Difference between revisions of "A didzseridu és az "A"-típusú játékstílus, az ének valamint a zenei kíséret"

 
(37 közbeeső változat nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
Az itt tárgyalt terület zenei felosztása általában a [[:Kategória:Didzseridu (didgeridoo, didjeridu, yidaki)|didzseridun]] játszott játékstílus szerint történik, mely a zenei stílus legegyszerűbben felismerhető sajátossága. E területen az úgynevezett ’A’ játékstílus az elterjedt. <ref>Lásd Alice M. Moyle Songs from the Northern Territory companion booklet.</ref>  
+
Az itt tárgyalt terület zenei felosztása általában a [[Didzseridu (didgeridoo, didjeridu, yidaki, mago, kenbi...)|didzseridun]] játszott játékstílus szerint történik, mely a zenei stílus legegyszerűbben felismerhető sajátossága. E területen az úgynevezett ’A’ játékstílus az elterjedt. <ref>Moyle, Alice M.: Songs from the Northern Territory. Companion booklet. Canberra, 1974, Australian Institute of Aboriginal Studies. 1-5. o. (Musical region NW).</ref>  
 
Jellegzetessége az itt használt hangszertípus: a rövid (1-1,5m), mindkét végén nagyjából egyforma átmérőjű csövek karakterisztikájában szabják meg a játékstílust és a didzseridu hangzásvilágát. A didzseridu legismertebb neve ezen a területen a Mago, hívják még Magunak, Kanbinak is. Néhol úgy utalnak rá, mint Bambu, mely egyértelműen a térségben használt egyik hangszer alapanyagra utal.  
 
Jellegzetessége az itt használt hangszertípus: a rövid (1-1,5m), mindkét végén nagyjából egyforma átmérőjű csövek karakterisztikájában szabják meg a játékstílust és a didzseridu hangzásvilágát. A didzseridu legismertebb neve ezen a területen a Mago, hívják még Magunak, Kanbinak is. Néhol úgy utalnak rá, mint Bambu, mely egyértelműen a térségben használt egyik hangszer alapanyagra utal.  
  
KÉP - MAGO
+
[[Fájl:Mago.jpg|bélyegkép|500 px|jobbra|Mago - Arnhem-föld középső és nyugati felén használt didjeridu típus. A hangszer készítője Latitj Naromi; hossza 105 cm. A festés vízililiomot ábrázol. <br>Fotó: Németh Szabolcs.]]
  
 
A Kelet-Arnhem-földön játszott, [[A didzseridu, vagy Yidaki mint stilisztikai jegy|’B’ típusú]] játéktechnikával összehasonlítva (melynek legfőbb ismérve, hogy használja az úgynevezett kürthangot) kijelenthetjük, hogy az a ’B’ típusban a játékstílus szabja meg a didzseridu hangzását, míg az itt tárgyalt stílusban a rajta játszott ritmus. Feltehetően az ’A’ típusú játékstílus a didzseridu játék egy régebbi generációját képviseli; ezt támasztja alá, hogy az ezen a területen élők jobban el voltak zárva a kontinensen kívülről érkező hatásoktól. <br>
 
A Kelet-Arnhem-földön játszott, [[A didzseridu, vagy Yidaki mint stilisztikai jegy|’B’ típusú]] játéktechnikával összehasonlítva (melynek legfőbb ismérve, hogy használja az úgynevezett kürthangot) kijelenthetjük, hogy az a ’B’ típusban a játékstílus szabja meg a didzseridu hangzását, míg az itt tárgyalt stílusban a rajta játszott ritmus. Feltehetően az ’A’ típusú játékstílus a didzseridu játék egy régebbi generációját képviseli; ezt támasztja alá, hogy az ezen a területen élők jobban el voltak zárva a kontinensen kívülről érkező hatásoktól. <br>
 
A didzseridu név a Nyugat-Arnhem-földön, vagy Darwin környékén játszott egyik ritmusból származik, melyben a játékos e szót énekli a hangszerbe: didjemro. <br>
 
A didzseridu név a Nyugat-Arnhem-földön, vagy Darwin környékén játszott egyik ritmusból származik, melyben a játékos e szót énekli a hangszerbe: didjemro. <br>
A stílus jellemzője a monoton, egymást követő rövid ritmusképletek, ezeknek a dalkíséreten belüli váltása, valamint a [[felharmonikus]]okban gazdag hangzás. A játékos az alaphang folyamatos játéka mellett a ritmust mintegy beleénekli a hangszerbe (ugyanúgy, mint a ’B’ típusú játékstílus esetében), mely a tradicionális stílusokra jellemző „testet” ad a hangzásnak. A leggyakoribb alapritmus a ditamor-debor…stb., illetve ezek variációi (P1). A didzseridu ritmusa a legtöbb esetben nyugodt, lassú, hömpölygő, a ritmus hangsúlyait a levegővétel utáni erősebb levegőnyomás adja. <br><br>
+
A stílus jellemzője a monoton, egymást követő rövid ritmusképletek, ezeknek a dalkíséreten belüli váltása, valamint a [[felharmonikus]]okban gazdag hangzás. A játékos az alaphang folyamatos játéka mellett a ritmust mintegy beleénekli a hangszerbe (ugyanúgy, mint a ’B’ típusú játékstílus esetében), mely a tradicionális stílusokra jellemző „testet” ad a hangzásnak. A leggyakoribb alapritmus a ditamor-debor…stb., illetve ezek variációi. A didzseridu ritmusa a legtöbb esetben nyugodt, lassú, hömpölygő, a ritmus hangsúlyait a levegővétel utáni erősebb levegőnyomás adja.  
 
