Difference between revisions of "Néhány előadási és zenei stílus Ausztrália északi részéről"

(Új oldal, tartalma: „A különböző stílusok és műfajok közötti határokat meghúzni rendkívül nehéz; a dalok előadásmódját a fent említett zenei jegyeken kívül a dalok témáj…”)
 
(EmbedVideo csere)
 
(46 közbeeső változat nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
A különböző stílusok és műfajok közötti határokat meghúzni rendkívül nehéz; a dalok előadásmódját a fent említett zenei jegyeken kívül a dalok témája, valamint a ceremónia protokollja is meghatározza. A dalok különféle csoportjai más-más klán területekhez, vallási objektumokhoz (totemek), szertartásokhoz, a mindennapi élet különböző eseményeihez (pletykadalok) köthetők. E változatosságnak köszönhetően – mely egyébként egész Ausztrália zenéjére igaz – a zene fő stilisztikai jegyeit az előadási stílus határozza meg. A dalok előadásának egy része férfiak és nők által, vegyesen történik, és hangszeres kíséretben eltérnek (némelyiket csak taps kíséri). A kutatók feljegyeztek olyan dalcsoportot, ahol a női vezető énekest [[Didzseridu (didgeridoo, didjeridu, yidaki)|didzseridu]] kíséri, mely az egész északi területet tekintve szokatlan. Az egyes típusok földrajzi besorolását tovább nehezíti a klánok közötti erős kulturális és gazdasági csere, melynek tárgyai többek között a dalok. Ennek megfelelően előfordulhat, hogy egy északkelet Arnhem-földi daltípus a Daly-folyó környékén élők repertoárjában szerepel.   
+
[[Fájl:Nyugat_Arnhem-fold.jpg|bélyegkép|jobbra|Nyugat-Arnhem-föld]]
  
 +
A különböző stílusok és műfajok közötti határokat meghúzni rendkívül nehéz; a dalok előadásmódját a fent említett zenei jegyeken kívül a dalok témája, valamint a ceremónia protokollja is meghatározza. A dalok különféle csoportjai más-más klán területekhez, vallási objektumokhoz (totemek), szertartásokhoz, a mindennapi élet különböző eseményeihez (pletykadalok) köthetők. E változatosságnak köszönhetően – mely egyébként egész Ausztrália zenéjére igaz – a zene fő stilisztikai jegyeit az előadási stílus határozza meg. A dalok előadásának egy része férfiak és nők által, vegyesen történik, és hangszeres kíséretben eltérnek (némelyiket csak taps kíséri). A kutatók feljegyeztek olyan dalcsoportot, ahol a női vezető énekest [[Didzseridu (didgeridoo, didjeridu, yidaki, mago, kenbi...)|didzseridu]] kíséri, mely az egész északi területet tekintve szokatlan. Az egyes típusok földrajzi besorolását tovább nehezíti a klánok közötti erős kulturális és gazdasági csere, melynek tárgyai többek között a dalok. Ennek megfelelően előfordulhat, hogy egy északkelet Arnhem-földi daltípus a Daly-folyó környékén élők repertoárjában szerepel. <br><br>
 
    
 
