Difference between revisions of "15. Zenetanulás Mandeföldön – a zeneismeret mande útja"

52. sor: 52. sor:
 
</websiteFrame>
 
</websiteFrame>
 
</center>
 
</center>
<div align=center>Mamady Keita-workshop</div>
+
<div align=center>''Mamady Keita-workshop''</div>
 
[[Kategória:Mandék]]
 
[[Kategória:Mandék]]

A lap 2011. június 27., 23:26-kori változata

Tanítók, tanítványok, hagyományos és nyugati típusú oktatás Afrikában és külföldön

Sok nyugati zenész kezdett el behatóbban foglalkozni a nyugat-afrikai zenével, sokan utaztak el Afrikába, hogy a gyökereket, illetve a stílusokat tanulmányozzák. Sajnos a korai időkben, mikor a néprajzkutatás főleg terepen történő, komoly munkája is fontossá vált, csak kevés említés esik a zenei vonatkozásokról, s azok is sok esetben, ahogyan már írtunk erről, félreértelmezett, meglehetősen zavart eszmefuttatásokon alapuló nézetekként, a kornak megfelelő ízben láttak napvilágot.
Az újgenerációs kutatás sokszor nem az antropológia, vagy néprajz szintjén közelíti meg a hagyomány feltérképezését, hanem jelen esetünkben, akár például zenetörténeti oldalról, vagy egy konkrét hangszer, vagy több játékának felkutatásáról.
Más azonban olyasvalamit tanulni, amely messze eltér a megszokottól, és a nyugat-afrikai zene mindenképpen ilyen a nyugati kultúrkörből odautazó zenész, vagy amatőr zenetanuló számára. Mindazonáltal sok zenész merít e forrásokból, akár Afrikában tett utazás során hallotta és láthatta az előadásokat, akár otthonában, hang-, vagy videoanyag formájában.

Más az afrikai tradicionális zenetanulás egy afrikai születésű ember számára, és más egy nyugati kultúrában felnőtt egyén számára. Más a szokások és hagyományok kötelékében, azokhoz szoros hittel kötődve felnőni, és más csupán a zenét hallgatva, azt az eredeti kulturális közegéből kiragadva megpróbálni megismerni, netán beletanulni, mindezt nem a hagyományos környezetben. A zenetanítás, a tanulás, gyakorlás és a játékmetódus a nyugati gyakorlattól teljesen eltérő (lehet), kezdve ott, hogy az afrikai ember nem érzi szükségét, és világnézeti felfogásából adódóan sem tartja természetesnek, hogy a hang, illetve ritmusképleteket lejegyezze.
Az európaiak megkísérelték leírni az afrikai zenét (sokan ma is próbálkoznak vele), s meg is kérdezték az énekmondóktól, miért nem írják le történeteiket, melyek akkor sokáig fennmaradhatnak. E kérdés mögött a nyugati típusú gondolkozás áll, mely egy afrikaitól teljesen idegen.
Afrikában a hagyományos zene tanulása nem azonos az ősi lemásolásával. Toumani Diabate világhírű kora-játékos kifejtette, soha nem tanította őt az apja a korán játszani, hiszen mindig utazott, nem ért rá vele foglalkozni, megszületett és a vérében volt, mert hiszen jeli családból származott. Elkezdett játszani, hallás után gyakorolt, s ma az egyik legelismertebb kora-játékos Afrika- és világszerte.
A djembe-oktatás is némileg hasonlóképpen mehet végbe, bár ott jelikről nem beszélhetünk. A kisgyermekek a dobosokat nézik, és közben megtanulják énekelni a ritmusokat, fejükbe vésik, majd lejátszák. Vagy szerencsés esetben, ha van a közelben mester, a gyerekek összegyűlnek és oktatójuk szigorú fegyelem mellett játszatja velük az egyes kíséreteket, míg meg nem tanulják.
Az oktatás (hagyományosan) azonban nem részeire tagoltan foglalkozik a zenei elemekkel, legalábbis nem a nyugati módon vett, akár hangjegyekig szabdalt módon. Mindig egy adott rész ismételgetésével halad, és viszonylag hamar lejátszatja az egész darabot, még ha hibákkal is, azután kezdi elölről, újra és újra.

<websiteFrame> website=http://www.youtube.com/embed/tCm_TocLNtA height=290 width=380 border=0 scroll=no </websiteFrame>

Aboubacar Camara gyermekeket tanít djembézni.


