Difference between revisions of "Kategória:Mexikói kultúrák"
a (Levédte a(z) Kategória:Mexikói kultúrák lapot ([edit=sysop] (határozatlan) [move=sysop] (határozatlan))) |
(Google térkép link) |
||
(7 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
<center> | <center> | ||
− | < | + | [[Fájl:Kat mexiko.jpg]]<br> |
− | + | [http://maps.google.hu/maps/ms?ie=UTF8&hl=hu&msa=0&msid=214816235515493422202.0004a2d3b5528339e61c9&ll=18.812718,-98.789062&spn=56.113555,74.707031&z=3 Google térkép megtekintése] | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
</center> | </center> | ||
− | + | A Bering-szoroson átkelt ázsiai eredetű, nagyvadra vadászó, gyűjtögető nomád közösségek már i. e. 10 000 környékén eljutottak a mai Mexikó területére. A kedvező éghajlati viszonyok, az esős évszak bőséges csapadéka i. e. 3000 környékén lehetővé tették a kukoricának és más élelemnövényeknek (pl. bab, tök, csilipaprika) a háziasítását. A növénytermesztő életmód kialakulásával nagyobb, összetartó közösségek, államok szerveződhettek. A mai ''Mexikó'', ''Guatemala'', ''Belize'', ''Honduras'' és ''Salvador'' területén a következő évezredekben kialakultak az Újvilágban egyedülállóan fejlett mezoamerikai civilizációk. A legismertebbek közé tartoznak a Mexikói-öböl menti ''olmék'' és a terület déli részén fekvő ''maja'' kultúrák, a nyugat-mexikói ''zapoték'' és ''mixték'' közösségek, valamint a Mexikói-fennsíkon létrejött ''tolték'' és ''azték'' államok.<br> | |
− | + | <br> | |
− | A Bering-szoroson átkelt ázsiai eredetű, nagyvadra vadászó, gyűjtögető nomád közösségek már i. e. 10 000 környékén eljutottak a mai Mexikó területére. A kedvező éghajlati viszonyok, az esős évszak bőséges csapadéka i. e. 3000 környékén lehetővé tették a kukoricának és más élelemnövényeknek (pl. bab, tök, csilipaprika) a háziasítását. A növénytermesztő életmód kialakulásával nagyobb, összetartó közösségek, államok szerveződhettek. A mai ''Mexikó'', ''Guatemala'', ''Belize'', ''Honduras'' és ''Salvador'' területén a következő évezredekben kialakultak az Újvilágban egyedülállóan fejlett mezoamerikai civilizációk. A legismertebbek közé tartoznak a Mexikói-öböl menti olmék és a terület déli részén fekvő maja kultúrák, a nyugat-mexikói zapoték és mixték közösségek, valamint a Mexikói-fennsíkon létrejött tolték és azték államok.<br> | + | |
E közösségek jellemzői voltak a hatalmas, platformos épületekből és templomokból álló szertartási központok, az írásbeliség és a naptár használata, a fejlett matematikai ismeretek, a közös mítoszegyüttes, a hasonló vonásokkal bíró, bár más néven elnevezett istenségek tisztelete vagy például a rituális labdajáték. Rítusaik során fontos szerepet kapott a zene és a tánc, a legfontosabb hangszerek közé a kagylókürt, a különböző sípok, furulyák és ütőshangszerek tartoztak. E korszak zenéit a régészeti leletek, falfestmények és a kódexek feljegyzései, valamint a mai indián zenék analógiája alapján lehet részben rekonstruálni.<br> | E közösségek jellemzői voltak a hatalmas, platformos épületekből és templomokból álló szertartási központok, az írásbeliség és a naptár használata, a fejlett matematikai ismeretek, a közös mítoszegyüttes, a hasonló vonásokkal bíró, bár más néven elnevezett istenségek tisztelete vagy például a rituális labdajáték. Rítusaik során fontos szerepet kapott a zene és a tánc, a legfontosabb hangszerek közé a kagylókürt, a különböző sípok, furulyák és ütőshangszerek tartoztak. E korszak zenéit a régészeti leletek, falfestmények és a kódexek feljegyzései, valamint a mai indián zenék analógiája alapján lehet részben rekonstruálni.<br> | ||
