Difference between revisions of "Hangszerek Ausztráliában"

(Kapcsolódó szócikkek)
 
(16 közbeeső változat nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
 
A hangszer általános definíciója szerint: nem-vokális eredetű hangok keltésére szolgáló eszköz. E rövid meghatározás kiválóan leírja a hangszer lényegét; mint látni fogjuk, az őslakosok hangszereinek viszonya a zenéhez nem mindig közvetlen; gyakran a szó szoros értelemben vett hangadó eszközről beszélhetünk, melynek célja és lényege nem a zene síkján nyilvánul meg, hanem sokkal inkább egy rituális tárgyról, és szimbólumról van szó. Ebből kifolyólag egyes hangszerekről csak kevés információ áll rendelkezésünkre – hanganyag pedig egyáltalán nem.  
 
A hangszer általános definíciója szerint: nem-vokális eredetű hangok keltésére szolgáló eszköz. E rövid meghatározás kiválóan leírja a hangszer lényegét; mint látni fogjuk, az őslakosok hangszereinek viszonya a zenéhez nem mindig közvetlen; gyakran a szó szoros értelemben vett hangadó eszközről beszélhetünk, melynek célja és lényege nem a zene síkján nyilvánul meg, hanem sokkal inkább egy rituális tárgyról, és szimbólumról van szó. Ebből kifolyólag egyes hangszerekről csak kevés információ áll rendelkezésünkre – hanganyag pedig egyáltalán nem.  
 
Az ausztrál őslakosság hangszerei megszólaltatásuk szerint három fő csoportba sorolhatók: [[:Kategória:idiofon hangszerek|idiofonba]], [[aerofon hangszerek|aerofonba]] és [[:Kategória:membranofon hangszerek|membranofonba]]. Általánosságban elmondható, hogy dalok kíséretére szolgálnak, szólista használatuk nem jellemző – ez alól talán az északi területeken használt didjeridu képez kivételt, ezt is csak az utóbbi időben.  
 
Az ausztrál őslakosság hangszerei megszólaltatásuk szerint három fő csoportba sorolhatók: [[:Kategória:idiofon hangszerek|idiofonba]], [[aerofon hangszerek|aerofonba]] és [[:Kategória:membranofon hangszerek|membranofonba]]. Általánosságban elmondható, hogy dalok kíséretére szolgálnak, szólista használatuk nem jellemző – ez alól talán az északi területeken használt didjeridu képez kivételt, ezt is csak az utóbbi időben.  
A hangszerek földrajzi elterjedését, valamint használatuk területenkénti eltéréseit Dr. Alice M. Moyle munkáit követve szemléltetjük; a térképen a hangszereket jelölő ikonok az egyes hangszerek hanganyagra való rögzítésének helyét mutatják. Az itt használt térkép 1974-es vázlat alapján készült; a szaggatott vonalak az államok és tartományok határait jelzik.  
+
<br> 
 
+
[[Fájl:Australia.jpg|1000 px|bélyegkép|jobbra|Az [http://www.aiatsis.gov.au/ Australian Institute of Aboriginal Studies] szíves hozzájárulásával.<br>Az őslakosok hangszereinek elterjedése Ausztráliában, [http://www1.aiatsis.gov.au/exhibitions/alice_moyle/intro.htm Dr. Alice M. Moyle] munkája <ref>Moyle, Alice comp.: Handlist of Field Collections of Recorded Music in Australia and Torres Strait. Canberra, 1966, Australian Institute of Aboriginal Studies. (Occasional papers in Aboriginal Studies No.6, Ethnomusicology Series No.1.)</ref> A vékony szaggatott vonalak az államok határait jelzik, a vastagok pedig a zenei régiók határait (ezekről bővebben lásd: Songs from the Northern Territory, 5 discs field recordings with companion booklet, Australian Institute of Aboriginal Studies).]]
 
