Difference between revisions of "Koni"

 
(3 közbeeső változat nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
 
[[Fájl:Bassekou-kouyate.jpg|bélyegkép|balra|200 px|Bassekou Kouyate<ref>
 
[[Fájl:Bassekou-kouyate.jpg|bélyegkép|balra|200 px|Bassekou Kouyate<ref>
 
Bassekou Kouyate sátra előtt ülve megpendíti a húrokat egy sivatagi fesztivál pihenőideje alatt: <br><br>
 
Bassekou Kouyate sátra előtt ülve megpendíti a húrokat egy sivatagi fesztivál pihenőideje alatt: <br><br>
<center>
+
{{#ev:youtube|jIvzR5NcjzU|480|center|}}
<websiteFrame>
+
website=http://www.youtube.com/embed/jIvzR5NcjzU
+
height=390
+
width=480
+
border=0
+
scroll=no
+
</websiteFrame></center>
+
 
<br><br>
 
<br><br>
 
E másik videóban zenekarával a Ngoni Ba nevű formációjával. Két méretű ngonit is láthatunk, illetve hallhatunk. A jobb oldali immár modern, kulccsal hangolható. Bassekou (középen) hagyományos hangszerén játszik.<br><br>
 
E másik videóban zenekarával a Ngoni Ba nevű formációjával. Két méretű ngonit is láthatunk, illetve hallhatunk. A jobb oldali immár modern, kulccsal hangolható. Bassekou (középen) hagyományos hangszerén játszik.<br><br>
<center>
+
{{#ev:youtube|znH1DtD9UBE|480|center|}}
<websiteFrame>
+
website=http://www.youtube.com/embed/znH1DtD9UBE
+
height=390
+
width=480
+
border=0
+
scroll=no
+
</websiteFrame>
+
</center>
+
 
</ref>]]
 
</ref>]]
A koni, avagy általában a lantfélék egész Nyugat-Afrikában elterjedtek, a mai Szenegál, Mali<ref>E videó Maliban készült, és a mesterek (Madu Koné és édesapja, Djeli Makan Koné)  Sunjata Keita, államalapító vadász történetét mesélik el<center>
+
A koni, avagy általában a lantfélék egész Nyugat-Afrikában elterjedtek, a mai Szenegál, Mali<ref>E videó Maliban készült, és a mesterek (Madu Koné és édesapja, Djeli Makan Koné)  Sunjata Keita, államalapító vadász történetét mesélik el{{#ev:youtube|Ef9gRL4n7U4|480|center|}}</ref> és Niger egyes területeit beleértve, bár elnevezése és hangolása a [[:Kategória:Mandék|mande]] területeken belül is eltérő. A maninkáknál ''koni'', a mandinkáknál ''kontingo'', a xasonkáknál ''koni'' vagy kontin, a bamanáknál ''ngoni'', illetve a soninkék ''gambareként'' ismerik. Sok forrás azonban a donso ngonit is egyszerűen csak ngoninak titulálja, mely megtévesztő lehet. Az e fejezetben említett koni vagy ngoni <ref>Bamana ngoni blues{{#ev:youtube|gbxcAi6T1yE|480|center|}}</ref> nagyban eltér a donso ngonitól.<br>
<websiteFrame>
+
website=http://www.youtube.com/embed/Ef9gRL4n7U4
+
height=390
+
width=480
+
border=0
+
scroll=no
+
</websiteFrame>
+
</center>
+
 
+
</ref> és Niger egyes területeit beleértve, bár elnevezése és hangolása a [[:Kategória:Mandék|mande]] területeken belül is eltérő. A maninkáknál ''koni'', a mandinkáknál ''kontingo'', a xasonkáknál ''koni'' vagy kontin, a bamanáknál ''ngoni'', illetve a soninkék ''gambareként'' ismerik. Sok forrás azonban a donso ngonit is egyszerűen csak ngoninak titulálja, mely megtévesztő lehet. Az e fejezetben említett koni vagy ngoni <ref>Bamana ngoni blues
+
<center>
+
<websiteFrame>
+
website=http://youtube.com/embed/gbxcAi6T1yE
+
height=390
+
width=480
+
border=0
+
scroll=no
+
</websiteFrame>
+
</center>
+
</ref> nagyban eltér a donso ngonitól.<br>
+
 
Ősi hangszerről van szó, mely az egész Szahelben (Szaharától délre eső területek) megtalálható, s melynek gyökerei az ókori Egyiptomba vezetnek (gunbri, gunibri). E szó pedig a marokkói lant nevéből, a gembriből vagy gimbriből eredeztethető, melyet elsősorban a ngawa zenei stílusban használnak, bár tényleges eredete nem tisztázott, ám az, akárcsak hatása, mindenképpen összetett. A soninke eredetű lanttal (gambare) is kapcsolatba hozható, amely a fekete-marokkói, az előbbiekben említett gembri őse lehetett, soninke, bamana és hausa eredettel. <br>
 
