Difference between revisions of "A didzseridu és az "A"-típusú játékstílus, az ének valamint a zenei kíséret"

(Új oldal, tartalma: „Az itt tárgyalt terület zenei felosztása általában a didzseridun játszott játékstílus szerint történik, mely a ze…”)
 
1. sor: 1. sor:
 
Az itt tárgyalt terület zenei felosztása általában a [[Didzseridu (didgeridoo, didjeridu, yidaki)|didzseridun]] játszott játékstílus szerint történik, mely a zenei stílus legegyszerűbben felismerhető sajátossága. E területen az úgynevezett ’A’ játékstílus az elterjedt. <ref>Lásd Alice M. Moyle Songs from the Northern Territory companion booklet.</ref>  
 
Az itt tárgyalt terület zenei felosztása általában a [[Didzseridu (didgeridoo, didjeridu, yidaki)|didzseridun]] játszott játékstílus szerint történik, mely a zenei stílus legegyszerűbben felismerhető sajátossága. E területen az úgynevezett ’A’ játékstílus az elterjedt. <ref>Lásd Alice M. Moyle Songs from the Northern Territory companion booklet.</ref>  
Jellegzetessége az itt használt hangszertípus: a rövid (1-1,5m), mindkét végén nagyjából egyforma átmérőjű csövek karakterisztikájában szabják meg a játékstílust és a didjeridu hangzásvilágát. A didjeridu legismertebb neve ezen a területen a Mago, hívják még Magu-nak, Kanbi-nak is. Néhol úgy utalnak rá, mint Bambu, mely egyértelműen a térségben használt egyik hangszer alapanyagra utal.  
+
Jellegzetessége az itt használt hangszertípus: a rövid (1-1,5m), mindkét végén nagyjából egyforma átmérőjű csövek karakterisztikájában szabják meg a játékstílust és a didzseridu hangzásvilágát. A didzseridu legismertebb neve ezen a területen a Mago, hívják még Magu-nak, Kanbi-nak is. Néhol úgy utalnak rá, mint Bambu, mely egyértelműen a térségben használt egyik hangszer alapanyagra utal.  
  
 
KÉP - MAGO
 
KÉP - MAGO
24. sor: 24. sor:
  
 
==Jegyzetek==
 
==Jegyzetek==
<>
+
<references/>

A lap 2011. április 8., 00:11-kori változata

Az itt tárgyalt terület zenei felosztása általában a didzseridun játszott játékstílus szerint történik, mely a zenei stílus legegyszerűbben felismerhető sajátossága. E területen az úgynevezett ’A’ játékstílus az elterjedt. [1] Jellegzetessége az itt használt hangszertípus: a rövid (1-1,5m), mindkét végén nagyjából egyforma átmérőjű csövek karakterisztikájában szabják meg a játékstílust és a didzseridu hangzásvilágát. A didzseridu legismertebb neve ezen a területen a Mago, hívják még Magu-nak, Kanbi-nak is. Néhol úgy utalnak rá, mint Bambu, mely egyértelműen a térségben használt egyik hangszer alapanyagra utal.

KÉP - MAGO

A Kelet-Arnhem-földön játszott, ’B’ típusú játéktechnikával összehasonlítva (melynek legfőbb ismérve, hogy használja az úgynevezett kürthangot) (lásd. a ’Kelet-, Északkelet Arnhem-föld’ menüpontot) kijelenthetjük, hogy az a ’B’ típusban a játékstílus szabja meg a didjeridu hangzását, míg az itt tárgyalt stílusban a rajta játszott ritmus. Feltehetően az ’A’ típusú játékstílus a didjeridu játék egy régebbi generációját képviseli; ezt támasztja alá, hogy az ezen a területen élők jobban el voltak zárva a kontinensen kívülről érkező hatásoktól. A didjeridu név a Nyugat-Arnhem-földön, vagy Darwin környékén játszott egyik ritmusból származik, melyben a játékos e szót énekli a hangszerbe: didjemro. A stílus jellemzője a monoton, egymást követő rövid ritmusképletek, ezenek a dal-kíséreten belüli váltása, valamint a felharmonikusokban gazdag hangzás. A játékos az alaphang folyamatos játéka mellett a ritmust mintegy beleénekli a hangszerbe (ugyanúgy, mint a ’B’ típusú játékstílus esetében), mely a tradicionális stílusokra jellemző „testet” ad a hangzásnak. A leggyakoribb alapritmus a ditamor-debor…stb., illetve ezek variációi (P1). A didjeridu ritmusa a legtöbb esetben nyugodt, lassú, hömpölygő, a ritmus hangsúlyait a levegővétel utáni erősebb levegőnyomás adja.

A zene három fő összetevője az ének, a ritmusverő fa és a didjeridu. A didjeridu ritmusa egy folyamatos alapot ad, melyhez ritmusban és hangmagasságban a ritmusverő fa és az ének igazodik. A hallgató néhol nem tudja eldönteni, hogy a három zenei összetevő közül melyik adja az alap kíséretet, és melyik vezeti az előadást. Általánosságban elmondható, hogy először a didjeridu, másodszor a ritmusverő fa, majd az ének száll be az előadásba, a végén a befejezést az ének kezdi, majd a didjeridu követi, végül a ritmusverő zárja. Egyes dalokban jellegzetes a közbenső kiállás-, vagy szünet, mely a zenészek nagy összeszokottságát sugallják. A ritmusverő fa akárcsak Ausztrália többi részén a zenei kíséret alapja. Az általunk itt tárgyalt zenében általában több ritmusverő fa játszik együtt. A vezető ritmusra, melyet az énekes üt leggyakrabban 4/4-ben, a kíséretet adó ritmusfa kis késéssel rádupláz. Jellemző az egy dalon, vagy zenei előadáson belüli váltakozó tempó. Ezen a területen gyakran a dalok szövegei csak rövid szótagokból állnak, konkrét jelentésük nincs, az emberi hangot hangszerként használják. A jelentéssel bíró dalok szövegeit csak a témára utaló szavakból állnak, melyek spirituális tartalmúak. Keletkezésük története sok esetben egy személyhez köthető, aki e szövegeket és ezek melódiáját spirituális élményen keresztül kapja (lásd. énekes-ember). A területre főbb zenei jellegzetességei: • A dalok hozzávetőlegesen hosszú időtartama (akár több perc); • Széles melodikus hangtartomány (egy oktáv-, vagy több); • Egy dalon belüli több, egymás után ismétlődő szöveg, melyet általában a dallam alászállása jellemez; • Folyamatos didjeridu kíséret, melynek tónusa hasonlít az énekes hangjához; • A kísérő énekesek hangja összekapcsolódik a vezető énekesével; • A ritmusverő fák kísérete – ha több játszik, mint egy –pár, – nem feltétlenül ütnek ugyanabban a tempóban; • A ritmusverő fák jelzése a zenei rész lezáró taktusa előtt; • A záró rész dallama különbözhet a fő dallamtól; • Az ének befejezte után a zenei kíséret zárja az előadást; • Jellemző a szótagokból álló, jelentés nélküli dalszöveg.

Jegyzetek

  1. Lásd Alice M. Moyle Songs from the Northern Territory companion booklet.
Személyes eszközök