Difference between revisions of "Kategória:Ukrajna"
(→Történeti háttér és általános jellemzők) |
(Google térkép link) |
||
(6 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
<center> | <center> | ||
− | < | + | [[Fájl:Kat ukrajna.jpg]]<br> |
− | + | [http://maps.google.hu/maps/ms?ie=UTF8&hl=hu&msa=0&msid=214816235515493422202.0004a2c4ca9446ddb166a&ll=48.379433,31.16558&spn=41.037704,74.707031&z=3 Google térkép megtekintése] | |
− | + | </center><br> | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | </ | + | |
− | < | + | |
A mai Ukrajna területe történelmi föld ugyan, néphagyománya, kulturális élete mégis függetleníthetetlen az utóbbi századokban az országot felügyelő politikai nagyhatalmak – Oroszország, Lengyelország és az Osztrák-Magyar Monarchia – tradícióinak helyi hagyományokra gyakorolt hatásaitól. Mondhatni, az ősi ukrán kultúra diaszpórában élt saját szülőföldjén, hagyományos értékei összeforrottak a mindenkori ellenőrző hatalom bizonyos mértékig idegen népi kultúrájával. | A mai Ukrajna területe történelmi föld ugyan, néphagyománya, kulturális élete mégis függetleníthetetlen az utóbbi századokban az országot felügyelő politikai nagyhatalmak – Oroszország, Lengyelország és az Osztrák-Magyar Monarchia – tradícióinak helyi hagyományokra gyakorolt hatásaitól. Mondhatni, az ősi ukrán kultúra diaszpórában élt saját szülőföldjén, hagyományos értékei összeforrottak a mindenkori ellenőrző hatalom bizonyos mértékig idegen népi kultúrájával. | ||
19. sor: | 12. sor: | ||
{{Hangszer infobox | {{Hangszer infobox | ||
− | |kép = [[Fájl:bandura. | + | |kép = [[Fájl:bandura.jpg|220px]] |
|név = Bandura | |név = Bandura | ||
|zenei kultúra = ukrán | |zenei kultúra = ukrán | ||
|hangszercsoport = [http://hu.wikipedia.org/wiki/Kordofon_hangszerek Kordofon hangszerek] | |hangszercsoport = [http://hu.wikipedia.org/wiki/Kordofon_hangszerek Kordofon hangszerek] | ||
− | |||
}} | }} | ||
33. sor: | 25. sor: | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
+ | [[Fájl:kobza.jpg|bélyegkép|balra|Ukrán kobzák.]] | ||
+ | |||
A dalok dallami szempontok alapján négy csoportba oszthatók: 1.) a rituális műfajokban, az ünnepi dalokban, valamint az epikus zsánerek egyes darabjaiban leggyakoribbak a kis hangterjedelmű, sablonos recitativ formák; 2.) a nem-strofikus szerkezetű, deklamáló hangvételű recitativo a dumy-kban (az ukrán népzene legtipikusabb epikus műfaja) fordul elő; 3.) a rospivno-protyazhniy dallamok, két- vagy háromsoros stanzákkal (leginkább AB, AAB, vagy ABB forma) és az egyes stanzákhoz kapcsolódó refrénnel a hétköznapi élet dalaiban jellemzőek; és 4.) a táncritmusokon alapuló dallamok a játékdalokban, valamint a rövidebb hangszeres formákban gyakoriak. Nyugat-ázsiai karakterisztikumok bár fel-felsejlenek, az ukrán tradicionális zene leginkább az európai dúr-moll tonalitású dallami rendszer hatása alatt áll. | A dalok dallami szempontok alapján négy csoportba oszthatók: 1.) a rituális műfajokban, az ünnepi dalokban, valamint az epikus zsánerek egyes darabjaiban leggyakoribbak a kis hangterjedelmű, sablonos recitativ formák; 2.) a nem-strofikus szerkezetű, deklamáló hangvételű