+
{{Zenelejátszó
A zene három fő összetevője az ének, a [[:Kategória:ritmusverő fa|ritmusverő fa]] és a didzseridu. A didzseridu ritmusa egy folyamatos alapot ad, melyhez ritmusban és hangmagasságban a ritmusverő fa és az ének igazodik. A hallgató néhol nem tudja eldönteni, hogy a három zenei összetevő közül melyik adja az alap kíséretet, és melyik vezeti az előadást. Általánosságban elmondható, hogy először a didzseridu, másodszor a ritmusverő fa, majd az ének száll be az előadásba, a végén a befejezést az ének kezdi, majd a didzseridu követi, végül a ritmusverő zárja. Egyes dalokban jellegzetes a közbenső kiállás-, vagy szünet, mely a zenészek nagy összeszokottságát sugallják.<br>
+
| fájlnév = P1.mp3‎
 +
| cím = David Blanasi, didzseridu szóló (részlet)
 +
| alcím = White Cockatoo featuring didjeridu legend David Blanasi <br>(ARC Music EUCD1938).
 +
}}
 +
A zene három fő összetevője az ének, a [[ritmusverő fa|ritmusverő fa]] és a didzseridu. A didzseridu ritmusa egy folyamatos alapot ad, melyhez ritmusban és hangmagasságban a ritmusverő fa és az ének igazodik. A hallgató néhol nem tudja eldönteni, hogy a három zenei összetevő közül melyik adja az alap kíséretet, és melyik vezeti az előadást. Általánosságban elmondható, hogy először a didzseridu, másodszor a ritmusverő fa, majd az ének száll be az előadásba, a végén a befejezést az ének kezdi, majd a didzseridu követi, végül a ritmusverő zárja. Egyes dalokban jellegzetes a közbenső kiállás-, vagy szünet, mely a zenészek nagy összeszokottságát sugallják.<br>
 
A ritmusverő fa akárcsak Ausztrália többi részén a zenei kíséret alapja. Az általunk itt tárgyalt zenében általában több ritmusverő fa játszik együtt. A vezető ritmusra, melyet az énekes üt leggyakrabban 4/4-ben, a kíséretet adó ritmusfa kis késéssel rádupláz. Jellemző az egy dalon, vagy zenei előadáson belüli váltakozó tempó.<br>
 
A ritmusverő fa akárcsak Ausztrália többi részén a zenei kíséret alapja. Az általunk itt tárgyalt zenében általában több ritmusverő fa játszik együtt. A vezető ritmusra, melyet az énekes üt leggyakrabban 4/4-ben, a kíséretet adó ritmusfa kis késéssel rádupláz. Jellemző az egy dalon, vagy zenei előadáson belüli váltakozó tempó.<br>
 
Ezen a területen gyakran a dalok szövegei csak rövid szótagokból állnak, konkrét jelentésük nincs, az emberi hangot hangszerként használják. A jelentéssel bíró dalok szövegeit csak a témára utaló szavakból állnak, melyek spirituális tartalmúak. Keletkezésük története sok esetben egy személyhez köthető, aki e szövegeket és ezek melódiáját spirituális élményen keresztül kapja (lásd. énekes-ember). <br><br>  
 
Ezen a területen gyakran a dalok szövegei csak rövid szótagokból állnak, konkrét jelentésük nincs, az emberi hangot hangszerként használják. A jelentéssel bíró dalok szövegeit csak a témára utaló szavakból állnak, melyek spirituális tartalmúak. Keletkezésük története sok esetben egy személyhez köthető, aki e szövegeket és ezek melódiáját spirituális élményen keresztül kapja (lásd. énekes-ember). <br><br>  
27. sor: 31. sor:
  
 
==Kapcsolódó szócikkek==
 
==Kapcsolódó szócikkek==
 +
*[[Didzseridu (didgeridoo, didjeridu, yidaki, mago, kenbi...)]]
 
*[[Ausztrália északi területének nyugati és középső része, valamint Közép-Arnhem-föld zenei világa]]
 
*[[Ausztrália északi területének nyugati és középső része, valamint Közép-Arnhem-föld zenei világa]]
 +
*[[Néhány előadási és zenei stílus Ausztrália északi részéről]]
 +
*[[Ritmusverő fa]]

A lap jelenlegi, 2011. július 17., 23:27-kori változata

Az itt tárgyalt terület zenei felosztása általában a didzseridun játszott játékstílus szerint történik, mely a zenei stílus legegyszerűbben felismerhető sajátossága. E területen az úgynevezett ’A’ játékstílus az elterjedt. [1] Jellegzetessége az itt használt hangszertípus: a rövid (1-1,5m), mindkét végén nagyjából egyforma átmérőjű csövek karakterisztikájában szabják meg a játékstílust és a didzseridu hangzásvilágát. A didzseridu legismertebb neve ezen a területen a Mago, hívják még Magunak, Kanbinak is. Néhol úgy utalnak rá, mint Bambu, mely egyértelműen a térségben használt egyik hangszer alapanyagra utal.

