4. Előadók, zenészek a mande társadalomban

A lap korábbi változatát látod, amilyen Bandolo (vitalap | szerkesztései) 2011. június 29., 11:41-kor történt szerkesztése után volt.

A mande zenei tradíció őse: vadászok szerepe

Az egykori nagybirodalmak (Mali, Ghana, Kabu mely első kettő nem összekeverendő a mai azonos nevű országokkal!) előtti időszakban vadásznépek lakták Nyugat-Afrikát. A vadásztársadalmak a vadászattal és a környezetükben található növények begyűjtésével, termesztésével tartották fenn magukat. Szigorúan szervezett társadalomban éltek, melyben a vadászok és a harcosok az erőt és a védelmet jelentették népük számára, ezzel pedig nem mást, mint a túlélést közösségük, illetve falvuk számára. Megbecsült tagjai voltak a társadalomnak, főleg az idősebbek, a tapasztaltabbak, nélkülük a későbbi nagybirodalmak sem jöhettek volna létre. A legnagyobb tisztelet azokat a sokat tapasztalt, nagy tudású, és bölcs vadászokat illethette, akik a legjobbak és legelismertebbek voltak. Valószínűleg közülük kerültek ki a vezetők, tanácsnokok, és törzsfők. [1]
A vadász-zenészek, mint amilyenek a maninka sorák (sora, sewa, sera, serewa), vagy a wasulu donso jelik (vadász jelik, vagyis énekmondók) mutathatnak nekünk valamit abból az ősi, és mára már csak maradványokban fellelhető hagyományból, melyek töredékeit ma is őrzik. Zenéjük többnyire ismeretlen Afrikán kívül, ám valószínűleg ők képviselik a mande zenei hagyomány legősibb, ma is élő formáját. Az ő zenei és verbális művészetük, amely magában foglalja a hárfaszerű hangszeren való játékot - mely közben történeteket mesélnek el, imákat mondanak, énekelnek - hasonló szerepet tölthetett be a vadásztársadalmakban, mint később az uralkodók mellett a jelik, vagyis az énekmondók a nagybirodalmakban. Ám ahhoz, hogy valóban megérthessük a vadásztársadalmak zenei hagyományait, tudnunk kell az okát, amiért a vadász kezébe veszi hangszerét, vagy énekbe kezd.


<websiteFrame> website=http://www.youtube.com/embed/c9wcuD02jFY height=290 width=380 border=0 scroll=no </websiteFrame>

Sekouba Traoré vadász-zenész[2], Mali

Jegyzetek

  1. A déli mande dan népcsoportnál a falvakban, a mai napig fennáll e társadalmi rendszer. Az egyén kiemelkedő tulajdonságai nagy értékkel bírnak.
  2. Sekouba Traoré donso ngonin, azaz vadász-ngonin játszik, s igen híres donso jeli, azaz vadász-zenész, jellegzetes vadász-viseletben látható, sok bőrből készült, és kagyló (kauri) talizmánokkal, melyek az erőkkel szembeni védelmét erősítik, melyekkel éneke és előadása során lép kapcsolatba. Háttérzenészei aláfestéssel hangsúlyozzák szavait. Láthatjuk a negét (fémkaparó), mely jellegzetes hangjával kíséri az előadást, és amelyet a terület (mande) más zenéiben is megtalálhatunk.

Kapcsolódó szócikkek

Személyes eszközök