Difference between revisions of "5. A vadász-zenészek a mande társadalomban – A hősök és tetteik megéneklői"
(→Kapcsolódó szócikkek) |
(EmbedVideo csere) |
||
(9 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
4. sor: | 4. sor: | ||
Hogy ezen erőket kontroll alatt tarthassák, a vadászok e célt szolgáló és segítő talizmánokat és medálokat vettek magukhoz, zenészeik pedig az énekek és a hangszerek erejével kiterjesztették e védelmet, felruházták őket a védelem erőivel. A vadász-zenész nem a mi, európai gyökerű zenész kifejezés alá eső művészt jelent. Sokkal inkább a bozót szellemei és a vadász közötti közvetítő szerepében van, akár egy mágus, vagy varázsló. E társadalmakban a zenész inkább spirituális-vallási szerepet kapott.<br> | Hogy ezen erőket kontroll alatt tarthassák, a vadászok e célt szolgáló és segítő talizmánokat és medálokat vettek magukhoz, zenészeik pedig az énekek és a hangszerek erejével kiterjesztették e védelmet, felruházták őket a védelem erőivel. A vadász-zenész nem a mi, európai gyökerű zenész kifejezés alá eső művészt jelent. Sokkal inkább a bozót szellemei és a vadász közötti közvetítő szerepében van, akár egy mágus, vagy varázsló. E társadalmakban a zenész inkább spirituális-vallási szerepet kapott.<br> | ||
Imáikban, énekeikben és zenei előadásaik alkalmával a szellemekhez, az ősökhöz és erőikhez szóltak, védelmet kértek, a sikeres vadászat, vagy harc után ismét énekkel és zenével adtak hálát és simították el az erők között fellépő disszonanciát. <br> | Imáikban, énekeikben és zenei előadásaik alkalmával a szellemekhez, az ősökhöz és erőikhez szóltak, védelmet kértek, a sikeres vadászat, vagy harc után ismét énekkel és zenével adtak hálát és simították el az erők között fellépő disszonanciát. <br> | ||
− | A vadászok és a zenészeik (sora – maninka, donso jeli – wasulu) között mély és erős kapcsolat állt fenn. A nagy vadászok halála előtt csak a zenész volt a halálát érző vadásszal, megénekelte az ősöket, s erejüket kérte, segítségükkel mintegy átvezette a haldoklót a másik világba.<br> | + | A vadászok és a zenészeik (sora – maninka, donso [[7. A mande énekmondók és zenei-énekes tevékenységük (jeliya)|jeli]] – wasulu) között mély és erős kapcsolat állt fenn. A nagy vadászok halála előtt csak a zenész volt a halálát érző vadásszal, megénekelte az ősöket, s erejüket kérte, segítségükkel mintegy átvezette a haldoklót a másik világba.<br> |
− | Az alábbi videón zenész szó szerint megénekli a vadászt, erőt közvetít felé, mely hat rá, s melyben a magasztaló beszéd a vadász őseit, azok hősies tevékenységét, és az erőket idézi meg, amellyel pedig a zenész, a szavak forgatójaként felelősséggel ruházza fel a vadászt. <br> | + | Az alábbi videón zenész szó szerint megénekli a vadászt, erőt közvetít felé, mely hat rá, s melyben a magasztaló beszéd a vadász őseit, azok hősies tevékenységét, és az erőket idézi meg, amellyel pedig a zenész, a szavak forgatójaként felelősséggel ruházza fel a vadászt. <br><br> |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | Meg kell említenünk egy másik nagyszerű vadász-zenészt is, Sibiri Samakét. A klipje a vadászokról és tevékenységükről szól | + | {{#ev:youtube|FdHdLJIXjAY|380|center|Meg kell említenünk egy másik nagyszerű vadász-zenészt is, Sibiri Samakét. A klipje a vadászokról és tevékenységükről szól}} |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | Ezen a másik videón [[:Kategória:Nyugat-Afrika|Burkina Fasóból]] a vadász-zene egy másik példája | + | {{#ev:youtube|VHDVHINd8TI|380|center|Ezen a másik videón [[:Kategória:Nyugat-Afrika|Burkina Fasóból]] a vadász-zene egy másik példája.}} |
