonban identitásuk is veszélybe került.

Timbuktu napjainkban. A szerző saját felvétele.

A hagyományos tuareg életmód és kultúra szorosan kapcsolódott a karavánokhoz, mióta azonban felbukkant a teherautó, mely több árut képes szállítani, jóval kevesebb idő alatt is, alapjaiban döntötte romba a hagyományos tuareg kultúra meghatározó részét, ám nem csak a kereskedelem megnövekedése, illetve eszközeinek megváltozása hozta magával e roppant változásokat. A politika sem kedvezett a tuareg hagyományok megőrzésének, elindult egyfajta új irány, amely visszafordíthatatlan változásokat eredményezett, s mellyel szembe kellett és szembe kell ma is állniuk a Szahara egykor nagyhírű nomádjainak. A változások, ahogyan új kulturális vonatkozásokat is magukkal hoznak, a zenei életre is erősen kihatottak. Az új stílus előhírnökei az 1960-as években Maliból (a kormány szakadatlan vérengzései miatt) elmenekült tuaregek közül kerültek ki, akik fegyver helyett, inkább békésebb eszközöket választottak, modern hangszert, gitárt vettek a kezükbe.

A Tinariwen tagjai Líbiából tértek vissza hazájukba, mára világhírre tettek szert, zenéjükben a hagyományos ritmus és dallamvilágot ötvözik a modern kor stílusaival, mint amilyen a blues vagy a rock. Hasonló formáció a Tartit nevű zenekar, öt nő és négy férfitaggal, akik szintén Maliból származnak, Timbuktu tartományból, s akik egy Burkina Faso-i menekülttáborban alakították meg zenekarukat a kilencvenes években. Hangvételükre szintén a mértékletesség, cseppnyi melankólia jellemző, akár a sivatagi bluesra, mely a terület jellegzetes modern műfajának egyike. A Tartit blues-os hangvételű balladákat ad elő, női tagjai imzad és tinde játékosok, stílusukban egyszerre ötvözik a régi és az új hangzásokat.

Modern zenei cd, ám hagyományos tuareg előadást tartalmaz az Imzad du Tassili N’Ajjer – Tarzagh & Othman albuma vagy a Tinde du Tassili N’Ajjer Khadija & Keltoum Othmani, Aichatou Zaghez előadásában.

Modern, ám a hagyományokat szintén magába foglaló zenei előadásmód jellemzi Bali Othmanit (Djanet) Algériából, aki több stílusban is hallható lemezein, ugyanakkor megtartotta jellegzetes tuareg stílusát, és két albumnyi anyagot egy amerikai ütőhangszeres előadóval, Steve Shehannal is készített.

Az alábbi link az egyik leghíresebb modern tuareg zenekart mutatja be, legfőképpen a történelmi közelmúlton keresztül, melyben zenéjük megszületett.

A tuareg zene, ha eleinte nem is közvetlenül, de közvetett módon mindenképpen hatott a mai nyugati és nyugat-afrikai zene alakulására. Amikor a világzene, mint fogalom létrejött, már olyan előadókat ismerhetett meg a nyugati világ, mint Salif Keita, Mory Kante vagy a sivatagi blues egyik legnagyobb alakja, Ali Farka Toure. Keita és Toure Mali gyermekei, az utóbbi előadóművész zenei munkásságának, stílusának gyökerei a szülőföld legmélyéből erednek. Az azóta már elhunyt Toure Mali északkeleti régiójából (Niafunke) származott, mely meghatározó zenei stílusa kialakulásában. Nála a tuareg zenei motívumok ötvöződnek a blues szonghajos kifejeződésével, mely oly egyedivé tette a legendás gitárost – zenéjéből más előadók is előszeretettel merítenek.

Innen már csak egy lépés volt, hogy a Tinariwen zenekaron keresztül a világ felfigyeljen a kék nép modern hangvételű, lüktető zenei világára.

Személyes eszközök