*'''Ilpirra, vagy közép-ausztrál „trombita”'''
 
*'''Ilpirra, vagy közép-ausztrál „trombita”'''
 
[[File:Ilpirra.jpg|20 px]]A kontinens középső részén használt üreges facső a leírások szerint az emuk és vadpulykák csalogatására szolgált, zenében betöltött szerepéről azonban nem tudunk (ami nem jelenti azt, hogy nem volt e téren használva). Hossza körülbelül 30-40 cm. Mivel az Ilpirra használata az utóbbi kétszáz évben megszűnt, hanganyag nem áll rendelkezésünkre.
 
[[File:Ilpirra.jpg|20 px]]A kontinens középső részén használt üreges facső a leírások szerint az emuk és vadpulykák csalogatására szolgált, zenében betöltött szerepéről azonban nem tudunk (ami nem jelenti azt, hogy nem volt e téren használva). Hossza körülbelül 30-40 cm. Mivel az Ilpirra használata az utóbbi kétszáz évben megszűnt, hanganyag nem áll rendelkezésünkre.
*'''[[:Kategória:Didzseridu (didgeridoo, didjeridu, yidaki)|Didzseridu]] és ritmusverő fa '''
+
*'''[[Didzseridu (didgeridoo, didjeridu, yidaki, mago, kenbi...)|Didzseridu]] és ritmusverő fa '''
 
[[Fájl:didj.jpg|30 px]]Az énekes üti
 
[[Fájl:didj.jpg|30 px]]Az énekes üti
  
{{Zenelejátszó
+
*'''[[Didzseridu (didgeridoo, didjeridu, yidaki, mago, kenbi...)|Didzseridu]]
| fájlnév = I1.mp3
+
| cím = David Blanasi, didjeridu szóló (részlet)
+
| alcím = White Cockatoo featuring didjeridu legend David Blanasi<br> (ARC Music EUCD1938)
+
}}
+
 
+
*'''[[:Kategória:Didzseridu (didgeridoo, didjeridu, yidaki)|Didzseridu]]
+
 
[[Fájl:didjh.jpg|30 px]]
 
[[Fájl:didjh.jpg|30 px]]
 
''' (a játékos által a hangszer oldalán ütött ritmus)<br>
 
''' (a játékos által a hangszer oldalán ütött ritmus)<br>
 
Az énekes kézben tartott ritmusverő fája egy másik, a földön lefektetett fát üt
 
Az énekes kézben tartott ritmusverő fája egy másik, a földön lefektetett fát üt
  
*'''[[:Kategória:Ritmusverő fa|Ritmusverő fa]]'''
+
*'''[[Ritmusverő fa|Ritmusverő fa]]'''
 
[[Fájl:Ritm.jpg|30 px]]Csak párban.
 
[[Fájl:Ritm.jpg|30 px]]Csak párban.
  
*'''[[:Kategória:Bumeráng|Bumeráng]]'''
+
*'''[[Bumeráng|Bumeráng]]'''
 
[[Fájl:Boomerang.jpg|20 px]]
 
[[Fájl:Boomerang.jpg|20 px]]
  
54. sor: 48. sor:
  
 
*'''Üreges fadarab pálcával ütve'''
 
*'''Üreges fadarab pálcával ütve'''
[[Fájl:Hollow_log.jpg|40 px]]Kizárólag az Északi -Területen, Arnhem-földön használatos rituális hangszer, őslakos neve Ubar, vagy Uwar. Hangja és a hangszer teste szimbolikus, a teremtő erőt jeleníti meg. A test a termeszek által üregesre rágott fa törzse, melynek belső átmérője körülbelül 20cm.<ref>Arnhem Land Music by A.P.Elkin – The Oceania Monographs No.9, plublished by The University of Sydney; Musical Patterns – 20.o.</ref>
+
[[Fájl:Hollow_log.jpg|40 px]]Kizárólag az Északi -Területen, Arnhem-földön használatos rituális hangszer, őslakos neve Ubar, vagy Uwar. Hangja és a hangszer teste szimbolikus, a teremtő erőt jeleníti meg. A test a termeszek által üregesre rágott fa törzse, melynek belső átmérője körülbelül 20cm.<ref>Musical Patterns. In: Elkin, A. P. - Jones, Trevor A.: Arnhem Land Music. The University of Sydney, 20.o. (The Oceania Monographs No.9)</ref>
  