    
Kun-borrk
+
*''Kun-borrk''
Gunborg-nak is nevezik. Közép- és Nyugat-Arnhem-föld jellegzetes előadási stílusa. A didjeridu-ra ebben a stílusban leg elterjedtebben a Mago név utal. A didjeridu kíséret jellemzője a kimért, lassú tempó, mely néhol az énekhez és a ritmust vezető fák ritmusváltásához igazodik. A didjeridu soha sem utoljára száll ki, illetve néhol a ritmusverő fával egyszerre hagyják abba a dal kísérését. További stilisztikai jegy az előadás közbeni, mintegy kiállásszerű rövid szünet.
+
{{Zenelejátszó
A dalok rövid szavakból állnak, melyek dallamának taktusa igazodik a ritmusverő fa és didjeridu kísérethez. A dallam váltakozását az egy részen belüli fokozatos ereszkedés jellemzi. A dallam vagy másodikként, vagy harmadikként lép be az előadásba, kilépésnél azonban jellemzően az első, és az előadást a hangszeres kíséret zárja. (P2)
+
| fájlnév = P2.mp3
 +
| cím = Mimi Spirit (részlet)
 +
| alcím = Előadó: White Cockatoo Performing Group, didjeridun kísér David Blanasi.<br> White Cockatoo featuring didjeridu legend David Blanasi <br>(ARC Music EUCD1938).
 +
}}
 +
Gunborg-nak is nevezik. Közép- és Nyugat-Arnhem-föld jellegzetes előadási stílusa. A didzseridura ebben a stílusban legelterjedtebben a Mago név utal. A didzseridu kíséret jellemzője a kimért, lassú tempó, mely néhol az énekhez, és a ritmust vezető fák ritmusváltásához igazodik. A didzseridu soha sem utoljára száll ki, illetve néhol a [[:Kategória:ritmusverő fa|ritmusverő fával]] egyszerre hagyják abba a dal kísérését. További stilisztikai jegy az előadás közbeni, mintegy kiállásszerű rövid szünet.<br>
 +
A dalok rövid szavakból állnak, melyek dallamának taktusa igazodik a ritmusverő fa és didzseridu kísérethez. A dallam váltakozását az egy részen belüli fokozatos ereszkedés jellemzi. A dallam vagy másodikként, vagy harmadikként lép be az előadásba, kilépésnél azonban jellemzően az első, és az előadást a hangszeres kíséret zárja.<br><br>
  
Wongga
+
*''Wongga''
Wangga néven is ismert. A stílus határa a Déli Aligátor-folyó vonalától délnyugat felé, Katherine magasságáig, Nyugaton Kimberley keleti részéig terjed.
+
{{Zenelejátszó
Fő megkülönböztető jegye az ének elnyújtott dallama. Jellemzően a didjeridu kezd először, majd az ének és a ritmusverő fa egyszerre, vagy egymást követve lépnek be. A dallam bizonytalan magasságú tartományokból fokozatosan ereszkedik alá egészen a mély hangtartományig, majd az énekes a ritmusverő fával kíséri tovább a didjeridut, s ennek befejeztével a dallam és kísérete újraindul.
+
| fájlnév = P3.mp3
(P3)
+
| cím = Saltwater (részlet)
E területen élnek e stílus további variánsai, a Nyindi-yindi és a Walaka.
+
| alcím = Mowanjum community, Nyugat-Kimberley <br>Dusty Legune ének, Campbell Allenbar didjeridu. <br> Bushfire – Traditional Aboriginal Music <br>(ARC Music EUCD1224)
 +
}}
  
Lirrga
+
Wangga néven is ismert. A stílus határa a Déli Aligátor-folyó vonalától délnyugat felé, Katherine magasságáig, Nyugaton Kimberley keleti részéig terjed.<br>
A Lirrga az egyik fő szertartás-műfaj a Darwintól délnyugatra fekvő Wadeye (Port Keats) környékén. Az e műfaj alá tartozó különböző dalcsoportok bizonyos személyek, énekes emberek kompozíciói. Szövegük gyakran az előadók számára idegen, „szellem” nyelven keletkezett, a dalt szerzőjének spirituális élményei következményeként. Néhányukat a kun-borrk stílus inspirálta.  http://sydney.edu.au/arts/indigenous_song/wadeye/songsets/2
+
Fő megkülönböztető jegye az ének elnyújtott dallama. Jellemzően a didzseridu kezd először, majd az ének és a ritmusverő fa egyszerre, vagy egymást követve lépnek be. A dallam bizonytalan magasságú tartományokból fokozatosan ereszkedik alá egészen a mély hangtartományig, majd az énekes a ritmusverő fával kíséri tovább a didzseridut, s ennek befejeztével a dallam és kísérete újraindul. <br>
 +
E területen élnek e stílus további variánsai, a Nyindi-yindi és a Walaka. <br><br>
  