+ | <br> | ||
A spanyolok 1521-ben foglalták el az Azték Birodalom központját, a mai Mexikóváros helyén fekvő Tenochtitlánt, majd meghódították egész Mezoamerika területét. Az egykori szertartási központok helyén katolikus templomok épültek, a városokban és a vidéki kolostorok környékén elkezdődött az indiánok megkeresztelése. A tömeges térítés és a paphiány miatt azonban az indiánok csak felszínesen váltak keresztényekké. E szinkretizációs folyamat során sok ősi istenséget katolikus szentekkel azonosítottak, és az ünnepeken, gyógyító és termékenységi rítusokon továbbra is áldoztak nekik. A szenteknek felajánlott dramatizált előadások, táncok alkalmával fontos szerep jutott a részben európai stílusokkal kevert indián zenének. <br> | A spanyolok 1521-ben foglalták el az Azték Birodalom központját, a mai Mexikóváros helyén fekvő Tenochtitlánt, majd meghódították egész Mezoamerika területét. Az egykori szertartási központok helyén katolikus templomok épültek, a városokban és a vidéki kolostorok környékén elkezdődött az indiánok megkeresztelése. A tömeges térítés és a paphiány miatt azonban az indiánok csak felszínesen váltak keresztényekké. E szinkretizációs folyamat során sok ősi istenséget katolikus szentekkel azonosítottak, és az ünnepeken, gyógyító és termékenységi rítusokon továbbra is áldoztak nekik. A szenteknek felajánlott dramatizált előadások, táncok alkalmával fontos szerep jutott a részben európai stílusokkal kevert indián zenének. <br> | ||
− | A gyarmati időszakban az indián és az európai hagyományok találkozásával kezdtek kialakulni azok a változatos, egy-egy régióra jellemző zenei stílusok, amelyekben már fontos szerepet kaptak az európaiak által behozott húros hangszerek (gitár, hegedű). E stílusok közé tatozik pédául a Veracuz államban létejött son jarocho, vagy a Veracruz, San Luis Potosí, Hidalgo államokban máig rendkívül népszerű son huasteco. <br> | + | <br> |
− | A 19. századtól a spanyol és mesztic származású földbirtokosok, szarvasmarhatartók és földművesek jellegzetes vidéki életmódjához is számos zenei stílus kapcsolódott. Ilyen volt a Nyugat-Mexikóból (Nayarit, Colima, Jalisco államok) származó, majd később az egész országban elterjedt mariachi zene, valamint a kezdetben egy szál gitárral játszott ranchera. Ezek a zenei stílusok – amelyek a vidéki élet, a természet és a lótartás szépségeit, a család fontosságát és a szerelmi tragédiákat, majd később a mexikói forradalom eseményeit és egyéb politikai témákat is megénekeltek – a 20. század első felétől váltak nemzeti szimbólummá. A díszes charro ruhába öltözött mariachi zenészek feltűntek a nagyvárosokban, zenéjük fokozatosan egységesült.<br> | + | A gyarmati időszakban az indián és az európai hagyományok találkozásával kezdtek kialakulni azok a változatos, egy-egy régióra jellemző zenei stílusok, amelyekben már fontos szerepet kaptak az európaiak által behozott húros hangszerek (gitár, hegedű). E stílusok közé tatozik pédául a Veracuz államban létejött ''son jarocho'', vagy a Veracruz, San Luis Potosí, Hidalgo államokban máig rendkívül népszerű ''son huasteco''. <br> |
− | Ettől az időszaktól lett egyre népszerűbb az északon kialakult norteño stílus is, amely a helyi ranchera zene és az Észak-Mexikóba érkező német, cseh és lengyel bevándorlók által hozott európai stílusok (pl. valcer, polka) keveredéséből jött létre. <br> | + | |