 
*'''Üreges facső (vagy kenu)'''  
 
*'''Üreges facső (vagy kenu)'''  
76. sor: 70. sor:
 
*[[Korunk őslakos zenéje Ausztráliában, előadók, zenekarok]]
 
*[[Korunk őslakos zenéje Ausztráliában, előadók, zenekarok]]
 
*[[Bumeráng]]
 
*[[Bumeráng]]
 
+
*[[Didzseridu (didgeridoo, didjeridu, yidaki, mago, kenbi...)]]
 +
*[[Ritmusverő fa]]
 
[[Kategória:Ausztrália]]
 
[[Kategória:Ausztrália]]
[[Kategória:Bumeráng]]
 
[[Kategória:Didzseridu (didgeridoo, didjeridu, yidaki)]]
 
[[Kategória:Ritmusverő fa]]
 
  
 
==Jegyzetek==
 
==Jegyzetek==
 
<references/>
 
<references/>

A lap jelenlegi, 2012. február 13., 01:01-kori változata

A hangszer általános definíciója szerint: nem-vokális eredetű hangok keltésére szolgáló eszköz. E rövid meghatározás kiválóan leírja a hangszer lényegét; mint látni fogjuk, az őslakosok hangszereinek viszonya a zenéhez nem mindig közvetlen; gyakran a szó szoros értelemben vett hangadó eszközről beszélhetünk, melynek célja és lényege nem a zene síkján nyilvánul meg, hanem sokkal inkább egy rituális tárgyról, és szimbólumról van szó. Ebből kifolyólag egyes hangszerekről csak kevés információ áll rendelkezésünkre – hanganyag pedig egyáltalán nem. Az ausztrál őslakosság hangszerei megszólaltatásuk szerint három fő csoportba sorolhatók: idiofonba, aerofonba és membranofonba. Általánosságban elmondható, hogy dalok kíséretére szolgálnak, szólista használatuk nem jellemző – ez alól talán az északi területeken használt didjeridu képez kivételt, ezt is csak az utóbbi időben.

Az Australian Institute of Aboriginal Studies szíves hozzájárulásával.
Az őslakosok hangszereinek elterjedése Ausztráliában, Dr. Alice M. Moyle munkája [1] A vékony szaggatott vonalak az államok határait jelzik, a vastagok pedig a zenei régiók határait (ezekről bővebben lásd: Songs from the Northern Territory, 5 discs field recordings with companion booklet, Australian Institute of Aboriginal Studies).
  • Ilpirra, vagy közép-ausztrál „trombita”

Ilpirra.jpgA kontinens középső részén használt üreges facső a leírások szerint az emuk és vadpulykák csalogatására szolgált, zenében betöltött szerepéről azonban nem tudunk (ami nem jelenti azt, hogy nem volt e téren használva). Hossza körülbelül 30-40 cm. Mivel az Ilpirra használata az utóbbi kétszáz évben megszűnt, hanganyag nem áll rendelkezésünkre.

Didj.jpgAz énekes üti

Didjh.jpg (a játékos által a hangszer oldalán ütött ritmus)
Az énekes kézben tartott ritmusverő fája egy másik, a földön lefektetett fát üt

Ritm.jpgCsak párban.

Boomerang.jpg

  • Ráspoly (reszelő vagy dörzsölő)

Rasp.jpgA kontinens keleti felén elterjedt hangszer. Két részből áll, az egyik egy vastagabb és hosszabb, keresztirányban többször bemetszett fa, vagy lándzsanyél, a másik egy kisebb fa, melyet az előzőn, a tengelyéhez viszonyítva merőlegesen húzogatva szólaltatnak meg. Általában kíséretként szolgál a tánccal nem kísért dalok mellé.