Djanba
+
*''Lirrga''<br>
Mintegy 80 dalt magába foglaló repertoár a Daly folyó térségéből. Férfiak és nők vegyesen adják elő, gyakran a férfiak kezdik a dalt, majd a nők fejezik be; a hangszeres kíséret ritmusverő fa és taps alkotja. Témájuk vallási-totemisztikus tárgyú. A dalok strófikus szerkezetűek, melyeken belül bizonyos versszakok többször ismétlődnek. (P4)
+
A [http://sydney.edu.au/arts/indigenous_song/wadeye/songsets/2 Lirrga] az egyik fő szertartás-műfaj a Darwintól délnyugatra fekvő Wadeye (Port Keats) környékén. Az e műfaj alá tartozó különböző dalcsoportok bizonyos személyek, énekes emberek kompozíciói. Szövegük gyakran az előadók számára idegen, „szellem” nyelven keletkezett, a dalt szerzőjének spirituális élményei következményeként. Néhányukat a kun-borrk stílus inspirálta.<br><br>
  
KÉP - DJANBA TÁNCOSOK
+
*''Djanba''<br>
 +
{{Zenelejátszó
 +
| fájlnév = P4.mp3‎
 +
| cím = Daduru (részlet)
 +
| alcím = Mowanjum community, Nyugat-Kimberley<br>Lorrie Utemorrah, Amy Peters, Pudja Barunga, Dasy Martin. <br> Bushfire – Traditional Aboriginal Music <br>(ARC Music EUCD1224)
 +
}}
  
Melville és Bathurst (Tiwi) szigetek dalai
+
Mintegy 80 dalt magába foglaló repertoár a Daly folyó térségéből. Férfiak és nők vegyesen adják elő, gyakran a férfiak kezdik a dalt, majd a nők fejezik be; a hangszeres kíséret ritmusverő fa és taps alkotja. Témájuk vallási-totemisztikus tárgyú. A dalok strofikus szerkezetűek, melyeken belül bizonyos versszakok többször ismétlődnek. (P4)<br><br>
A szigetek Darwintól északra, a Coburg-félszigettől nyugatra fekszenek.  A terület dalaira a monoton, kántálás-szerű melódia a jellemző. Hangszeres kíséretként ritmusverő fát, vagy a test  különböző részeinek ütését használják.
+
 
 +
 
 +
*''Melville és Bathurst (Tiwi) szigetek dalai''<br>
 +
A szigetek Darwintól északra, a Coburg-félszigettől nyugatra fekszenek.  A terület dalaira a monoton, kántálás-szerű melódia a jellemző. Hangszeres kíséretként ritmusverő fát, vagy a test  különböző részeinek ütését használják.<br>
 +
{{#ev:youtube|j_vtfUgeZIo|380|center|}}
 +
 
 +
==Kapcsolódó szócikkek==
 +
*[[Ausztrália északi területének nyugati és középső része, valamint Közép-Arnhem-föld zenei világa]]
 +
*[[A didzseridu és az "A"-típusú játékstílus, az ének valamint a zenei kíséret]]
 +
*[[Didzseridu (didgeridoo, didjeridu, yidaki, mago, kenbi...)]]
 +
*[[Ritmusverő fa]]
 +
[[Kategória:Kun-borrk]]
 +
[[Kategória:Wongga]]
 +
[[Kategória:Lirrga]]
 +
[[Kategória:Djanba]]
 +
[[Kategória:Tiwi-szigetek dalai]]
 +
[[Kategória:Tiwik]]

A lap jelenlegi, 2013. március 29., 14:50-kori változata

Nyugat-Arnhem-föld

A különböző stílusok és műfajok közötti határokat meghúzni rendkívül nehéz; a dalok előadásmódját a fent említett zenei jegyeken kívül a dalok témája, valamint a ceremónia protokollja is meghatározza. A dalok különféle csoportjai más-más klán területekhez, vallási objektumokhoz (totemek), szertartásokhoz, a mindennapi élet különböző eseményeihez (pletykadalok) köthetők. E változatosságnak köszönhetően – mely egyébként egész Ausztrália zenéjére igaz – a zene fő stilisztikai jegyeit az előadási stílus határozza meg. A dalok előadásának egy része férfiak és nők által, vegyesen történik, és hangszeres kíséretben eltérnek (némelyiket csak taps kíséri). A kutatók feljegyeztek olyan dalcsoportot, ahol a női vezető énekest didzseridu kíséri, mely az egész északi területet tekintve szokatlan. Az egyes típusok földrajzi besorolását tovább nehezíti a klánok közötti erős kulturális és gazdasági csere, melynek tárgyai többek között a dalok. Ennek megfelelően előfordulhat, hogy egy északkelet Arnhem-földi daltípus a Daly-folyó környékén élők repertoárjában szerepel.