Mago - Arnhem-föld középső és nyugati felén használt didjeridu típus. A hangszer készítője Latitj Naromi; hossza 105 cm. A festés vízililiomot ábrázol.
Fotó: Németh Szabolcs.

A Kelet-Arnhem-földön játszott, ’B’ típusú játéktechnikával összehasonlítva (melynek legfőbb ismérve, hogy használja az úgynevezett kürthangot) kijelenthetjük, hogy az a ’B’ típusban a játékstílus szabja meg a didzseridu hangzását, míg az itt tárgyalt stílusban a rajta játszott ritmus. Feltehetően az ’A’ típusú játékstílus a didzseridu játék egy régebbi generációját képviseli; ezt támasztja alá, hogy az ezen a területen élők jobban el voltak zárva a kontinensen kívülről érkező hatásoktól.
A didzseridu név a Nyugat-Arnhem-földön, vagy Darwin környékén játszott egyik ritmusból származik, melyben a játékos e szót énekli a hangszerbe: didjemro.
A stílus jellemzője a monoton, egymást követő rövid ritmusképletek, ezeknek a dalkíséreten belüli váltása, valamint a felharmonikusokban gazdag hangzás. A játékos az alaphang folyamatos játéka mellett a ritmust mintegy beleénekli a hangszerbe (ugyanúgy, mint a ’B’ típusú játékstílus esetében), mely a tradicionális stílusokra jellemző „testet” ad a hangzásnak. A leggyakoribb alapritmus a ditamor-debor…stb., illetve ezek variációi. A didzseridu ritmusa a legtöbb esetben nyugodt, lassú, hömpölygő, a ritmus hangsúlyait a levegővétel utáni erősebb levegőnyomás adja.

Download

David Blanasi, didzseridu szóló (részlet)
White Cockatoo featuring didjeridu legend David Blanasi
(ARC Music EUCD1938).

A zene három fő összetevője az ének, a ritmusverő fa és a didzseridu. A didzseridu ritmusa egy folyamatos alapot ad, melyhez ritmusban és hangmagasságban a ritmusverő fa és az ének igazodik. A hallgató néhol nem tudja eldönteni, hogy a három zenei összetevő közül melyik adja az alap kíséretet, és melyik vezeti az előadást. Általánosságban elmondható, hogy először a didzseridu, másodszor a ritmusverő fa, majd az ének száll be az előadásba, a végén a befejezést az ének kezdi, majd a didzseridu követi, végül a ritmusverő zárja. Egyes dalokban jellegzetes a közbenső kiállás-, vagy szünet, mely a zenészek nagy összeszokottságát sugallják.
A ritmusverő fa akárcsak Ausztrália többi részén a zenei kíséret alapja. Az általunk itt tárgyalt zenében általában több ritmusverő fa játszik együtt. A vezető ritmusra, melyet az énekes üt leggyakrabban 4/4-ben, a kíséretet adó ritmusfa kis késéssel rádupláz. Jellemző az egy dalon, vagy zenei előadáson belüli váltakozó tempó.
Ezen a területen gyakran a dalok szövegei csak rövid szótagokból állnak, konkrét jelentésük nincs, az emberi hangot hangszerként használják. A jelentéssel bíró dalok szövegeit csak a témára utaló szavakból állnak, melyek spirituális tartalmúak. Keletkezésük története sok esetben egy személyhez köthető, aki e szövegeket és ezek melódiáját spirituális élményen keresztül kapja (lásd. énekes-ember).

A területre főbb zenei jellegzetességei:

  • A dalok hozzávetőlegesen hosszú időtartama (akár több perc);
  • Széles melodikus hangtartomány (egy oktáv-, vagy több);
  • Egy dalon belüli több, egymás után ismétlődő szöveg, melyet általában a dallam alászállása jellemez;
  • Folyamatos didjeridu kíséret, melynek tónusa hasonlít az énekes hangjához;
  • A kísérő énekesek hangja összekapcsolódik a vezető énekesével;
  • A ritmusverő fák kísérete – ha több játszik, mint egy –pár, – nem feltétlenül ütnek ugyanabban a tempóban;
  • A ritmusverő fák jelzése a zenei rész lezáró taktusa előtt;
  • A záró rész dallama különbözhet a fő dallamtól;
  • Az ének befejezte után a zenei kíséret zárja az előadást;
  • Jellemző a szótagokból álló, jelentés nélküli dalszöveg.

[szerkesztés] Jegyzetek

  1. Moyle, Alice M.: Songs from the Northern Territory. Companion booklet. Canberra, 1974, Australian Institute of Aboriginal Studies. 1-5. o. (Musical region NW).

[szerkesztés] Kapcsolódó szócikkek

Személyes eszközök