Difference between revisions of "Sangban"

(EmbedVideo csere)
 
(4 közbeeső változat nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
 
A sangban a mande basszusdobok [[10. A mande dobok basszus triásza: a dundun, sangban és kenkeni, a ritmusok lüktető lelke|hármas szettjének]] egyik tagja, kísérőhangszerként használják. Maliban inkább párban, Guineában hármas szettet használnak, melyben a legkisebb a [[Kenkeni|kenkeni]], a középső méretű a sangban és a legnagyobb a [[Dundun|dundun]] (vagy dundunba). A sangban egy kontra-basszus, az vezeti a legtöbb ritmusképletet, melyet a kenkeni kísér, és a nagy dundun másik vezető-ritmust visz. A sangban fatestét, akár a basszus-hangszerek többi tagját (kenkeni, dundun) egy fatörzsből faragják, ám törzse egyenes, akár egy hordóé. Két felére kecske, vagy marhabőrt feszítenek, és játék közben (némely helyen) a bal vállra akasztják, és jobb kézzel, faütővel ütik. A bal kézben a két ujj között egy rövid zsinegen toboz-formájú kolompot (nganga, vagy nege, ami annyit tesz, fém) tartanak, melyet a hüvelykujjra húzott fémkarikával, vagy fémpálcával ütnek. <br>
 
A sangban a mande basszusdobok [[10. A mande dobok basszus triásza: a dundun, sangban és kenkeni, a ritmusok lüktető lelke|hármas szettjének]] egyik tagja, kísérőhangszerként használják. Maliban inkább párban, Guineában hármas szettet használnak, melyben a legkisebb a [[Kenkeni|kenkeni]], a középső méretű a sangban és a legnagyobb a [[Dundun|dundun]] (vagy dundunba). A sangban egy kontra-basszus, az vezeti a legtöbb ritmusképletet, melyet a kenkeni kísér, és a nagy dundun másik vezető-ritmust visz. A sangban fatestét, akár a basszus-hangszerek többi tagját (kenkeni, dundun) egy fatörzsből faragják, ám törzse egyenes, akár egy hordóé. Két felére kecske, vagy marhabőrt feszítenek, és játék közben (némely helyen) a bal vállra akasztják, és jobb kézzel, faütővel ütik. A bal kézben a két ujj között egy rövid zsinegen toboz-formájú kolompot (nganga, vagy nege, ami annyit tesz, fém) tartanak, melyet a hüvelykujjra húzott fémkarikával, vagy fémpálcával ütnek. <br>
 
A ritmusok többféle ütéstechnikát tartalmaznak, a leggyakoribb, mikor a bőrt megütve az ütő lepattan (lazább csuklóval), illetve néha az ütőt a bőrhöz hozzányomják, amely egyfajta tompább, lefogott hangot eredményez. A sangban, akár a dundun, mikor alap-kíséretet játszik, rövid, csekély mértékben változatos ritmusképleteket használ, ám néhol a variációk kibővülnek, és a különböző patternek között szóló-improvizációt építenek a játékába. Egy gyakorlott dundun, vagy sangban-játékos keze alatt valóságos lüktetéssé alakulnak a ritmusképletek, s e hullámzó alap adja a lelkét a ráépülő djembe-játéknak.<br>
 
A ritmusok többféle ütéstechnikát tartalmaznak, a leggyakoribb, mikor a bőrt megütve az ütő lepattan (lazább csuklóval), illetve néha az ütőt a bőrhöz hozzányomják, amely egyfajta tompább, lefogott hangot eredményez. A sangban, akár a dundun, mikor alap-kíséretet játszik, rövid, csekély mértékben változatos ritmusképleteket használ, ám néhol a variációk kibővülnek, és a különböző patternek között szóló-improvizációt építenek a játékába. Egy gyakorlott dundun, vagy sangban-játékos keze alatt valóságos lüktetéssé alakulnak a ritmusképletek, s e hullámzó alap adja a lelkét a ráépülő djembe-játéknak.<br>
<center>
+
{{#ev:youtube|U-mIqdVXygY|380|center|A videón bemutatásra kerül a kuku nevű ritmus dundun-része, ahogyan azt Guineában játsszák.}}
<websiteFrame>
+
<br>
website=http://www.youtube.com/embed/U-mIqdVXygY
+
height=290
+
width=380
+
border=0
+
scroll=no
+
</websiteFrame>
+
</center><br>
+
<div align=center>''A videón bemutatásra kerül a kuku nevű ritmus dundun-része, ahogyan azt Guineában játsszák.''</div>
+
 
+
  
 
==Kapcsolódó szócikkek==
 
==Kapcsolódó szócikkek==
19. sor: 10. sor:
 
*[[Dundun]]
 
*[[Dundun]]
 
[[Kategória:Hangszerek]]
 
[[Kategória:Hangszerek]]
 +
[[Kategória:Membranofon hangszerek]]

A lap jelenlegi, 2013. április 3., 10:10-kori változata

A sangban a mande basszusdobok hármas szettjének egyik tagja, kísérőhangszerként használják. Maliban inkább párban, Guineában hármas szettet használnak, melyben a legkisebb a kenkeni, a középső méretű a sangban és a legnagyobb a dundun (vagy dundunba). A sangban egy kontra-basszus, az vezeti a legtöbb ritmusképletet, melyet a kenkeni kísér, és a nagy dundun másik vezető-ritmust visz. A sangban fatestét, akár a basszus-hangszerek többi tagját (kenkeni, dundun) egy fatörzsből faragják, ám törzse egyenes, akár egy hordóé. Két felére kecske, vagy marhabőrt feszítenek, és játék közben (némely helyen) a bal vállra akasztják, és jobb kézzel, faütővel ütik. A bal kézben a két ujj között egy rövid zsinegen toboz-formájú kolompot (nganga, vagy nege, ami annyit tesz, fém) tartanak, melyet a hüvelykujjra húzott fémkarikával, vagy fémpálcával ütnek.
A ritmusok többféle ütéstechnikát tartalmaznak, a leggyakoribb, mikor a bőrt megütve az ütő lepattan (lazább csuklóval), illetve néha az ütőt a bőrhöz hozzányomják, amely egyfajta tompább, lefogott hangot eredményez. A sangban, akár a dundun, mikor alap-kíséretet játszik, rövid, csekély mértékben változatos ritmusképleteket használ, ám néhol a variációk kibővülnek, és a különböző patternek között szóló-improvizációt építenek a játékába. Egy gyakorlott dundun, vagy sangban-játékos keze alatt valóságos lüktetéssé alakulnak a ritmusképletek, s e hullámzó alap adja a lelkét a ráépülő djembe-játéknak.

A videón bemutatásra kerül a kuku nevű ritmus dundun-része, ahogyan azt Guineában játsszák.


[szerkesztés] Kapcsolódó szócikkek

Személyes eszközök