Difference between revisions of "Koni"

1. sor: 1. sor:
[[Fájl:Ngoni.jpg|bélyegkép|200 px|Ngoni]]
+
 
 
[[Fájl:Bassekou-kouyate.jpg|bélyegkép|balra|200 px|Bassekou Kouyate<ref>
 
[[Fájl:Bassekou-kouyate.jpg|bélyegkép|balra|200 px|Bassekou Kouyate<ref>
 
Bassekou Kouyate sátra előtt ülve megpendíti a húrokat egy sivatagi fesztivál pihenőideje alatt: <br><br>
 
Bassekou Kouyate sátra előtt ülve megpendíti a húrokat egy sivatagi fesztivál pihenőideje alatt: <br><br>
51. sor: 51. sor:
 
'''A koni jellemzői, hangolása'''<br><br>
 
'''A koni jellemzői, hangolása'''<br><br>
  
A hangszer egy keskeny formájú, kivájt fatest (vannak más lantszerű hangszerek is, melyek készülhettek calabash-tökből), melyet bőrrel fednek. E testbe egyszerű, díszítetlen fanyelet erősítenek, mely a húrokat tartja. A húrok bőrszalagokkal való rögzítése jellegzetes módja a nyugat-afrikai lant- és hárfafélék felhúrozásának, mely alapján a húrok a hidat érintve a hangszer egész testén végigfutó nyakrészhez kapcsolódnak. Az egyes lantszerű hangszerek méretükben és húrjaik számában is különbözhetnek egymástól, valamint abban, hogy hídjaik legyező vagy cilinder-formájúak-e. A legnagyobb a bamana ngoni. A legyező-hidas hangszereken kizárólag a jelik játszottak, s játszanak, a másik típus inkább a távolabbi területeken elterjedt (a hauszák által Nigéria északi részén, vagy tőlük még keletebbre élő népek között). A calabash rezonátortestű hangszerek hídja cilinder formájú, s kevesebb húrjuk van, egy vagy kettő.<br>
+
A hangszer egy keskeny formájú, kivájt fatest (vannak más lantszerű hangszerek is, melyek készülhettek calabash-tökből), melyet bőrrel fednek. E testbe egyszerű, díszítetlen fanyelet erősítenek, mely a húrokat tartja. A húrok bőrszalagokkal való rögzítése jellegzetes módja a nyugat-afrikai lant- és hárfafélék felhúrozásának, mely alapján a húrok a hidat érintve a hangszer egész testén végigfutó nyakrészhez kapcsolódnak. Az egyes lantszerű hangszerek méretükben és húrjaik számában is különbözhetnek egymástól, valamint abban, hogy hídjaik legyező vagy cilinder-formájúak-e. A legnagyobb a bamana ngoni. A legyező-hidas hangszereken kizárólag a jelik játszottak, s játszanak, a másik típus inkább a távolabbi területeken elterjedt (a hauszák által Nigéria északi részén, vagy tőlük még keletebbre élő népek között). A kalabas rezonátortestű hangszerek hídja cilinder formájú, s kevesebb húrjuk van, egy vagy kettő.<br>
  
 
A koni hangolását tekintve pentatonos, s a darabtól függően, melyet rajta játszanak, nevezik el a hangolást is (lemba, tutu jara, taara ardin stb.). Ha két konis játszik, a szólista (ardin) hangszere magasabbra hangolt.
 
A koni hangolását tekintve pentatonos, s a darabtól függően, melyet rajta játszanak, nevezik el a hangolást is (lemba, tutu jara, taara ardin stb.). Ha két konis játszik, a szólista (ardin) hangszere magasabbra hangolt.
(Videoanyag: Kouyate)<br><br><br><br><br><br><br><br><br><br>
+
<br><br><br><br><br><br><br><br><br><br>
  
 
==Kapcsolódó videók==
 
==Kapcsolódó videók==
61. sor: 61. sor:
 
==Kapcsolódó szócikkek==
 
==Kapcsolódó szócikkek==
 
*[[A nyugat-afrikai zenéről általában]]
 
*[[A nyugat-afrikai zenéről általában]]
*[[A mande ajkú nyugat-afrikai lakosság elhelyezkedése, területe]]
+
*[[1. A mande ajkú nyugat-afrikai lakosság elhelyezkedése, területe]]
*[[A mande eredet]]
+
*[[2. A mande eredet]]
*[[A mande osztályrendszer]]
+
*[[3. A mande osztályrendszer]]
*[[Előadók, zenészek a mande társadalomban]]
+
*[[4. Előadók, zenészek a mande társadalomban]]
*[[A mande énekmondók és zenei-énekes tevékenységük (jeliya)]]
+
*[[7. A mande énekmondók és zenei-énekes tevékenységük (jeliya)]]
 
*[[Kora]]
 
*[[Kora]]
 
*[[Bala (balafon)]]
 
*[[Bala (balafon)]]

