A buddhista tantra szellemisége
A tibeti kultúra legfőbb karakterisztikuma a tantrikus szellemiség, aminek az ismerete nélkül nem igazán érthető a vallási zenéjük sem. A tantra megtalálható mind a hindú, mind a buddhista, mind a dzsáinista vallásokban, és a megvilágosodás leghatékonyabb eszközeit foglalja magába. A tantra egyfelől a tanítások hagyományfonalát, hagyományláncolatát, másfelől a tanítások széleskörű kiterjesztését jelenti, melyek egyaránt magukba foglalják a bölcsességet (t: shes-rab, sz: prajñā) és a módszert (t: thabs, sz: upāya). A tantrikus gyakorlatok általában az energiákkal kapcsolatosak. Míg az erős érzelmek, indulatok a hagyományos buddhista úton kerülendők, a tantrikus rendszerben hasznos erőforrások, hiszen minden ember erősen függ az érzékszerveitől. A tantra számolva minden ember nem kívánt hajlamaival, azokat nem akarja megszűntetni, mint a hínajána (t: theg-pa ching-pa, sz: hīnayāna), hanem a megszabadulás eszközévé teszi, és beépíti a gyakorlatrendszerébe. A tantrikus praxis képes a tisztátalan (t: ma-dag-pa), illuzórikus (t: ’grul-pa) jelenséget (t: snang-ba) átalakítani tiszta jelenséggé (t: dag-pa’i snang-ba) változtatni. A tantra valójában nem más, mint az átalakítás gyakorlatrendszere.
A tantrizmusban lényeges eleme, hogy a szellemi úton járó törekvő csak a két szexuális pólus egyesítésével tud célba érni, azaz a megszabadulás nem más, mint a szoláris és lunáris erők összeolvadása. Az egyesülés mindhárom létsíkon megjelenik. Fizikai síkon a maszkulin és feminin princípiumok egyesülése szellemi síkon az ügyes módszer és a bölcsesség egységét, azaz a kettősségek teljes feloldását szimbolizálja. Pszichikai síkon a cél a gondolkodás és az érzelem egysége. E párhuzamok alapján a transzcendentális eszméket valamint a pszichikus tartalmakat fizikai szimbólumokkal, mint az emberi test, a színek, és a geometriai-építészeti formák, jelenítik meg. A polaritások misztikus egyesítése nem csupán a szexuális ellentétpárra, hanem minden pólusra vonatkozik. A tantra tehát megszűntet minden ellentétet, így valósítva meg a buddhai közép utat. A tantra metafizikai princípiuma a „Minden Egy” elv, azaz hogy végső értelemben a szamszára és nirvána azonos. A tantrikus szemlélet másik aspektusára, amely szerint a világ minden jelenségét egy láthatatlan szövetháló köti össze, s ezért van lehetőség a mágiára. Az univerzum különböző létszféráinak jelenségei és eseményei e rejtett szövetháló által egységgé kapcsolódnak össze. A tárgyi, az emberi és a szellemi világ szoros kapcsolatban áll egymással. Az egyikben keltett változás befolyásolja a többit is. Ezen alapul a tantra mágiája. A különböző varázs-formulák is e láthatatlan háló révén működnek. Így áll kapcsolatban a gondolat, a szó és a tett, és ezért hatnak a különböző mágikus hangsorok a mantrák is.
A buddhista tantra alapja a szádhana (sz: sādhana, t: sgrub-thabs), a tantrikus jóga, amelynek három fő gyakorlati aspektusa van. A tantrikus mágiában a gondolkodásnak a vizualizáció, a mikpa (t: dmigs-ba), a beszédnek a mantra (sz: mantra, t: sngags) és a testnek a testtartás, a mudrá (sz: mudrā, t: phyag-rgya) képezi az alapját. A tanrikus jóga gyakorlata lényegében e három tevékenységre alapozódik. A tantrikus gyakorlatok kiinduló pontja a valamely istenségre irányuló meditáció, amely lényeges eleme egyfajta vizualizációs technika. Ezt nevezik istenség-jógának. A tantrikus rendszerek másik közös jellemzője, hogy bizonyos titkos hangsoroknak, mantráknak különleges ereje van, ezért is nevezik néha ezt a buddhista utat mantrajánának. A tantrikus gyakorlatban ugyanakkor fontos szerepet kapnak a különböző testtartások. Mindezek révén a tantrában kialakult egy sajátos képi és hangi szimbólumrendszer. Ezek fényében mondhatjuk, hogy a tantra nem a hiten alapul, nem is az elméleten, hanem a gyakorlaton, a jógán
A tantrizmus fontos vonása az ezoterikus beavatási (sz: abhiśeka, t: dbang-bskur, a szanszkrit szó „szórást”, míg a tibeti „erő-átvitelt” jelent) rendszer. Tantrát gyakorolni csak a mester utasításainak szigorú betartásával lehet. Az állandóan fenntartott mester-tanítványi lánc, adja a tantra láncfonalát. Ezen a láncon kiemelt a szóbeli átadás, a kama (t: bka’-ma) szerepe, ami egyben biztosítja a tudás titkosságát.