Difference between revisions of "Kategória:Szlovákia"
a (Eltávolította a védelmet a(z) „Kategória:Szlovákia” lapról) |
(Google térkép link) |
||
| (3 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
| 1. sor: | 1. sor: | ||
<center> | <center> | ||
| − | < | + | [[Fájl:Kat szlovakia.jpg]]<br> |
| − | + | [http://maps.google.hu/maps/ms?ie=UTF8&hl=hu&msa=0&msid=214816235515493422202.0004a2c2f4fa425b9dd21&ll=48.669026,19.699024&spn=40.779001,74.707031&z=3 Google térkép megtekintése] | |
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | + | ||
</center> | </center> | ||
| 16. sor: | 9. sor: | ||
A régió hagyományos zenei életére vonatkozó legkorábbi dokumentumok az ''igricek'' vagy ''igrecek'' (a középkori népi epika lokális képviselői) hagyományaival és énekeivel kapcsolatosak. A dokumentumok tanúsága szerint a népi énekmondók főként a falvakban működtek, megjelenéseik a nemesi udvarokban lényegesen ritkábbak. Az állandó egyházi üldözés, a tiltó rendelkezések és büntető szankciók ellenére (melyekről bőven tájékoztatnak a korabeli források) az igric a 12. századtól egészen a 18. századig a népi kultúra reprezentatív képviselője volt.<br> | A régió hagyományos zenei életére vonatkozó legkorábbi dokumentumok az ''igricek'' vagy ''igrecek'' (a középkori népi epika lokális képviselői) hagyományaival és énekeivel kapcsolatosak. A dokumentumok tanúsága szerint a népi énekmondók főként a falvakban működtek, megjelenéseik a nemesi udvarokban lényegesen ritkábbak. Az állandó egyházi üldözés, a tiltó rendelkezések és büntető szankciók ellenére (melyekről bőven tájékoztatnak a korabeli források) az igric a 12. századtól egészen a 18. századig a népi kultúra reprezentatív képviselője volt.<br> | ||
| + | <br> | ||
A 15-16. századi források (leginkább egyházi énekek gyűjteményei és tánczenei kiadványok) népzenei utalásai komoly érdeklődést mutatnak a tárgy iránt: számos közép-európai forrás említi pl. a haiduc és az ungaresca táncokat. További népi párhuzamokat, a hagyományban ma is élő dallamokat találunk a 17–18. századi forrásokban, a Vietoris-kéziratban, Keczer Anna hegedűs gyűjteményében, valamint négy további kéziratban /Uhrovecból, mintegy 800 lejegyzett dallammal.<br> | A 15-16. századi források (leginkább egyházi énekek gyűjteményei és tánczenei kiadványok) népzenei utalásai komoly érdeklődést mutatnak a tárgy iránt: számos közép-európai forrás említi pl. a haiduc és az ungaresca táncokat. További népi párhuzamokat, a hagyományban ma is élő dallamokat találunk a 17–18. századi forrásokban, a Vietoris-kéziratban, Keczer Anna hegedűs gyűjteményében, valamint négy további kéziratban /Uhrovecból, mintegy 800 lejegyzett dallammal.<br> | ||
| + | <br> | ||
| + | {{Személy infobox | ||
| + | |kép =[[Fájl:Leos_Janacek.jpg|200 px]] | ||
| + | |név =Leos Janacek | ||
| + | |született =1854. július 3. | ||
| + | |elhunyt = 1928. augusztus 12. | ||
| + | |nemzetiség = morva | ||
| + | |funkció = zeneszerző | ||
| + | |forrás = | ||
| + | }} | ||
| + | |||
Már a 19. században, a korabeli magyar kezdeményezésekkel szinte egy időben a szlovákság körében is megindult a népdalok közlése egy nagyszabású sorozat, a Slovenské Spevy (Szlovák népdalok) keretében. 1880-tól kezdve majd 30 éven keresztül adtak ki népdalokat, kottaképpel együtt, füzetformátumban, mintegy 2000 dallamot. Tulajdonképpen e kiadássorozat valamint Bartók szlovák kötetei (Slovenské l’udové piesne) jelentették a kiindulási alapot a modern értelemben vett szlovák etnomuzikológiai kutatáshoz. A Slovenské spevy sorozatnak az adatközlés volt az elsődleges célja.<br> | Már a 19. században, a korabeli magyar kezdeményezésekkel szinte egy időben a szlovákság körében is megindult a népdalok közlése egy nagyszabású sorozat, a Slovenské Spevy (Szlovák népdalok) keretében. 1880-tól kezdve majd 30 éven keresztül adtak ki népdalokat, kottaképpel együtt, füzetformátumban, mintegy 2000 dallamot. Tulajdonképpen e kiadássorozat valamint Bartók szlovák kötetei (Slovenské l’udové piesne) jelentették a kiindulási alapot a modern értelemben vett szlovák etnomuzikológiai kutatáshoz. A Slovenské spevy sorozatnak az adatközlés volt az elsődleges célja.<br> | ||
| − | A 20. század első felének aktív és jeles gyűjtői és kutatói Bartók Béla mellett H. Bím, A. Halasa, Leos Janacek, J. E. Jankovec és Jozef Kresánek voltak. Az 1950-es években született, jelentősebb gyűjtemények a | + | <br> |