− | < | + | <br>A modernkori államokban, mint a mai Mali és Guinea, habár a vadászok társadalma és zenéje gyakorlatilag a teljes zenei hagyomány ősének tekinthető, ma már mégsem igazán jelentős. Ez részben azért is alakult így, mert a lakosság nagy része időközben, a VIII. századtól fokozatosan áttért a mohamedán hitre, mely sok hagyományos tradíciót tiltott meg, illetve formált át. A vadászok hagyományai mégis megőrződtek, és sok zenei előadót ragad meg és inspirál ma is.<ref> |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | A modernkori államokban, mint a mai Mali és Guinea, habár a vadászok társadalma és zenéje gyakorlatilag a teljes zenei hagyomány ősének tekinthető, ma már mégsem igazán jelentős. Ez részben azért is alakult így, mert a lakosság nagy része időközben, a VIII. századtól fokozatosan áttért a mohamedán hitre, mely sok hagyományos tradíciót tiltott meg, illetve formált át. A vadászok hagyományai mégis megőrződtek, és sok zenei előadót ragad meg és inspirál ma is.<ref> | + | |
A modernkorban is léteznek oly törekvések, melyek a vadász-hagyomány, mint a kultúra ősi jellegének életben tartását célozzák, jóllehet a vadászok közösségének legmélyebben nyugvó spirituális világa, hite és ebben rejlő jellege az iszlám szerint elítélendő és tiltott. Jó példa eme nagyon is létező problémára Mali első demokratikus úton történő miniszterelnök-választása révén hatalomra kerülő Alpha Oumar Konare tevékenysége, aki nem mellesleg történész és archeológus-múltat is magáénak tudhat. Ő (is) hangoztatja, hogy a vadász-hagyomány az ősi nyugat-afrikai (és Afrika más részén is) a legkorábbi kulturális tradíciókat öleli fel és tartalmazza, melyek feledésével az identitás és hovatartozás legmélyebbre nyúló gyökerétől vágja el magát az egész régió modern társadalma.<br> | A modernkorban is léteznek oly törekvések, melyek a vadász-hagyomány, mint a kultúra ősi jellegének életben tartását célozzák, jóllehet a vadászok közösségének legmélyebben nyugvó spirituális világa, hite és ebben rejlő jellege az iszlám szerint elítélendő és tiltott. Jó példa eme nagyon is létező problémára Mali első demokratikus úton történő miniszterelnök-választása révén hatalomra kerülő Alpha Oumar Konare tevékenysége, aki nem mellesleg történész és archeológus-múltat is magáénak tudhat. Ő (is) hangoztatja, hogy a vadász-hagyomány az ősi nyugat-afrikai (és Afrika más részén is) a legkorábbi kulturális tradíciókat öleli fel és tartalmazza, melyek feledésével az identitás és hovatartozás legmélyebbre nyúló gyökerétől vágja el magát az egész régió modern társadalma.<br> | ||
Konare éppen ezért megszervezte a történelem legnagyobb tradicionális vadász-hagyomány őrzőinek hivatalos találkozóját, melyre nemcsak Maliból, hanem a környező országokból is tömegével érkeztek a vadászok! Cherif Keita, ma Amerikában élő, a frankofon (francia) Afrika történeti és kulturális szakértője hiteles szavainak megfelelően 40-50,000 vadász gyűlt össze a rendezvényre, melynek voltak azonban ellenzői. Az iszlámista hangadók azzal vádolták meg a miniszterelnököt, hogy ezen eseménnyel egyrészt katonai erejét hivatott bizonyítani (ne feledjük, régen nem mások, mint a vadászok jelentették a katonai haderőt), másrészt a rendezvény megszervezésével, az iszlámmal gyökeresen ellenkező, mi több, tiltott hagyományt támogatott. Ahogyan arra már a fentiekben utaltunk, a vadász-közösségek spirituális világa, a természet erőiben való hite gyökereiben ellenkezik az iszlámmal, mely elítéli az ezen körökbe tartozó, a korábban az egész régióban uralkodó természetvallásokat. | Konare éppen ezért megszervezte a történelem legnagyobb tradicionális vadász-hagyomány