A lap 2011. június 12., 10:55-kori változata

Bassekou Kouyate[1]

A koni, avagy általában a lantfélék egész Nyugat-Afrikában elterjedtek, a mai Szenegál, Mali[2] és Niger egyes területeit beleértve, bár elnevezése és hangolása a mande területeken belül is eltérő. A maninkáknál koni, a mandinkáknál kontingo, a xasonkáknál koni vagy kontin, a bamanáknál ngoni, illetve a soninkék gambareként ismerik. Sok forrás azonban a donso ngonit is egyszerűen csak ngoninak titulálja, mely megtévesztő lehet. Az e fejezetben említett koni vagy ngoni [3] nagyban eltér a donso ngonitól.
Ősi hangszerről van szó, mely az egész Szahelben (Szaharától délre eső területek) megtalálható, s melynek gyökerei az ókori Egyiptomba vezetnek (gunbri, gunibri). E szó pedig a marokkói lant nevéből, a gembriből vagy gimbriből eredeztethető, melyet elsősorban a ngawa zenei stílusban használnak (lásd marokkói zenénél), bár tényleges eredete nem tisztázott, ám az, akárcsak hatása, mindenképpen összetett. A soninke eredetű lanttal (gambare) is kapcsolatba hozható, amely a fekete-marokkói, az előbbiekben említett gembri őse lehetett, soninke, bamana és hausa eredettel.
A koni vagy ngoni őse a korai időkben Északkelet-Afrikából Európába (és Nyugat-Afrikába is) került, majd Európából ismét visszatért Afrikába. Források mutatnak rá, hogy például az Újvilág bendzsója a nyugat-afrikai lantok modelljéből eredeztethető.
E hangszerek nehéz áttekinthetősége rendszerint abból ered, hogy Észak- és Nyugat-Afrikában sokféle lantszerű hangszer terjedt el, melyek később egymásra is hatottak.
E lantok lehettek a legrégebbi hangszerek, melyeken azok az énekmondók játszottak, akik nem használták a vadászok hárfaszerű hangszereit, mindazonáltal egyetlen jeli sem állítja, hogy ők használták volna a lantszerű hangszereket először, ahogyan azt pedig a bala (balafon) hangszer (bala, balafon) esetében megteszik. A lant eredete, így e területen homályba vész.

A koni jellemzői, hangolása

A hangszer egy keskeny formájú, kivájt fatest (vannak más lantszerű hangszerek is, melyek készülhettek calabash-tökből), melyet bőrrel fednek. E testbe egyszerű, díszítetlen fanyelet erősítenek, mely a húrokat tartja. A húrok bőrszalagokkal való rögzítése jellegzetes módja a nyugat-afrikai lant- és hárfafélék felhúrozásának, mely alapján a húrok a hidat érintve a hangszer egész testén végigfutó nyakrészhez kapcsolódnak. Az egyes lantszerű hangszerek méretükben és húrjaik számában is különbözhetnek egymástól, valamint abban, hogy hídjaik legyező vagy cilinder-formájúak-e. A legnagyobb a bamana ngoni. A legyező-hidas hangszereken kizárólag a jelik játszottak, s játszanak, a másik típus inkább a távolabbi területeken elterjedt (a hauszák által Nigéria északi részén, vagy tőlük még keletebbre élő népek között). A kalabas rezonátortestű hangszerek hídja cilinder formájú, s kevesebb húrjuk van, egy vagy kettő.

A koni hangolását tekintve pentatonos, s a darabtól függően, melyet rajta játszanak, nevezik el a hangolást is (lemba, tutu jara, taara ardin stb.). Ha két konis játszik, a szólista (ardin) hangszere magasabbra hangolt.









Kapcsolódó videók

  1. Bassekou Kouyate sátra előtt ülve megpendíti a húrokat egy sivatagi fesztivál pihenőideje alatt:

    <websiteFrame> website=http://www.youtube.com/embed/jIvzR5NcjzU height=390 width=480 border=0 scroll=no

    </websiteFrame>



    E másik videóban zenekarával a Ngoni Ba nevű formációjával. Két méretű ngonit is láthatunk, illetve hallhatunk. A jobb oldali immár modern, kulccsal hangolható. Bassekou (középen) hagyományos hangszerén játszik.

    <websiteFrame> website=http://www.youtube.com/embed/znH1DtD9UBE height=390 width=480 border=0 scroll=no </websiteFrame>

  2. E videó Maliban készült, és a mesterek (Madu Koné és édesapja, Djeli Makan Koné) Sunjata Keita, államalapító vadász történetét mesélik el

    <websiteFrame> website=http://www.youtube.com/embed/Ef9gRL4n7U4 height=390 width=480 border=0 scroll=no </websiteFrame>

  3. Bamana ngoni blues

    <websiteFrame> website=http://youtube.com/embed/gbxcAi6T1yE height=390 width=480 border=0 scroll=no </websiteFrame>

Kapcsolódó szócikkek

Személyes eszközök