Nincs a nyugati oktatásnak megfelelő, egységes zeneismereti jelrendszer (kotta), mert bizonyos kereteken belül számukra a zene nem egységes, nem ugyanaz és bármennyiszer megismételhető. Ahhoz, hogy ezt a gondolatot megértsük, a kultúra legmélyebbi rétegeiben nyugvó, bizonyos alapvető, a társadalmat az alapjaiban működtető és azt mély szinteken átszövő kozmogóniát, világképet kell megismernünk, mely a társadalmat mozgatja és élteti. Ezt pedig nagyon nehéz, ha nem lehetetlen, Afrikán kívül megismerni, és legtöbben, akik mégis az adott népcsoporthoz vagy országba utaznak, nem töltenek elég időt ott, hogy e kulturális identitás valódi mélységeit megismerhessék, átélhessék. Nem túlzunk, amikor azt állítjuk, a tradicionális afrikai zene játszásához némileg afrikaivá kell válnunk – attól azonban, hogy valaki egy eredeti jeli darabot ad elő egy eredeti konin, még nem válik jelivé sem ha afrikai, sem, ha nem afrikai.
Ugyanez a helyzet a más kultúrából származott egyén kora játéka esetében; az adott kulturális közeg ismerete nélkül, amelyből az adott darabot kiemelte, a zene művelése csak szórakozás és önfejlesztő játék (amely, tegyük hozzá, lehet magasan művelt művészeti megnyilvánulás is). Ez a különbség a hagyományos afrikai zenész és a nyugati ember között, aki afrikai zenét játszik.

Úgy gondolhatjuk (és sokan valóban így is gondolják), a saját tanulmányi módszerünk elég hatásos lehet, hogy a zene nyelvét bármilyen közegben megismerhessük, mi több, megtanulhassuk. Bizonyos szinten, ez valóban így lehet, de, mint ahogyan már utaltunk rá, a szavak, dallamok és ritmusok mögött rejlik azok valódi ereje – a jeli azt mondja, énekelni bárki tud, ám a szóval hatni, azt megfelelő súllyal „forgatni”, az a valódi művészet, s ez a zenével kapcsolatban is ugyanígy értendő. Sokan úgy vélik, ha van általános nyelv a világban, akkor az a zene nyelve, amely összekötő kapocs lehet a különböző kultúrák között, s ezzel a megállapítással részben egyet is érthetünk, ám, mint sok esetben, a titok talán itt is a részletekben rejlik. A zene nyelve valóban lehet valamely egységes kifejeződési forma, ugyanakkor ennyiben ki is merül a különböző kultúrák közötti hasonlat. A zene éppoly a hagyományokhoz köthető, társadalmi kifejeződési forma, mint a nyelv, mely a kultúra vagy a népcsoport szíve és lelke. Hasonlíthat kettő, ám mégsem lehetnek teljesen azonosak, s jelentéseikben igen határozottan eltérhetnek. Ahogyan azt „A nyugat-afrikai zenéről általánosságban” című szócikkben is olvashatjuk, az adott nép zenéjének. Hasonlíthat két zene, ám mégsem lehetnek teljesen azonosak, s jelentéseikben igen határozottan eltérhetnek. Ahogyan azt a bevezetőben is olvashatjuk, a zene kifejezései, hatása és funkciója nem érthető meg az adott kulturális közeg megismerése és megértése nélkül, melyben megszületett.


<websiteFrame> website=http://www.youtube.com/embed/lVPLIuBy9CY height=290 width=380 border=0 scroll=no </websiteFrame>

A ritmus Nyugat-Afrikában.


Sok esetben a zenei virtuozitás, amely az egyénnel kapcsolatos, egyik kultúrában erősebb lehet, mint a másikban, s ez a különféle társadalmi elrendeződéstől és szerepektől, illetve osztályoktól függhet. Az afrikai, jelen esetünkben a mande zenei előadásmódban a virtuóz, egyéni szólójáték, az ego nem úgy kap szerepet, mint a nyugati kultúrkörben, ez azonban nem azt jelenti, hogy Afrikában nincsenek kiemelkedő tudású és tehetségű szólisták. A zene, a hagyományos társadalmi kontextusában egyfajta közvetítőerő, melyben a hangszer és a zenész a közvetítő, s ez azt jelenti, mindkettőnek magas követelményeknek kell megfelelniük, hogy ezen erős funkciót kifogástalanul betölthessék. A zene előmozdít valamit, felfed, mely a közösséget mélyen és szorosan érinti.
Napjainkban e funkció részben átalakult, hiszen új hangszerek is bekerültek a repertoárba, és a zenei előadásmód is megváltozott.
Ám a kultúrához erősen kötött események alkalmával a mai napig inkább a hagyományos hangszerek kerülnek a jeli kezekbe, és megéneklik a történelmet, hasonlóan a több generációval ezelőtt élt őseikhez.

A mande-zene a világban – oktatók, zenészek tevékenységei, zenei workshopok

Manapság sok mester, jeli családból származó kora-, bala-játékos vagy djembe-oktató tér át a nyugati életmódra, költöznek nyugati országokba, ahol hagyományaikat továbbadják, illetve betekintést nyújtanak az érdeklődőknek, workshopokat, előadásokat, kurzusokat tartanak. Ők (többnyire) a nyugati oktatási módszerhez alkalmazkodtak és általában, főként a djembe-oktatók, nagy népszerűségnek örvendenek, akár több tucat tanítványuk is lehet egyszerre, s akik e tanítványokat hazájukban vendégül látva, egyre népszerűbb zenei workshopokat tartanak.

<websiteFrame> website=http://www.youtube.com/embed/YpQmOMQmOAw height=290 width=380 border=0 scroll=no </websiteFrame>

Mamady Keita-workshop
Személyes eszközök