recitativo a dumy-kban (az ukrán népzene legtipikusabb epikus műfaja) fordul elő; 3.) a rospivno-protyazhniy dallamok, két- vagy háromsoros stanzákkal (leginkább AB, AAB, vagy ABB forma) és az egyes stanzákhoz kapcsolódó refrénnel a hétköznapi élet dalaiban jellemzőek; és 4.) a táncritmusokon alapuló dallamok a játékdalokban, valamint a rövidebb hangszeres formákban gyakoriak. Nyugat-ázsiai karakterisztikumok bár fel-felsejlenek, az ukrán tradicionális zene leginkább az európai dúr-moll tonalitású dallami rendszer hatása alatt áll. | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | Tradicionális táncok a kozak, a hopak, a kolomiyka és a hutsulka (páros metrum), illetve a ''metelitsya'', a ''shumka'', az ''arkan'' és a ''chabarashka'' (hármas metrum). Közép- és kelet-európai táncok adaptációi (polka, mazurka, krakowiak, csárdás, waltz, bryna, tropak) szintén magasan reprezentáltak az ukrán népi tánchagyományban. Erős hatása volt az ukrán népi tánczenére a zsidó és cigány kocsmai bandák játékának is. Táncdallamok a vokális és instrumentális praxisban egyaránt előfordulnak, sajátosságuk az előadás során egyenletesen gyorsuló tempó. | + | [[Fájl:Arkan.JPG|bélyegkép|jobbra|Arkan tánc.]] |
+ | |||
+ | Tradicionális táncok a ''kozak'', a ''hopak'', a ''kolomiyka'' és a ''hutsulka'' (páros metrum), illetve a ''metelitsya'', a ''shumka'', az ''arkan'' és a ''chabarashka'' (hármas metrum). Közép- és kelet-európai táncok adaptációi (polka, mazurka, krakowiak, csárdás, waltz, bryna, tropak) szintén magasan reprezentáltak az ukrán népi tánchagyományban. Erős hatása volt az ukrán népi tánczenére a zsidó és cigány kocsmai bandák játékának is. Táncdallamok a vokális és instrumentális praxisban egyaránt előfordulnak, sajátosságuk az előadás során egyenletesen gyorsuló tempó. | ||
<br> | <br> | ||
[[Kategória:Európa]] | [[Kategória:Európa]] | ||
[[KAtegória:ország]] | [[KAtegória:ország]] |
A lap jelenlegi, 2013. április 5., 10:17-kori változata
A mai Ukrajna területe történelmi föld ugyan, néphagyománya, kulturális élete mégis függetleníthetetlen az utóbbi századokban az országot felügyelő politikai nagyhatalmak – Oroszország, Lengyelország és az Osztrák-Magyar Monarchia – tradícióinak helyi hagyományokra gyakorolt hatásaitól. Mondhatni, az ősi ukrán kultúra diaszpórában élt saját szülőföldjén, hagyományos értékei összeforrottak a mindenkori ellenőrző hatalom bizonyos mértékig idegen népi kultúrájával.
Meghatározó tényező továbbá az ország sajátos földrajzi helyzete: Ukrajna szláv és „nem-szláv” népek közé ékelve fekszik Kelet-Európa és Nyugat-Ázsia határvonalán, részint ez az adottsága magyarázza a kialakult stílusok sokszínűségét, valamint a különböző országrészek hagyományai közti jelentős eltéréseket is. Geográfiai adottságain túl, illetve ezzel összefüggésben, területének vallási kettéosztottsága is felelős az említett, magas szintű differenciáltságáért. Vallási tekintetben (főképp a 17. század második felétől) élesen vált el egymástól két országrész: a Dnyeper bal partjának (dneprovskoye levoberezh’ye) ortodox területei és a folyó jobb parti (dneprovskoye pravoberezh’ye), görög-keleti vallású régiói.