  • Taps

Hand clapping.jpgAz emberi test különböző részeinek tenyérrel és kézzel való ritmusra ütése kétség kívül a legősibb zenei kíséretként szolgáló (vagy akár szóló) eszköz. Ilyen a taps, a mellkas, a comb, vagy fenék ütögetése, vagy lábbal a földön dobbantott ritmus.

  • Comb ütése

Tight slapping.jpgAusztrália nagy részén az asszonyok a zenei előadások többségében nem vesznek aktívan részt; az előadás alatt egy helyben táncolnak, tapsolnak, vagy a combjukat, feneküket ütik – habár hozzá kell tennünk, hogy ez nem általánosan igaz, lásd- például a Melville-szigetek lakóinak zenéjét. Szokás a combot behajlított tenyérrel ütni a nagyobb hangerő elérése érdekében.

  • Lábbal a földön ütött ritmus

Foot stamping.jpg

  • Fa kéreg darab vagy köteg

Barkpad.jpgEzeket kézzel, nyitott tenyérrel ütik, vagy a földhöz verik.

  • Bőr darab kézzel ütve (csak nők)

Skinbundle.jpgKét comb közé kifeszített bőrdarab, vagy bőrgolyó ritmikus ütése.

  • Földhöz ütött fa

Stick on ground.jpg

Bullroarer.jpg

  • Mag, vagy kagyló csörgő

Seed rattle.jpgKülönböző magokat, vagy fák terméseinek héját, illetve kagylókat zsinórra felfűzve, rázóhangszerként használták, általában táncosok.

  • Üreges fadarab pálcával ütve

Hollow log.jpgKizárólag az Északi -Területen, Arnhem-földön használatos rituális hangszer, őslakos neve Ubar, vagy Uwar. Hangja és a hangszer teste szimbolikus, a teremtő erőt jeleníti meg. A test a termeszek által üregesre rágott fa törzse, melynek belső átmérője körülbelül 20cm.[2]

  • Üreges facső (vagy kenu)

Canoe.jpgPárban, vagy akár egyszerre többet is megszólaltatnak, pálcával ütik.

  • Egyik végén bőrözött dob

Drum.jpgÉszak-Queensland és a Torres-szoros lakóinak hangszere, Ausztrália egyedüli membranofon hangadója. Valószínűleg Pápua- Új Guineából terjedt tovább Ausztráliába. A dob teste homokóra formájú, melynek egyik vége bőrözött – általában gyíkbőrt használnak erre a célra -, és nyitott tenyérrel-, vagy pálcával ütik. Ének és tánc kíséretére szolgál.

  • Többrét hajtott levélsíp

Leaf.jpg Az egész világon elterjedt hangszer. A játékos a levél két végét enyhén megfeszíti, majd a peremre fújt levegővel hozza rezgésbe a levelet. E hangszer valószínűleg szórakoztatási célokat szolgált.

  • Csont vagy nád

Whistle.jpgPánsíp módon fújják. A nád vagy csont cső az egyik végén, peremfúvósként megszólaltatott síp, mely az ifjúavatási ceremóniák alatt jelzésként szolgált (mint ahogyan ezt a felvételen hallhatjuk). Hagyományos közegben ma már nincs használatban.

[szerkesztés] Kapcsolódó szócikkek

[szerkesztés] Jegyzetek

  1. Moyle, Alice comp.: Handlist of Field Collections of Recorded Music in Australia and Torres Strait. Canberra, 1966, Australian Institute of Aboriginal Studies. (Occasional papers in Aboriginal Studies No.6, Ethnomusicology Series No.1.)
  2. Musical Patterns. In: Elkin, A. P. - Jones, Trevor A.: Arnhem Land Music. The University of Sydney, 20.o. (The Oceania Monographs No.9)
Személyes eszközök