− | A fenti stílusok ma már nem csupán Mexikóban, hanem az Egyesült Államok mexikói bevándorlói között (chicanos) is nagy népszerűségnek örvendenek. <br> | + | {{Zenelejátszó |
− | A 20. században a Mexikói-öböl menti fekete közösségekben vált ismertté a Kubából eredő rumba. Az európai és afroamerikai stílusok keveredését mutatja a szintén Kubából származó danzón. A Kolumbiából származó cumbia pedig a 20. század közepétől lett kedvelt stílus az országban. | + | | fájlnév = son_huasteco.mp3 |
+ | | cím = Danza de moctezuma (Son Wewentsij) (részlet) | ||
+ | | alcím = Son Huasteco <br> Album: Mexico - The Huasteca Danses Et Huapangos Kiadó: Ocora | ||
+ | }} | ||
+ | |||
+ | <br> | ||
+ | [[Fájl: Mariachi1.jpg|bélyegkép|balra|Mariachi zenekar a mexikói Guadalajara városban. Szerző: Gerardo Gonzalez.]] | ||
+ | A 19. századtól a spanyol és mesztic származású földbirtokosok, szarvasmarhatartók és földművesek jellegzetes vidéki életmódjához is számos zenei stílus kapcsolódott. Ilyen volt a Nyugat-Mexikóból (Nayarit, Colima, Jalisco államok) származó, majd később az egész országban elterjedt [[Mariachi|mariachi]] zene, valamint a kezdetben egy szál gitárral játszott [[:Kategória:Ranchera|ranchera]]. Ezek a zenei stílusok – amelyek a vidéki élet, a természet és a lótartás szépségeit, a család fontosságát és a szerelmi tragédiákat, majd később a mexikói forradalom eseményeit és egyéb politikai témákat is megénekeltek – a 20. század első felétől váltak nemzeti szimbólummá. A díszes ''charro'' ruhába öltözött mariachi zenészek feltűntek a nagyvárosokban, zenéjük fokozatosan egységesült.<br> | ||
+ | <br> | ||
+ | [[Fájl: Mariachi3.jpg|bélyegkép|jobbra|Mariachi énekes. Szerző: Codo.]] | ||
+ | Ettől az időszaktól lett egyre népszerűbb az északon kialakult ''norteño'' stílus is, amely a helyi ranchera zene és az Észak-Mexikóba érkező német, cseh és lengyel bevándorlók által hozott európai stílusok (pl. valcer, polka) keveredéséből jött létre. <br> | ||
+ | <br> | ||
+ | A fenti stílusok ma már nem csupán Mexikóban, hanem az Egyesült Államok mexikói bevándorlói között (''chicanos'') is nagy népszerűségnek örvendenek. <br> | ||
+ | <br> | ||
+ | A 20. században a Mexikói-öböl menti fekete közösségekben vált ismertté a [[:Kategória:Kuba|Kubából]] eredő [[Rumba|rumba]]. Az [[:Kategória:Európa|európai]] és [[:Kategória:Afroamerikaiak|afroamerikai]] stílusok keveredését mutatja a szintén Kubából származó [[:Kategória:Danzón|danzón]]. A Kolumbiából származó [[Hagyományos zenei műfajok, stílusok Kolumbiában|cumbia]] pedig a 20. század közepétől lett kedvelt stílus az országban. | ||
[[Kategória:Latin-Amerika]] | [[Kategória:Latin-Amerika]] | ||
+ | [[Kategória:Mexikó]] |
A lap jelenlegi, 2013. április 5., 09:35-kori változata
A Bering-szoroson átkelt ázsiai eredetű, nagyvadra vadászó, gyűjtögető nomád közösségek már i. e. 10 000 környékén eljutottak a mai Mexikó területére. A kedvező éghajlati viszonyok, az esős évszak bőséges csapadéka i. e. 3000 környékén lehetővé tették a kukoricának és más élelemnövényeknek (pl. bab, tök, csilipaprika) a háziasítását. A növénytermesztő életmód kialakulásával nagyobb, összetartó közösségek, államok szerveződhettek. A mai Mexikó, Guatemala, Belize, Honduras és Salvador területén a következő évezredekben kialakultak az Újvilágban egyedülállóan fejlett mezoamerikai civilizációk. A legismertebbek közé tartoznak a Mexikói-öböl menti olmék és a terület déli részén fekvő maja kultúrák, a nyugat-mexikói zapoték és mixték közösségek, valamint a Mexikói-fennsíkon létrejött tolték és azték államok.