[szerkesztés] Történeti háttér és általános jellemzők
Bandura | |
Név | Bandura |
Dátum | |
Zenei kultúra | ukrán |
Hangszercsoport | Kordofon hangszerek |
Forrás |
A korai ukrán hagyományos zenei életre vonatkozóan számos történeti forrás és korabeli illusztráció áll a tudomány rendelkezésére. A kijevi Szent Zsófia székesegyház 11. századi freskói különféle fúvós hangszereken játszó zenészeket, lantra emlékeztető, pengetős hangszereket, hárfát, orgonát és cintányérokat ábrázolnak, de dinamikusabb életképek; táncjelenetek és egy színházi előadás részletei is felelevenednek rajtuk. Az 1241-es Volinski Krónika említést tesz bizonyos Mitusa nevű galíciai énekesről, 14-15. századi történeti források pedig – egyebek mellett – a lengyel udvarban szolgáló ukrán tekerőlant-játékosokról emlékeznek meg, egyikük név szerint szól Churilóról, korának kiemelkedő képességű bandura-játékosáról.
A korabeli dokumentumok tanúsága szerint már a középkorban kialakult hagyománya volt a hangszeres zenélésnek. A hagyományos népi zene közkedvelt hangszerei voltak a kobza, a bandura, a torban (basszus lant), a hegedű, a basolya (leginkább a mai csellóhoz hasonlítható hangszer), a relya (a tekerőlant egy típusa) és a cimbalom a húros hangszerek közül; a sopilka (fuvola-szerű hangszer), a floyara (szintén a fuvola egy fajtája), a trembyta (hosszú fatrombita), a különböző sípok, a harmonika és a koza (duda) az aerofon hangszercsaládból; a buben (keretes dob - frame drum), a tulumbas (üstdob, ezt a kozák hadseregben szolgáló muzsikusok használták), a resheto (tamburin) az ütős hangszerek köréből; valamint a doromb.
A hagyományos népi zenekarok gyakran mint troisti muzyki jelennek meg a leírásokban (a „három muzsikus”, utalva ezzel az összeállításban szereplők számára). A leggyakoribb felállások: hegedű-sopilka-buben, hegedű-cimbalom-buben, hegedű-harmonika-buben. A zenekari játékban kiemelt szerepe volt az improvizációnak.
A dalok dallami szempontok alapján négy csoportba oszthatók: 1.) a rituális műfajokban, az ünnepi dalokban, valamint az epikus zsánerek egyes darabjaiban leggyakoribbak a kis hangterjedelmű, sablonos recitativ formák; 2.) a nem-strofikus szerkezetű, deklamáló hangvételű recitativo a dumy-kban (az ukrán népzene legtipikusabb epikus műfaja) fordul elő; 3.) a rospivno-protyazhniy dallamok, két- vagy háromsoros stanzákkal (leginkább AB, AAB, vagy ABB forma) és az egyes stanzákhoz kapcsolódó refrénnel a hétköznapi élet dalaiban jellemzőek; és 4.) a táncritmusokon alapuló dallamok a játékdalokban, valamint a rövidebb hangszeres formákban gyakoriak. Nyugat-ázsiai karakterisztikumok bár fel-felsejlenek, az ukrán tradicionális zene leginkább az európai dúr-moll tonalitású dallami rendszer hatása alatt áll.
Tradicionális táncok a kozak, a hopak, a kolomiyka és a hutsulka (páros metrum), illetve a metelitsya, a shumka, az arkan és a chabarashka (hármas metrum). Közép- és kelet-európai táncok adaptációi (polka, mazurka, krakowiak, csárdás, waltz, bryna, tropak) szintén magasan reprezentáltak az ukrán népi tánchagyományban. Erős hatása volt az ukrán népi tánczenére a zsidó és cigány kocsmai bandák játékának is. Táncdallamok a vokális és instrumentális praxisban egyaránt előfordulnak, sajátosságuk az előadás során egyenletesen gyorsuló tempó.
A(z) „Ukrajna” kategóriába tartozó lapok
Csak a következő lap található ebben a kategóriában.