Ősi hangszerről van szó, mely az egész Szahelben (Szaharától délre eső területek) megtalálható, s melynek gyökerei az ókori Egyiptomba vezetnek (gunbri, gunibri). E szó pedig a marokkói lant nevéből, a gembriből vagy gimbriből eredeztethető, melyet elsősorban a ngawa zenei stílusban használnak, bár tényleges eredete nem tisztázott, ám az, akárcsak hatása, mindenképpen összetett. A soninke eredetű lanttal (gambare) is kapcsolatba hozható, amely a fekete-marokkói, az előbbiekben említett gembri őse lehetett, soninke, bamana és hausa eredettel. <br>
 
A koni vagy ngoni őse a korai időkben Északkelet-Afrikából Európába (és Nyugat-Afrikába is) került, majd Európából ismét visszatért Afrikába. Források mutatnak rá, hogy például az Újvilág [[Bendzsó (Észak-Amerika)|bendzsója]] a nyugat-afrikai lantok modelljéből eredeztethető. <br>
 
A koni vagy ngoni őse a korai időkben Északkelet-Afrikából Európába (és Nyugat-Afrikába is) került, majd Európából ismét visszatért Afrikába. Források mutatnak rá, hogy például az Újvilág [[Bendzsó (Észak-Amerika)|bendzsója]] a nyugat-afrikai lantok modelljéből eredeztethető. <br>
48. sor: 13. sor:
 
<br><br>
 
<br><br>
  
'''A koni jellemzői, hangolása'''<br><br>
+
==A koni jellemzői, hangolása==
  
 
A hangszer egy keskeny formájú, kivájt fatest (vannak más lantszerű hangszerek is, melyek készülhettek calabash-tökből), melyet bőrrel fednek. E testbe egyszerű, díszítetlen fanyelet erősítenek, mely a húrokat tartja. A húrok bőrszalagokkal való rögzítése jellegzetes módja a nyugat-afrikai lant- és hárfafélék felhúrozásának, mely alapján a húrok a hidat érintve a hangszer egész testén végigfutó nyakrészhez kapcsolódnak. Az egyes lantszerű hangszerek méretükben és húrjaik számában is különbözhetnek egymástól, valamint abban, hogy hídjaik legyező vagy cilinder-formájúak-e. A legnagyobb a bamana ngoni. A legyező-hidas hangszereken kizárólag a jelik játszottak, s játszanak, a másik típus inkább a távolabbi területeken elterjedt (a hauszák által Nigéria északi részén, vagy tőlük még keletebbre élő népek között). A kalabas rezonátortestű hangszerek hídja cilinder formájú, s kevesebb húrjuk van, egy vagy kettő.<br>
 
A hangszer egy keskeny formájú, kivájt fatest (vannak más lantszerű hangszerek is, melyek készülhettek calabash-tökből), melyet bőrrel fednek. E testbe egyszerű, díszítetlen fanyelet erősítenek, mely a húrokat tartja. A húrok bőrszalagokkal való rögzítése jellegzetes módja a nyugat-afrikai lant- és hárfafélék felhúrozásának, mely alapján a húrok a hidat érintve a hangszer egész testén végigfutó nyakrészhez kapcsolódnak. Az egyes lantszerű hangszerek méretükben és húrjaik számában is különbözhetnek egymástól, valamint abban, hogy hídjaik legyező vagy cilinder-formájúak-e. A legnagyobb a bamana ngoni. A legyező-hidas hangszereken kizárólag a jelik játszottak, s játszanak, a másik típus inkább a távolabbi területeken elterjedt (a hauszák által Nigéria északi részén, vagy tőlük még keletebbre élő népek között). A kalabas rezonátortestű hangszerek hídja cilinder formájú, s kevesebb húrjuk van, egy vagy kettő.<br>
  
A koni hangolását tekintve pentatonos, s a darabtól függően, melyet rajta játszanak, nevezik el a hangolást is (lemba, tutu jara, taara ardin stb.). Ha két konis játszik, a szólista (ardin) hangszere magasabbra hangolt.
+
A koni hangolását tekintve pentatonos, s a darabtól függően, melyet rajta játszanak, nevezik el a hangolást is (lemba, tutu jara, taara ardin stb.). Ha két konis játszik, a szólista (ardin) hangszere magasabbra hangolt.<br><br>
<br><br><br><br><br>
+
  
 
==Kapcsolódó videók==
 
==Kapcsolódó videók==
67. sor: 31. sor:
 
*[[Kora]]
 
*[[Kora]]
 
*[[Bala (balafon)]]
 
*[[Bala (balafon)]]
*[[A mande zenei cikkek összefoglalója, kiegészítése]]
+
*[[12. A mande zene és az iszlám]]
*[[A mande zene és az iszlám]]
+
*[[13. A mande zene modernkora - Helyi és nemzeti balettek]]
*[[A mande zene és a modernkor]]
+
*[[14.1. A modern mande zene]]
*[[A modern mande zene]]
+
*[[14.2. A modern mande zene]]
*[[Zenetanulás mandeföldön]]
+
*[[15. Zenetanulás Mandeföldön – a zeneismeret mande útja]]
*[[Mande zenei szócikkhez]]
+
*[[16. A mande zene Magyarországon]]
*[[A mande zene Magyarországon]]
+
*[[17. A nyugat-afrikai mande zenei cikkek összefoglalója, kiegészítése]]
 
