Difference between revisions of "3.2. Az ír zene megújulása"

10. sor: 10. sor:
 
a [http://en.wikipedia.org/wiki/Planxty Planxty],
 
a [http://en.wikipedia.org/wiki/Planxty Planxty],
  
{|width="300" style="border-style: solid; border-width: 1px; border-color: #A53529" align=left cellpadding="5" cellspacing="4"
+
{|width="150" style="border-style: solid; border-width: 1px; border-color: #A53529" align=left cellpadding="5" cellspacing="4"
 
|<websiteFrame>
 
|<websiteFrame>
 
website=http://www.youtube.com/embed/fyE3Mye-eks?feature
 
website=http://www.youtube.com/embed/fyE3Mye-eks?feature
height=200
+
height=100
width=300
+
width=150
 
border="0"
 
border="0"
 
scroll=no
 
scroll=no
21. sor: 21. sor:
 
|A felvételen slip jigek, 9/8-os táncdallamok hallhatók.  
 
|A felvételen slip jigek, 9/8-os táncdallamok hallhatók.  
 
|}
 
|}
 
  
  
 
Forrás: http://www.youtube.com/watch?v=fyE3Mye-eks&feature=related
 
  
 
a [http://en.wikipedia.org/wiki/The_Bothy_Band Bothy Band],
 
a [http://en.wikipedia.org/wiki/The_Bothy_Band Bothy Band],
+
{|width="150" style="border-style: solid; border-width: 1px; border-color: #A53529" align=left cellpadding="5" cellspacing="4"
Forrás: http://www.1000recordings.com/music/old-hag-you-have-killed-me/
+
|<websiteFrame>
 +
website=http://www.youtube.com/embed/DKvVMvA9GcY?feature
 +
height=100
 +
width=150
 +
border="0"
 +
scroll=no
 +
</websiteFrame>
 +
|-
 +
|6/8-os jig csembalóval.
 +
|}
 +
 
 +
 
 +
 
 
a [http://en.wikipedia.org/wiki/De_Dannan De Danann],
 
a [http://en.wikipedia.org/wiki/De_Dannan De Danann],
 
Forrás: http://standinatthecrossroads-blackcatbone.blogspot.com/2008/08/de-danann-mist-covered-mountain-irish.html
 
 
a [http://hu.wikipedia.org/wiki/Clannad Clannad]
 
a [http://hu.wikipedia.org/wiki/Clannad Clannad]
+
és így tovább a 80-as, 90-es évekig, amikor az irányt az [http://altan.ie/band/ Altan] és más zenekarok folytatták.
Forrás: http://www.austinchronicle.com/music/2002-06-21/95426/
+
 
 +
{|width="150" style="border-style: solid; border-width: 1px; border-color: #A53529" align=left cellpadding="5" cellspacing="4"
 +
|<websiteFrame>
 +
website=http://www.youtube.com/embed/zcIC4du5vn4?
 +
height=100
 +
width=150
 +
border="0"
 +
scroll=no
 +
</websiteFrame>
 +
|-
 +
|A tg4 nevű ír, főként zenei csatorna felvétele egy koncertrészlet az Altantól.
 +
|}
 +
 
  
és így tovább a 80-as, 90-es évekig, amikor az irányt az [http://altan.ie/band/ Altan]
 
 
Forrás: http://www.slipcue.com/music/international/celtic/artists/altan.html
 
és más zenekarok folytattak.
 
