Difference between revisions of "Kenkeni"
(Új oldal, tartalma: „==Kapcsolódó szócikkek== *10. A mande dobok basszus triásza: a dundun, sangban és kenkeni, a ritmusok lüktető lelke Kategória:Hangszerek”) |
|||
1. sor: | 1. sor: | ||
+ | A kenkeni a mande dobok hármas szettjének, melyet főként Guineában használnak legkisebb tagja, melyet egyik kézzel faütővel ütik, másik kézzel, fémkolomppal kísérik. A szettben, ahogyan már említettük, a legkisebb a kenkeni, a középső méretű a sangban és a legnagyobb a dundun (vagy dundunba). E hármas szett adja a djembe-játék lüktető lelkét, mely két-három djembe-kíséretet játszó zenész, és egy-két szólista mellett szólal meg az afrikai ritmusokra legtöbbször oly jellemző polifóniában. Néha egy, illetve kettő, fektetett, vagy állított kenkeni szól a basszus-dob mellett, és egy-egy ember játszik mindkettőn. A sangban vezeti a legtöbb ritmusképletet, melyet a kenkeni kísér, és a nagy dundun másik vezető-ritmust visz. A ritmusok mindhárom basszus-hangszeren többféle ütéstechnikát tartalmaznak, a leggyakoribb, mikor a bőrt megütve az ütő lepattan (lazább csuklóval), illetve néha az ütőt a bőrhöz hozzányomják, amely egyfajta tompább, lefogott hangot eredményez. A kenkeni általában alap-kíséretet játszik, rövid, csekély mértékben változatos ritmusképleteket használ, ritkán szólózik. Ettől azonban ne gondoljuk, hogy a kenkeni kevésbé fontos szerepet játszik, mint a többi basszus-hangszer. Állandó, jól kihallható alapot kell adnia, amelyhez a többi zenész (illetve a teljes polifónia) igazodik. | ||
+ | |||
+ | <center> | ||
+ | <websiteFrame> | ||
+ | website=http://www.youtube.com/embed/91oqOXh8UAQ | ||
+ | height=390 | ||
+ | width=480 | ||
+ | border=0 | ||
+ | scroll=no | ||
+ | </websiteFrame> | ||
+ | </center> | ||
+ | |||
+ | <div align=center> | ||
+ | A dundunba ritmust hallhatjuk és láthatjuk a basszus hangszerekkel, és djembével. A szólista Ladji Kante.</div> | ||
+ | |||
+ | |||
==Kapcsolódó szócikkek== | ==Kapcsolódó szócikkek== | ||
*[[10. A mande dobok basszus triásza: a dundun, sangban és kenkeni, a ritmusok lüktető lelke]] | *[[10. A mande dobok basszus triásza: a dundun, sangban és kenkeni, a ritmusok lüktető lelke]] | ||
[[Kategória:Hangszerek]] | [[Kategória:Hangszerek]] | ||
+ | [[Kategória:Memebranofon hangszerek]] |
A lap 2011. június 28., 19:02-kori változata
A kenkeni a mande dobok hármas szettjének, melyet főként Guineában használnak legkisebb tagja, melyet egyik kézzel faütővel ütik, másik kézzel, fémkolomppal kísérik. A szettben, ahogyan már említettük, a legkisebb a kenkeni, a középső méretű a sangban és a legnagyobb a dundun (vagy dundunba). E hármas szett adja a djembe-játék lüktető lelkét, mely két-három djembe-kíséretet játszó zenész, és egy-két szólista mellett szólal meg az afrikai ritmusokra legtöbbször oly jellemző polifóniában. Néha egy, illetve kettő, fektetett, vagy állított kenkeni szól a basszus-dob mellett, és egy-egy ember játszik mindkettőn. A sangban vezeti a legtöbb ritmusképletet, melyet a kenkeni kísér, és a nagy dundun másik vezető-ritmust visz. A ritmusok mindhárom basszus-hangszeren többféle ütéstechnikát tartalmaznak, a leggyakoribb, mikor a bőrt megütve az ütő lepattan (lazább csuklóval), illetve néha az ütőt a bőrhöz hozzányomják, amely egyfajta tompább, lefogott hangot eredményez. A kenkeni általában alap-kíséretet játszik, rövid, csekély mértékben változatos ritmusképleteket használ, ritkán szólózik. Ettől azonban ne gondoljuk, hogy a kenkeni kevésbé fontos szerepet játszik, mint a többi basszus-hangszer. Állandó, jól kihallható alapot kell adnia, amelyhez a többi zenész (illetve a teljes polifónia) igazodik.
<websiteFrame> website=http://www.youtube.com/embed/91oqOXh8UAQ height=390 width=480 border=0 scroll=no </websiteFrame>