  • Kun-borrk
Download

Mimi Spirit (részlet)
Előadó: White Cockatoo Performing Group, didjeridun kísér David Blanasi.
White Cockatoo featuring didjeridu legend David Blanasi
(ARC Music EUCD1938).

Gunborg-nak is nevezik. Közép- és Nyugat-Arnhem-föld jellegzetes előadási stílusa. A didzseridura ebben a stílusban legelterjedtebben a Mago név utal. A didzseridu kíséret jellemzője a kimért, lassú tempó, mely néhol az énekhez, és a ritmust vezető fák ritmusváltásához igazodik. A didzseridu soha sem utoljára száll ki, illetve néhol a ritmusverő fával egyszerre hagyják abba a dal kísérését. További stilisztikai jegy az előadás közbeni, mintegy kiállásszerű rövid szünet.
A dalok rövid szavakból állnak, melyek dallamának taktusa igazodik a ritmusverő fa és didzseridu kísérethez. A dallam váltakozását az egy részen belüli fokozatos ereszkedés jellemzi. A dallam vagy másodikként, vagy harmadikként lép be az előadásba, kilépésnél azonban jellemzően az első, és az előadást a hangszeres kíséret zárja.

  • Wongga
Download

Saltwater (részlet)
Mowanjum community, Nyugat-Kimberley
Dusty Legune ének, Campbell Allenbar didjeridu.
Bushfire – Traditional Aboriginal Music
(ARC Music EUCD1224)


Wangga néven is ismert. A stílus határa a Déli Aligátor-folyó vonalától délnyugat felé, Katherine magasságáig, Nyugaton Kimberley keleti részéig terjed.
Fő megkülönböztető jegye az ének elnyújtott dallama. Jellemzően a didzseridu kezd először, majd az ének és a ritmusverő fa egyszerre, vagy egymást követve lépnek be. A dallam bizonytalan magasságú tartományokból fokozatosan ereszkedik alá egészen a mély hangtartományig, majd az énekes a ritmusverő fával kíséri tovább a didzseridut, s ennek befejeztével a dallam és kísérete újraindul.
E területen élnek e stílus további variánsai, a Nyindi-yindi és a Walaka.

  • Lirrga

A Lirrga az egyik fő szertartás-műfaj a Darwintól délnyugatra fekvő Wadeye (Port Keats) környékén. Az e műfaj alá tartozó különböző dalcsoportok bizonyos személyek, énekes emberek kompozíciói. Szövegük gyakran az előadók számára idegen, „szellem” nyelven keletkezett, a dalt szerzőjének spirituális élményei következményeként. Néhányukat a kun-borrk stílus inspirálta.

  • Djanba
Download

Daduru (részlet)
Mowanjum community, Nyugat-Kimberley
Lorrie Utemorrah, Amy Peters, Pudja Barunga, Dasy Martin.
Bushfire – Traditional Aboriginal Music
(ARC Music EUCD1224)


Mintegy 80 dalt magába foglaló repertoár a Daly folyó térségéből. Férfiak és nők vegyesen adják elő, gyakran a férfiak kezdik a dalt, majd a nők fejezik be; a hangszeres kíséret ritmusverő fa és taps alkotja. Témájuk vallási-totemisztikus tárgyú. A dalok strofikus szerkezetűek, melyeken belül bizonyos versszakok többször ismétlődnek. (P4)


  • Melville és Bathurst (Tiwi) szigetek dalai

A szigetek Darwintól északra, a Coburg-félszigettől nyugatra fekszenek. A terület dalaira a monoton, kántálás-szerű melódia a jellemző. Hangszeres kíséretként ritmusverő fát, vagy a test különböző részeinek ütését használják.

[szerkesztés] Kapcsolódó szócikkek

Személyes eszközök