E közösségek jellemzői voltak a hatalmas, platformos épületekből és templomokból álló szertartási központok, az írásbeliség és a naptár használata, a fejlett matematikai ismeretek, a közös mítoszegyüttes, a hasonló vonásokkal bíró, bár más néven elnevezett istenségek tisztelete vagy például a rituális labdajáték. Rítusaik során fontos szerepet kapott a zene és a tánc, a legfontosabb hangszerek közé a kagylókürt, a különböző sípok, furulyák és ütőshangszerek tartoztak. E korszak zenéit a régészeti leletek, falfestmények és a kódexek feljegyzései, valamint a mai indián zenék analógiája alapján lehet részben rekonstruálni.
A spanyolok 1521-ben foglalták el az Azték Birodalom központját, a mai Mexikóváros helyén fekvő Tenochtitlánt, majd meghódították egész Mezoamerika területét. Az egykori szertartási központok helyén katolikus templomok épültek, a városokban és a vidéki kolostorok környékén elkezdődött az indiánok megkeresztelése. A tömeges térítés és a paphiány miatt azonban az indiánok csak felszínesen váltak keresztényekké. E szinkretizációs folyamat során sok ősi istenséget katolikus szentekkel azonosítottak, és az ünnepeken, gyógyító és termékenységi rítusokon továbbra is áldoztak nekik. A szenteknek felajánlott dramatizált előadások, táncok alkalmával fontos szerep jutott a részben európai stílusokkal kevert indián zenének.
A gyarmati időszakban az indián és az európai hagyományok találkozásával kezdtek kialakulni azok a változatos, egy-egy régióra jellemző zenei stílusok, amelyekben már fontos szerepet kaptak az európaiak által behozott húros hangszerek (gitár, hegedű). E stílusok közé tatozik pédául a Veracuz államban létejött son jarocho, vagy a Veracruz, San Luis Potosí, Hidalgo államokban máig rendkívül népszerű son huasteco.
Danza de moctezuma (Son Wewentsij) (részlet) |
A 19. századtól a spanyol és mesztic származású földbirtokosok, szarvasmarhatartók és földművesek jellegzetes vidéki életmódjához is számos zenei stílus kapcsolódott. Ilyen volt a Nyugat-Mexikóból (Nayarit, Colima, Jalisco államok) származó, majd később az egész országban elterjedt mariachi zene, valamint a kezdetben egy szál gitárral játszott ranchera. Ezek a zenei stílusok – amelyek a vidéki élet, a természet és a lótartás szépségeit, a család fontosságát és a szerelmi tragédiákat, majd később a mexikói forradalom eseményeit és egyéb politikai témákat is megénekeltek – a 20. század első felétől váltak nemzeti szimbólummá. A díszes charro ruhába öltözött mariachi zenészek feltűntek a nagyvárosokban, zenéjük fokozatosan egységesült.
Ettől az időszaktól lett egyre népszerűbb az északon kialakult norteño stílus is, amely a helyi ranchera zene és az Észak-Mexikóba érkező német, cseh és lengyel bevándorlók által hozott európai stílusok (pl. valcer, polka) keveredéséből jött létre.
A fenti stílusok ma már nem csupán Mexikóban, hanem az Egyesült Államok mexikói bevándorlói között (chicanos) is nagy népszerűségnek örvendenek.
A 20. században a Mexikói-öböl menti fekete közösségekben vált ismertté a Kubából eredő rumba. Az európai és afroamerikai stílusok keveredését mutatja a szintén Kubából származó danzón. A Kolumbiából származó cumbia pedig a 20. század közepétől lett kedvelt stílus az országban.
A(z) „Mexikói kultúrák” kategóriába tartozó lapok
Csak a következő lap található ebben a kategóriában.