őrzőinek hivatalos találkozóját, melyre nemcsak Maliból, hanem a környező országokból is tömegével érkeztek a vadászok! Cherif Keita, ma Amerikában élő, a frankofon (francia) Afrika történeti és kulturális szakértője hiteles szavainak megfelelően 40-50,000 vadász gyűlt össze a rendezvényre, melynek voltak azonban ellenzői. Az iszlámista hangadók azzal vádolták meg a miniszterelnököt, hogy ezen eseménnyel egyrészt katonai erejét hivatott bizonyítani (ne feledjük, régen nem mások, mint a vadászok jelentették a katonai haderőt), másrészt a rendezvény megszervezésével, az iszlámmal gyökeresen ellenkező, mi több, tiltott hagyományt támogatott. Ahogyan arra már a fentiekben utaltunk, a vadász-közösségek spirituális világa, a természet erőiben való hite gyökereiben ellenkezik az iszlámmal, mely elítéli az ezen körökbe tartozó, a korábban az egész régióban uralkodó természetvallásokat. | ||
50. sor: | 20. sor: | ||
==Kapcsolódó szócikkek== | ==Kapcsolódó szócikkek== | ||
*[[A nyugat-afrikai zenéről általában]]<br> | *[[A nyugat-afrikai zenéről általában]]<br> | ||
− | *[[A mande ajkú nyugat-afrikai lakosság elhelyezkedése, területe]]<br> | + | *[[1. A mande ajkú nyugat-afrikai lakosság elhelyezkedése, területe]]<br> |
− | *[[A mande eredet]]<br> | + | *[[2. A mande eredet]]<br> |
− | *[[Előadók, zenészek a mande társadalomban]]<br> | + | *[[4. Előadók, zenészek a mande társadalomban]]<br> |
− | *[[A vadászok hangszerei]] | + | *[[6. A vadászok hangszerei]] |
[[Kategória:Mandék]] | [[Kategória:Mandék]] | ||
[[Kategória:Mali]] | [[Kategória:Mali]] |
A lap jelenlegi, 2013. március 29., 15:18-kori változata
A nyugat-afrikai síkságokon a vadászok kerültek legtöbbet kapcsolatba a falvak körüli bozótossal és a vadon területeivel, ezért ők voltak a leginkább kitéve a különféle veszélyeknek, a vadállatok, vagy ellenséges törzsek révén. A vadászatokra, vagy a harcokra fel kellett készülni, ám ez nemcsak a különféle materiális eszközök (fegyverek, védőfelszerelések) magukhoz vételét jelentette. A spirituális felkészülés éppoly komoly és jelentős lehetett, semmivel sem tekintették kevésbé fontosnak, mint a jó fegyvert, vagy a vadász adottságait és felkészültségét. Mindezeken együtt múlott a siker, sokszor az élet, vagy a halál. S mint Afrikában általában, a zene és énekes hagyomány szinte minden esetben a spirituális erőkhöz kapcsolódott. Énekkel és hangszeres kísérettel nyomatékosították az imák, jókívánságok alkalmával elhangzó szavak súlyát, erejét. A vadász-harcosoknak rendelkezniük kellett a képességgel, hogy sikeresen szembeszállhassanak bizonyos másvilági erőkkel, hiszen hogy valaki harcossá, vagy vadásszá váljon nemcsak a természetet; az erdőt, vagy bozótost és az állatokat kellett ismernie, s elejtésüket megtanulnia. Felkészültnek kellett lennie a nyama, a veszélyes élet-erővel szemben, mely a vadászat során az elejtett állatból kiszabadul. [1]
Hogy ezen erőket kontroll alatt tarthassák, a vadászok e célt szolgáló és segítő talizmánokat és medálokat vettek magukhoz, zenészeik pedig az énekek és a hangszerek erejével kiterjesztették e védelmet, felruházták őket a védelem erőivel. A vadász-zenész nem a mi, európai gyökerű zenész kifejezés alá eső művészt jelent. Sokkal inkább a bozót szellemei és a vadász közötti közvetítő szerepében van, akár egy mágus, vagy varázsló. E társadalmakban a zenész inkább spirituális-vallási szerepet kapott.
Imáikban, énekeikben és zenei előadásaik alkalmával a szellemekhez, az ősökhöz és erőikhez szóltak, védelmet kértek, a sikeres vadászat, vagy harc után ismét énekkel és zenével adtak hálát és simították el az erők között fellépő disszonanciát.