| − | + | A 20. század első felének aktív és jeles gyűjtői és kutatói Bartók Béla mellett H. Bím, A. Halasa, Leos Janacek, J. E. Jankovec és Jozef Kresánek voltak. Az 1950-es években született, jelentősebb gyűjtemények a Szlovák Zenetudományi Társaság etnomuzikológiai csoportjának és a Bratislava Radio népzenei osztályának érdemei. A majd’ másfél évszázados gyűjtőmunka eredményeképpen 1995-re mintegy 26.000 szlovák népdal jelent meg nyomtatásban, az archívumok pedig további 90.000 lejegyzést, továbbá 110.000 hangrögzített énekes és hagngszeres dallamot őriznek. A modernkori szlovák etnomuzikológiai kutatások főbb területei: az elemzés, a rendszerezés, az összehasonlítás és a kultúrák közti kapcsolatok vizsgálata. A szlovák népzenetudomány kiemelt figyelmet fordít a hangszeres zenére, magukra a hangszerekre és a népi táncokra is. | |
| − | + | ||
| + | <br> | ||
| + | <br><br><br><br><br> | ||
A lap jelenlegi, 2013. április 5., 10:12-kori változata
Szlovákia területe a nyugat- és kelet-európai kulturális régiók metszéspontján fekszik. Földrajzi helyzete népi kultúrájára, tradicionális zenéjére is rányomta bélyegét, az alapvetően kelet-európai elemekben gazdag zenei hagyomány nyugati eredetű jellegzetességekkel tarkított (a nyugati hatás legerősebben a szlovák népdal újabb stílusrétegeiben érzékelhető). A szlovák népi kultúra nyugat és kelet transzferállomása; a nyugat-európai dallamvilág és harmóniai-tonális ízlés szlovák közvetítéssel érte el a magyar, ukrán és még keletibb népek hagyományos népi muzsikáját.
[szerkesztés] Források, gyűjtések, kutatás
A régió hagyományos zenei életére vonatkozó legkorábbi dokumentumok az igricek vagy igrecek (a középkori népi epika lokális képviselői) hagyományaival és énekeivel kapcsolatosak. A dokumentumok tanúsága szerint a népi énekmondók főként a falvakban működtek, megjelenéseik a nemesi udvarokban lényegesen ritkábbak. Az állandó egyházi üldözés, a tiltó rendelkezések és büntető szankciók ellenére (melyekről bőven tájékoztatnak a korabeli források) az igric a 12. századtól egészen a 18. századig a népi kultúra reprezentatív képviselője volt.
A 15-16. századi források (leginkább egyházi énekek gyűjteményei és tánczenei kiadványok) népzenei utalásai komoly érdeklődést mutatnak a tárgy iránt: számos közép-európai forrás említi pl. a haiduc és az ungaresca táncokat. További népi párhuzamokat, a hagyományban ma is élő dallamokat találunk a 17–18. századi forrásokban, a Vietoris-kéziratban, Keczer Anna hegedűs gyűjteményében, valamint négy további kéziratban /Uhrovecból, mintegy 800 lejegyzett dallammal.
|
Leos Janacek | |
| Név | Leos Janacek |
| Született | 1854. július 3. |
| Elhunyt | 1928. augusztus 12. |
| Nemzetiség | morva |
| Funkció | zeneszerző |
| Forrás | |
Már a 19. században, a korabeli magyar kezdeményezésekkel szinte egy időben a szlovákság körében is megindult a népdalok közlése egy nagyszabású sorozat, a Slovenské Spevy (Szlovák népdalok) keretében. 1880-tól kezdve majd 30 éven keresztül adtak ki népdalokat, kottaképpel együtt, füzetformátumban, mintegy 2000 dallamot. Tulajdonképpen e kiadássorozat valamint Bartók szlovák kötetei (Slovenské l’udové piesne) jelentették a kiindulási alapot a modern értelemben vett szlovák etnomuzikológiai kutatáshoz. A Slovenské spevy sorozatnak az adatközlés volt az elsődleges célja.
A 20. század első felének aktív és jeles gyűjtői és kutatói Bartók Béla mellett H. Bím, A. Halasa, Leos Janacek, J. E. Jankovec és Jozef Kresánek voltak. Az 1950-es években született, jelentősebb gyűjtemények a Szlovák Zenetudományi Társaság etnomuzikológiai csoportjának és a Bratislava Radio népzenei osztályának érdemei. A majd’ másfél évszázados gyűjtőmunka eredményeképpen 1995-re mintegy 26.000 szlovák népdal jelent meg nyomtatásban, az archívumok pedig további 90.000 lejegyzést, továbbá 110.000 hangrögzített énekes és hagngszeres dallamot őriznek. A modernkori szlovák etnomuzikológiai kutatások főbb területei: az elemzés, a rendszerezés, az összehasonlítás és a kultúrák közti kapcsolatok vizsgálata. A szlovák népzenetudomány kiemelt figyelmet fordít a hangszeres zenére, magukra a hangszerekre és a népi táncokra is.
A(z) „Szlovákia” kategóriába tartozó lapok
Az összesen 3 lapból a következő 3-t listázza ez a kategóriaoldal, a többi a további oldalakon található.