  
Az 1970-es évektől az 1990-es évekig tartó virágzás olyan fiatalok munkája, akik korábban említett versenyek és a sessionok rendszeres résztvevői voltak, nagyhatású lemezeket jelentettek meg. E zenészek némelyike hidat épített a rock és a népzene közé. A Horslips (http://www.youtube.com/watch?v=I5oNd6RziDo&feature=related) nevű rockbanda népzenei anyagot használt fel a 70-es években, a 80-as években Christy Moore és Dónal Lunny megalapították a Moving Hearts-ot (http://www.youtube.com/watch?v=ynorPAwOyEA), amelyben ötvözték a népzenét és a rockzenét szaxofonnal és uilleann pipe-pal fűszerezve. A 90-es években a Chieftains Mick Jaggerrel, Thom Jones-szal, Van Morrisonnal, Sinéad O’Connorral és Ricky Skaggs-szal készített lemezt. Ezt folytatták némileg a Cranberries,  a Pogues,  Sinéad O’Connor  és a U2 . Utóbbiak még akkor is, ha zenéjükön nem érezni, mégis elismerik, hogy az ír népzene és annak kulturális vonatkozásai inspirálják őket.  
+
Az 1970-es évektől az 1990-es évekig tartó virágzás olyan fiatalok, ma már inkább "nagy öregek" munkája, akik korábban említett versenyek és a sessionok rendszeres résztvevői voltak, nagyhatású lemezeket jelentettek meg. E zenészek némelyike hidat épített a rock és a népzene közé.
 +
A [http://www.youtube.com/watch?v=I5oNd6RziDo&feature=related Horslips] nevű rockbanda népzenei anyagot használt fel a 70-es években, a 80-as években Christy Moore és Dónal Lunny megalapították a Moving Hearts-ot (http://www.youtube.com/watch?v=ynorPAwOyEA), amelyben ötvözték a népzenét és a rockzenét szaxofonnal és uilleann pipe-pal fűszerezve. A 90-es években a Chieftains Mick Jaggerrel, Thom Jones-szal, Van Morrisonnal, Sinéad O’Connorral és Ricky Skaggs-szal készített lemezt. Ezt folytatták némileg a Cranberries,  a Pogues,  Sinéad O’Connor  és a U2 . Utóbbiak még akkor is, ha zenéjükön nem érezni, mégis elismerik, hogy az ír népzene és annak kulturális vonatkozásai inspirálják őket.  
 
Az ír népzenét modernizáló, illetve megújító zenekarok, zenészek közé tartozik a Flook , a Lunasa , a Solas  és nem mellékes Liz Caroll és John Doyle  munkája sem.  
 
Az ír népzenét modernizáló, illetve megújító zenekarok, zenészek közé tartozik a Flook , a Lunasa , a Solas  és nem mellékes Liz Caroll és John Doyle  munkája sem.  
 
[[Kategória:Írország]]
 
[[Kategória:Írország]]

A lap 2012. augusztus 26., 16:17-kori változata

Az ír zene feltámadásának harmadik meghatározó tényezője az Egyesült Államokbeli népzene-őrület. Clancy Brothers és Tommy Makem ír betelepülők és nagyratörő színészek voltak New Yorkban az 1950-es években.

Liam és Paddy Clancy, Tommy Makem és Tom Clancy 1964 körül. [1]