A vadászok és a zenészeik (sora – maninka, donso jeli – wasulu) között mély és erős kapcsolat állt fenn. A nagy vadászok halála előtt csak a zenész volt a halálát érző vadásszal, megénekelte az ősöket, s erejüket kérte, segítségükkel mintegy átvezette a haldoklót a másik világba.
Az alábbi videón zenész szó szerint megénekli a vadászt, erőt közvetít felé, mely hat rá, s melyben a magasztaló beszéd a vadász őseit, azok hősies tevékenységét, és az erőket idézi meg, amellyel pedig a zenész, a szavak forgatójaként felelősséggel ruházza fel a vadászt.
A modernkori államokban, mint a mai Mali és Guinea, habár a vadászok társadalma és zenéje gyakorlatilag a teljes zenei hagyomány ősének tekinthető, ma már mégsem igazán jelentős. Ez részben azért is alakult így, mert a lakosság nagy része időközben, a VIII. századtól fokozatosan áttért a mohamedán hitre, mely sok hagyományos tradíciót tiltott meg, illetve formált át. A vadászok hagyományai mégis megőrződtek, és sok zenei előadót ragad meg és inspirál ma is.[2]
[szerkesztés] Jegyzetek
- ↑ A vadász az állat leölésével nemcsak annak életét vette, hanem nyamáját is felszabadította, mely azonban rá káros hatással volt. (E területeken mindazonáltal ma már törvény tiltja a nagyvadakra kiterjedő vadászatot.) Az ölés nagyon komoly tett, a természet erőibe való kemény és erőszakos beleavatkozás, mely során az erők felkorbácsolódásával, a nyama egyensúlya megborul, melyet mindenképpen kezelni kellett. A vadász nem kizsákmányolta a természetet, nagyon is tudatában volt tettének súlyával. Hitükben az élet elmúlása a természet körforgásának része, habár a halál sohasem természetes állapot. Mindig okkal, oly események össz-láncolataként jelenik meg, melyet meg kellett vizsgálni. A vadásznak vissza kellett állítania az erők eredeti állapotát, ebben segítette őt a vadász-zenész. A szó erejében való hit alapvető volt (és ma is az) e társadalmakban.
- ↑
A modernkorban is léteznek oly törekvések, melyek a vadász-hagyomány, mint a kultúra ősi jellegének életben tartását célozzák, jóllehet a vadászok közösségének legmélyebben nyugvó spirituális világa, hite és ebben rejlő jellege az iszlám szerint elítélendő és tiltott. Jó példa eme nagyon is létező problémára Mali első demokratikus úton történő miniszterelnök-választása révén hatalomra kerülő Alpha Oumar Konare tevékenysége, aki nem mellesleg történész és archeológus-múltat is magáénak tudhat. Ő (is) hangoztatja, hogy a vadász-hagyomány az ősi nyugat-afrikai (és Afrika más részén is) a legkorábbi kulturális tradíciókat öleli fel és tartalmazza, melyek feledésével az identitás és hovatartozás legmélyebbre nyúló gyökerétől vágja el magát az egész régió modern társadalma.
Konare éppen ezért megszervezte a történelem legnagyobb tradicionális vadász-hagyomány őrzőinek hivatalos találkozóját, melyre nemcsak Maliból, hanem a környező országokból is tömegével érkeztek a vadászok! Cherif Keita, ma Amerikában élő, a frankofon (francia) Afrika történeti és kulturális szakértője hiteles szavainak megfelelően 40-50,000 vadász gyűlt össze a rendezvényre, melynek voltak azonban ellenzői. Az iszlámista hangadók azzal vádolták meg a miniszterelnököt, hogy ezen eseménnyel egyrészt katonai erejét hivatott bizonyítani (ne feledjük, régen nem mások, mint a vadászok jelentették a katonai haderőt), másrészt a rendezvény megszervezésével, az iszlámmal gyökeresen ellenkező, mi több, tiltott hagyományt támogatott. Ahogyan arra már a fentiekben utaltunk, a vadász-közösségek spirituális világa, a természet erőiben való hite gyökereiben ellenkezik az iszlámmal, mely elítéli az ezen körökbe tartozó, a korábban az egész régióban uralkodó természetvallásokat. Cherif Keita: A History in Music. World Music Productions 2001 jóvoltából: Interviewer: Banning Eyre, Nortfield, Minnesota, 2009.