+
 
[[Kategória:Kordofon hangszerek]]
 
[[Kategória:Kordofon hangszerek]]
 
[[Kategória:Hangszerek]]
 
[[Kategória:Hangszerek]]
 
[[Kategória:Mandék]]
 
[[Kategória:Mandék]]

A lap jelenlegi, 2013. április 3., 12:44-kori változata

Bassekou Kouyate[1]

A koni, avagy általában a lantfélék egész Nyugat-Afrikában elterjedtek, a mai Szenegál, Mali[2] és Niger egyes területeit beleértve, bár elnevezése és hangolása a mande területeken belül is eltérő. A maninkáknál koni, a mandinkáknál kontingo, a xasonkáknál koni vagy kontin, a bamanáknál ngoni, illetve a soninkék gambareként ismerik. Sok forrás azonban a donso ngonit is egyszerűen csak ngoninak titulálja, mely megtévesztő lehet. Az e fejezetben említett koni vagy ngoni [3] nagyban eltér a donso ngonitól.
Ősi hangszerről van szó, mely az egész Szahelben (Szaharától délre eső területek) megtalálható, s melynek gyökerei az ókori Egyiptomba vezetnek (gunbri, gunibri). E szó pedig a marokkói lant nevéből, a gembriből vagy gimbriből eredeztethető, melyet elsősorban a ngawa zenei stílusban használnak, bár tényleges eredete nem tisztázott, ám az, akárcsak hatása, mindenképpen összetett. A soninke eredetű lanttal (gambare) is kapcsolatba hozható, amely a fekete-marokkói, az előbbiekben említett gembri őse lehetett, soninke, bamana és hausa eredettel.
A koni vagy ngoni őse a korai időkben Északkelet-Afrikából Európába (és Nyugat-Afrikába is) került, majd Európából ismét visszatért Afrikába. Források mutatnak rá, hogy például az Újvilág bendzsója a nyugat-afrikai lantok modelljéből eredeztethető.
E hangszerek nehéz áttekinthetősége rendszerint abból ered, hogy Észak- és Nyugat-Afrikában sokféle lantszerű hangszer terjedt el, melyek később egymásra is hatottak.
E lantok lehettek a legrégebbi hangszerek, melyeken azok az énekmondók játszottak, akik nem használták a vadászok hárfaszerű hangszereit, mindazonáltal egyetlen jeli sem állítja, hogy ők használták volna a lantszerű hangszereket először, ahogyan azt pedig a bala (balafon) hangszer (bala, balafon) esetében megteszik. A lant eredete, így e területen homályba vész.

[szerkesztés] A koni jellemzői, hangolása

A hangszer egy keskeny formájú, kivájt fatest (vannak más lantszerű hangszerek is, melyek készülhettek calabash-tökből), melyet bőrrel fednek. E testbe egyszerű, díszítetlen fanyelet erősítenek, mely a húrokat tartja. A húrok bőrszalagokkal való rögzítése jellegzetes módja a nyugat-afrikai lant- és hárfafélék felhúrozásának, mely alapján a húrok a hidat érintve a hangszer egész testén végigfutó nyakrészhez kapcsolódnak. Az egyes lantszerű hangszerek méretükben és húrjaik számában is különbözhetnek egymástól, valamint abban, hogy hídjaik legyező vagy cilinder-formájúak-e. A legnagyobb a bamana ngoni. A legyező-hidas hangszereken kizárólag a jelik játszottak, s játszanak, a másik típus inkább a távolabbi területeken elterjedt (a hauszák által Nigéria északi részén, vagy tőlük még keletebbre élő népek között). A kalabas rezonátortestű hangszerek hídja cilinder formájú, s kevesebb húrjuk van, egy vagy kettő.

A koni hangolását tekintve pentatonos, s a darabtól függően, melyet rajta játszanak, nevezik el a hangolást is (lemba, tutu jara, taara ardin stb.). Ha két konis játszik, a szólista (ardin) hangszere magasabbra hangolt.

[szerkesztés] Kapcsolódó videók

  1. Bassekou Kouyate sátra előtt ülve megpendíti a húrokat egy sivatagi fesztivál pihenőideje alatt:



    E másik videóban zenekarával a Ngoni Ba nevű formációjával. Két méretű ngonit is láthatunk, illetve hallhatunk. A jobb oldali immár modern, kulccsal hangolható. Bassekou (középen) hagyományos hangszerén játszik.

  2. E videó Maliban készült, és a mesterek (Madu Koné és édesapja, Djeli Makan Koné) Sunjata Keita, államalapító vadász történetét mesélik el
  3. Bamana ngoni blues

[szerkesztés] Kapcsolódó szócikkek

Személyes eszközök