A Greenwich Village-ben ír népdalokat kezdtek el unisonóban énekelni, gitáron és bendzsón kísérve magukat. Olyan együttesek példájára mint az amerikai The Weavers. Népszerűségük pénzben is megmutatkozott. Írországban és Skóciában – sikerességük láttán – sorra alakulnak ekkoriban zenekarok, a Dubliners, a Wolfe Tones, és a skót Corries. E zenekarok hatására jelent meg a balladaéneklés újabb változata az írországi és angliai pubokban és folk-klubokban. Ebben a kontextusban a ballada szó nem a történetmesélő énekekre utal, hanem valamiféle líraibb, népdalszerű műfajra (ballad boom). Seán Ó Riada (1931-1971) munkássága – a komolyzenei alkotó, aki a Radio Eireann később pedig a dublini Abbe Theatre igazgatója valamint a Gael-Linn tagja volt, egy olyan szervezeté, amely az ír nyelv fennmaradásáért jött létre és Írország egyik elsőszámú lemezkiadójává vált – az ír népzenei hullám negyedik elemének tekinthető. 1960-ban Bryan MacMahon népi játéka alkalmából (a The Song of the Anvil című darabot az Abbey Theatre-ben adták elő) népzenészekből álló együttest hozott létre, amely CeoltÓirí Chualann (Cualann, Dublin környék zenészei) néven vált ismertté. Azáltal, hogy saját elképzelései szerint válogatta össze a hangszereket meghatározott felállásban, lényegében egy újabb stílust teremtett, amelyet a komolyzene, az ír zenéről való elképzelései, az egykori hárfajáték így például Turlough Ó Carolan (1670-1738) szerzeményei és a kortárs népzenészek dallamaiból gyúrt össze. A Riada-féle felállásban a következő hangszerek szerepeltek: uilleann pipe-ok, két hegedű, egy fuvola, egy furulya, egy gombos harmonika, koncertina, egy csemballó (amelyen maga Riada játszott) és egy bodhrán. Finom érzékkel kombinálta a váltakozó szólókat, úgy vegyítette a dallamokat és akkordokat, hogy általuk az egyes zenészek díszes stílusa jól kivehető és élvezhető legyen, ellentétben a céilí zenekarok stílusával. Turlough Ó Carolan zenéjét nem a hagyományból élesztette fel, hanem a 60-as évek zenéjéből rakta össze. Az 1970-es években néhány neves és széles körben utánzott zenekar, két jelentős csapat által inspirálva (Johnstons és Sweeny’s Men ) – olyan kreatív, tehetséges zenészeket is beleértve, mint Brady, Christy Moore, Andy Irvine és Donal Lunny – egyesítette a hagyományos hangszeres zenét a gitáralapú népdalénekléssel, felhasználva jazz- és rockzenei elemeket is, hogy létrehozzon egy komplex, virtuóz zenét. Ebbe az áramlatba tartozik a Chieftains ,

a Planxty,

<websiteFrame>

website=http://www.youtube.com/embed/fyE3Mye-eks?feature height=100 width=150 border="0" scroll=no </websiteFrame>

A felvételen slip jigek, 9/8-os táncdallamok hallhatók.


a Bothy Band,

<websiteFrame>

website=http://www.youtube.com/embed/DKvVMvA9GcY?feature height=100 width=150 border="0" scroll=no </websiteFrame>

6/8-os jig csembalóval.


a De Danann, a Clannad és így tovább a 80-as, 90-es évekig, amikor az irányt az Altan és más zenekarok folytatták.

<websiteFrame>

website=http://www.youtube.com/embed/zcIC4du5vn4? height=100 width=150 border="0" scroll=no </websiteFrame>

A tg4 nevű ír, főként zenei csatorna felvétele egy koncertrészlet az Altantól.


Az 1970-es évektől az 1990-es évekig tartó virágzás olyan fiatalok, ma már inkább "nagy öregek" munkája, akik korábban említett versenyek és a sessionok rendszeres résztvevői voltak, nagyhatású lemezeket jelentettek meg. E zenészek némelyike hidat épített a rock és a népzene közé. A Horslips nevű rockbanda népzenei anyagot használt fel a 70-es években, a 80-as években Christy Moore és Dónal Lunny megalapították a Moving Hearts-ot (http://www.youtube.com/watch?v=ynorPAwOyEA), amelyben ötvözték a népzenét és a rockzenét szaxofonnal és uilleann pipe-pal fűszerezve. A 90-es években a Chieftains Mick Jaggerrel, Thom Jones-szal, Van Morrisonnal, Sinéad O’Connorral és Ricky Skaggs-szal készített lemezt. Ezt folytatták némileg a Cranberries, a Pogues, Sinéad O’Connor és a U2 . Utóbbiak még akkor is, ha zenéjükön nem érezni, mégis elismerik, hogy az ír népzene és annak kulturális vonatkozásai inspirálják őket. Az ír népzenét modernizáló, illetve megújító zenekarok, zenészek közé tartozik a Flook , a Lunasa , a Solas és nem mellékes Liz Caroll és John Doyle munkája sem.



Jegyzetek

  1. Forrás
Személyes eszközök